När är hästen gammal??

R

Rigoletto

När är en häst gammal tycker ni? I det här fallet rör det sej om Svenskt Halvblod.
Anledningen till att jag undrar är att min kompis till 99% kommer att köpa ett halvblodssto som är född -88, alltså 18 år gammal.
Hästen kommer att användas till dressyr, tävling och träning. Vi tränar dressyr upp till LA-MSV nivå en gång i veckan, ganska hård träning + att vi åker på tävling ca en dag/veckan nu under våren och sommaren.

Jag tycker att det är lite gammalt, en häst i den åldern ska få "trappa ner" tycker jag. Jag anser att hon kanske bara har max 2 år kvar på tävlingsbanorna med den hästen, den är ju isåfall 20 år. Det är inte ofta man ser 20 åriga hästar på tävlingar.

Tycker ni att det är en "för gammal" häst?
Hur många år är max för en häst ni skulle köpa?
 
Sv: När är hästen gammal??

Pinky var 18 när hon togs bort efter en olycklig skada, men hon hade kunnat leva mååånga år till.

Fick beröm för mycket fina tänder senast i vintras, var pigg och glad och inga direkta ålderstecken i övrigt. Hästen jag hade innan henne var "slut" redan som 13-åring, så det kan vara väldigt olika.

Jag skulle dock inte köpa en såpass gammal häst, oavsett om den är fräsch, för tiden går så fort och man får så lite tid tillsammans.
Har köpt mig en 2-åring nu...:angel:
 
Sv: När är hästen gammal??

Jag skulle visst kunna köpa en 18 åring (som är fräsch) men man vill ju ha en ännu längre tid med hästen! :D
 
Sv: När är hästen gammal??

om hon tänkt satsa är de ju fel häst men som läromästare är det ju perfekt :)

men tävla varje vecka tycer jag är för mycket oavsett ålder på hästen..
 
Sv: När är hästen gammal??

Min pålle är född -88 å hon är inte gammal för det har jag bestämt!:D
Vi tränar o tävlar för fullt:banana:
 
Sv: När är hästen gammal??

Min föredetta medryttarhäst är född... Nu ska vi se. *tänka*
-75 borde det vara :D
Hon hade också kunnat leva mycket länge till, men de ska avliva henne efter sommaren bara för att där och den 19-åriga fullblodspolarn står ska de bygg hus *MORR*
Så de tar djurens liv bara för att bygga hus :mad: :cry:

Bonita är en underbar och seg fjording :D :crazy:
Älskar dig gummz (L) :bump:
 
Sv: När är hästen gammal??

jag skulle inte sattsa på en så gammal häst...
för det första tycker jag det tar minst ett år att verkligen rida i hop sig o lära känna varandra... o om hon vill sattsa på tävling så borde hon väl skaffa sig en som hon har tid att utvecklas med... visst som läromästare funkar väl en 18åring helt bra... men man får ju vara berädd på häst byte igen inom några år... o dessutom en pensionär hemma i stallet som ska ha sin omvårdnad...
 
Sv: När är hästen gammal??

Min pålle är 27 år gammal och frisk och pigg som en nörkärna! Har haft henne i 15 år och hon har aldrig varit sjuk eller skadad...Men visst, sånt kan man ju aldrig veta.. Jag tycker det är upp till din kompis faktiskt. Vill hon ha den hästen så får hon ju ta konsekvenserna av det om den skulle bli sjuk..Men å andra sidan kanske den håller sig frisk länge o då spelar ju åldern inte ngn roll!
 
Sv: När är hästen gammal??

Jag har en -89 som jag köpte förra sommaren, alltså när hon var 16. Jag tycker absolut inte att det är en för gammal häst om den är fräsch! Jag har sett 22 åringar på tävlingar (visserligen 70 klasser) och dom såg hur fina ut som helst! Fast som sagt, man kan ju ine veta med så pass "gamla" hästar hur länge dom håller, och jag kan visserligen hålla med om att det känns lite gammalt när den är tänkt till ett så hårt arbete men det beror ju på hästen....
 
Sv: När är hästen gammal??

Jag har själv en trettioettåring som fortfarande går att rida. Ok, jag kan absolut inte köra hårt på något sätt utan det rör sig om skritt och lite trav, men för tio år sedan var han superpigg och då var han tjugoett. En god vän som sysslat med hästar i hela sitt liv sa, när jag skaffade min gamling, att har en häst hållt bra upp till femton års ålder (ca alltså) så är chansen stor att de kommer att hålla väldigt länge pga bra förutsättningar från början. Bara en reflektion och inget råd alltså!
 
Sv: När är hästen gammal??

Jag resonerar som du...det tar ju som sagt ett tag att rida in sej på hästen och om ett halvår är den hästen 19 år.

Min kompis resonerar lite knepigt med, hon menar på att hon ska bara ha den här hästen ett par år och sen ska hon sälja den och köpa en ny. Hon vet ju om att hästen är gammal om ett par år, men då är det bara att sälja den igen, för då kanske hon vill ha en unghäst...

Jag tror inte att det blir lättare att sälja hästen ju äldre den blir, och man blir väl lite känslomässigt berörd oxå?

Sen vill inte hon ha en häst som behövs ridas varje dag, men en gammal häst måste väl oxå hållas igång kontinuerligt för att inte "stelna" i kropp och leder?

Nu var faktiskt den aktuella hästen väldigt fräsh för sin ålder, den hade väl säckat ihop lite, blivit lite svankig, men den håller säkert många år till.
 
Sv: När är hästen gammal??

En av mina hästar är född -87. Och de som ser honom på en hopptävling brukar gissa att an inte är en dag över 10 år. Så jag skulle säga att det är väldigt indviduellt från häst till häst.
 
Sv: När är hästen gammal??

Jag hade en häst på 23 år som jag tävlade på i hoppning.
Han hade gått svår hoppning som yngre men jag hoppade bara upp till 100 på honom. Och när vi skulle vetbesikta honom på tävlingsplatserna så var det aldrig någon veterinär som trode att han var så gammal, inte förren dom tittade på tänderna ;)
En del sa till och med att ojj dom måste ha skrivit fel årtal på din häst :rofl:
Fast schi fick dom han var så gammal :rofl:
Så nog kan dom hålla allt.
 
Sv: När är hästen gammal??

Rigoletto skrev:
Jag resonerar som du...det tar ju som sagt ett tag att rida in sej på hästen och om ett halvår är den hästen 19 år.

Min kompis resonerar lite knepigt med, hon menar på att hon ska bara ha den här hästen ett par år och sen ska hon sälja den och köpa en ny. Hon vet ju om att hästen är gammal om ett par år, men då är det bara att sälja den igen, för då kanske hon vill ha en unghäst...

Jag tror inte att det blir lättare att sälja hästen ju äldre den blir, och man blir väl lite känslomässigt berörd oxå?

Sen vill inte hon ha en häst som behövs ridas varje dag, men en gammal häst måste väl oxå hållas igång kontinuerligt för att inte "stelna" i kropp och leder?

Nu var faktiskt den aktuella hästen väldigt fräsh för sin ålder, den hade väl säckat ihop lite, blivit lite svankig, men den håller säkert många år till.
Ju äldre hästen blir desto viktigare med daglig rörelse, helst i flera kortare pass. Det innebär merjobb med en äldre häst;) Annars är 18 ingen ålder. Äldsta hästen jag ridit fullt på var 32 och fullständigt outtröttlig:D... med fullt menar jag ett rätt hårt pass där de yngre hästarna inte hängde med;)
 
Sv: När är hästen gammal??

Min häst är 20 och beteer sig inte som en dag över 7 typ.han är pigg och fräsch,sätter muskler fortfarande och så.Min häst rids 5-7 dagar i veckan och går do medel hårt jobb och tränas i akademisk ridkonst och åker på kurser så ofta vu kan och har råd.Sen har vi en 22 åring i stallet som också knatar på som om han fortrfarande vpre 10 år eller så.
Det viktiga är väl att se på sin häst om den kommit till åren vad de orkar och inte sen vara medveten om att dom kanske behöver mer uppvärmning osv för att hålla ihop.
 
Sv: När är hästen gammal??

Jag skulle nog inte köpa en så gammal häst, om det var någon att träna varje vecka med jag tittade efter...
Frågan är om jag över huvud taget skulle våga mig på att köpa en häst i den åldern, man vet ju aldrig riktigt hur länge de lever..:(
 
Sv: När är hästen gammal??

Hej!

Det är väldigt individuellt. Men jag skulle aldrig köpa en så gammal häst, fräsch eller ej!

Mvh / Fia
 
Sv: När är hästen gammal??

Min första/förra häst var född -87 ett halvblodssto som tävlats en del i dressyr. Tänkte att hon skulle passa som skogs o för lite lättare träning, trappa ner till "tanthäst" pga ålder,men ack vad jag bedrog mig. Hon var/är pigg som en lus och tyckte inte alls om sitt liv som pensionär,sålde henne (böjprov ua) och hon tränar 6 ggr/v,även hoppning nu för tiden och en dag i skogen som avkoppling så hon är inte gammal.
Tror nog att det beror på individ, arv o miljö som det mesta annat./L
 
Sv: När är hästen gammal??

Min häst är 23 och jag har inte ens kommit ut på tävlingsbanorna än... Premiär planerad till hösten. Jag tror att det är olika från häst till häst.
 
Sv: När är hästen gammal??

Rigoletto skrev:
.

Min kompis resonerar lite knepigt med, hon menar på att hon ska bara ha den här hästen ett par år och sen ska hon sälja den och köpa en ny. Hon vet ju om att hästen är gammal om ett par år, men då är det bara att sälja den igen, för då kanske hon vill ha en unghäst...

Jag tror inte att det blir lättare att sälja hästen ju äldre den blir, och man blir väl lite känslomässigt berörd oxå?

.
Att köpa en gammal häst är väl helt oki, om den är fräsch. Skulle själv mkt väl tänka mig göra det.
Däremot tycker jag din kompis resonomang är helt åt helsike.
Det lär vara i det närmaste omöjligt att sälja en såpass gammla häst om "några år" Risken är ju överhängade att den åker till italien.
Då är det bättre att slakta den.
MEN om man ändå PLANERAR att "byta ut" hästen så är det väl vettigare att satsa på en unghäst från BÖRJAN?
Tycker henens resonomga låter väldigt känslokallt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 431
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp