När är hästarna smittfria?

N

nixa 324

Ang det här med ringorm....när är de smittfria? Räcker det att de är under behandling, eller måste de vara symtomfria? Enligt min egna teori, ska de vara det och att man efter det har virkonat stall och utrustning. Men jag har även hört att det räcker att man virkonar så fort man påbörjat behandling, och sedan ska de inte smitta mer?
Ska prata med vet imorgon tänkte jag, men är så nyfiken. Vad tror ni? Eller vad VET ni?

Sv: När är hästarna smittfria?

dom gånger vi drabbats av ringorm så har vi på vet. rek. tvättat stall och utrustning och transport med jodopax när behandling på drabbade hästar inletts.

har även tvättat om allt drabbade hästar kommit i kontakt med, med jodopax en gång till då beh. med licensprep. avslutats. har hästen fortfarande kala fläckar efter beh. så tvättas även dom med jodopax tills pälsen börjar växa ut och huden ser frisk ut.

har alltid fått stop på smittan efter det.

Aha, då behöver jag bara vänta ut de två ringormsmärkerna som är kvar och göra om stallet efter det, sen kan jag ge mig av ut på tävling utan friskintyg från vet?:idea:

du får tävla hur mycket du vill fast hästen har ringorm, sen är det en sak om man vill utsätta sig själv för blickar o utsätta andra för smitta.!

när vi fick det i vårt stall m 20 hästar, behandlade med ivam**ol, då här hästarna smittfria efter andra behandlingen, utrustningen smittfri direkt efter virkonbad!

du får tävla hur mycket du vill fast hästen har ringorm, sen är det en sak om man vill utsätta sig själv för blickar o utsätta andra för smitta.!

när vi fick det i vårt stall m 20 hästar, behandlade med ivam**ol, då här hästarna smittfria efter andra behandlingen, utrustningen smittfri direkt efter virkonbad!

Du får INTE tävla!!!!!
Det är ni som ser till att dessa smittor vandrar runt...

Vid anmälan till tävling intygar man på heder och samvete att hästen är fullt frisk och inte varit i kontakt med smitta 3 veckor innan tävlingen. Och i era fall har den ju det.

Senast ändrad:

Innom Travet har ju alla ringorm.
Smittsam sjukdom är ju inte ringorm... det är inget som påfrestar hästen, det är ingen sjukdom, bara en svamp.
Men hästen anses som smittfri efter första behndlingen med imaverol.
Virkon tycker jag är bättre än jodd...

saxat från SVA:

Isolering
För att förhindra smittspridning bör hästar i ett infekterat stall inte flyttas förrän minst 14 dagar har förflutit efter avslutad behandling med veterinära läkemedel och sista hästen avläkt. Hästar med ringorm bör separeras från friska hästar. Håll god hygien och tvätta händer med tvål och vatten efter hantering av de infekterade hästarna.

Att låta nya hästar stå i karantän tre veckor, då även många andra infektionssjukdomar hinner bryta ut och kan åtgärdas inom denna tid, är en generellt god regel.

I hästsporternas tävlingsreglementen anges att hästar inte får tävla om de visar några tecken på smittsam sjukdom eller kommer från stall där smittsam sjukdom förekommit. Ringorm är definitivt att betrakta som smittsam sjukdom (och dessutom en zoonos), som bör föranleda tävlingsstopp tills infektionen är avläkt på stallets hästar.

Okej, då väntar jag tills hans ringorm är över, virkonar stallet en gång till och väntar ytterligare två veckor. Då borde det väl vara riskfritt?

men det är faktiskt så att så FORT du påbörjat behandling av ringorm så kan den inte längre smitta. Men pga vad som står i anmälningsblanketten så får du inte tävla eftersom hästen inte får VISTAS i stall med smitta tidigast 3 veckor innan start eller vad det nu är...
Jag kör virkon på allt... glöm inte borstar, sadlar, grepar. grimskaft... stigbyglar, skor... ja allt.. lycka till och akta allt som är vitt.. annars har du snart abyrosa schabrak:cry:

Okej, då väntar jag tills hans ringorm är över, virkonar stallet en gång till och väntar ytterligare två veckor. Då borde det väl vara riskfritt?

Mkt klokt!

Och enligt mina erfarenheter så är din pålle immun mot ringorm i framtiden ....

Har oxå hört detta. Gud, vad skönt att man förhoppningsvis slipper det igen.:banana:

jadu :angel: vi har haft hästar som fått ringorm mer än en gång :( därimot så har inte alla individer varit mottagliga.

jadu :angel: vi har haft hästar som fått ringorm mer än en gång :( därimot så har inte alla individer varit mottagliga.

Då undrar jag om de haft utläkt ringorm?

Jag är född och uppvuxen på jordbruk med kor, grisar och hästar.
Hela mitt vuxna liv har jag haft stort antal hästar, de senaste åren även en stor nördjursbesättning(runt 300 djur) och vi är av den bestämda åsikten att inget av våra djur fått det två gånger OM det varit helt utläkt på djuret ifråga...

ja, vi har oxå haft stort antal hästar dom senaste 30 åren, vissa hästar har blivit kvar så som min gamla shettis. henne har vi haft i 28 år.

givetvis har det gällt utläkt ringorm som varit vet. beh. den gamla shettisen hade ringorm i mitten av -80 som beh. och försvann, fick även då in smittan via nyköpta hästar . dock fick hon det igen 2000 då vi åter fick in smittan via nyinköpt häst som bla. hon delade hage med.

därimot så har inte alla hästar varit motagliga för ringormen, alla blir ju inte drabbade per automatik. själv är jag inte heller motaglig då jag stått och "görat" i det med bara händer många ggr. utan att någonsin ha fått det medans min syster har drabbats typ varje gång trots att hon är försiktig. även hon har varje gång fått beh. på v.centralen

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 152
Senast: Freazer
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 011
Senast: Kajsalisa
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka