När är halvblod färdigväxt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
S

Stopek

Vad är er erfarenhet? Kan man räkna så många fler cenimetrar på en treåring?

Hälsning Maja

Sv: När är halvblod färdigväxt?

Beror helt på individen. Jag har exempel på allt från att inte ha vuxut en enda centimeter till en som vuxit 12.

Sålde en 4-åring som då var 163cm och väldigt "färdig" i kroppen enligt alla som såg honom. Ett halvår senare var han 172cm :angel:, så visst kan man få vara beredd på att de växer. Nämnda häst var 161 cm som 2-åring. Hans halvbror (annan, mindre pappa) var 167cm som 2½-åring, 169cm som 3½-åring, och nu, som 7-åring, är även han 172cm

håller med om att det varierar
jag har haft en shetlandsponny som växte 4 cm efter tre års ålder - det är rätt mycket när man stannar runt en meter i mankhöjd...

Ja då det brukar nog oftast bli fler cm än 3-årshöjden.

Min häst t.ex. var bara runt 160 som 3-åring och nu som 6-åring är hon 166 cm.

Ett av mina ston var 167 cm på 3 årstestet och ävne 167cm som 7 åring.

Mitt andra sto var ca 156 när jag köpte henne som 4 åring nu som 7 åring 161 cm .

Mia

det är som sagt väldigt individuellt. Vet en häst som var 169 som 3 åring och har kanske växt max 2 cm. En annan var 166 som 3 år och nu som 6 åring 176. En annan valack var 168 som fyråring och 178 som 8 åring. Det är med andra ord lite av en chansning att köpa en 3 åring.

Har olika erfarenheter...Tar snabbt bara några olika exempel som jag kommer ihåg direkt...:)

Häst 1 var 163 cm som 3-åring, växte till 8-års ålder blev 176 cm
Häst 2 var 170 cm som 3-åring, blev 174 cm som 8-åring
Häst 3 var 159 cm som 3-åring, blev 163 cm som 8-åring
Häst 4 var 159 cm som 3-åring, är 162 cm som 6-åring
Häst 5 var 159 cm som 3-åring är ca 164 cm som 5-åring
Häst 6 var 172 cm som 4-åring och är ca 173 som 7-åring

Och jag hade ett sto som var 156 som 3-åring och inte en cm över 160 som 6-åring.

Samtidigt som jag har haft hästar som vuxit tills de var 8.

Kolla stammen på hästen, ffa mödernet, syskon mammans syskon. Där kan du ev få en fingervisning!

Vad är er erfarenhet? Kan man räkna så många fler cenimetrar på en treåring?

Hälsning Maja

Har en tre-åring hemma just nu..

När hon kom förra året i november var hon 154, nu är hon 160 och kommer växa ca 3-4 cm till har jag beräknat.
De brukar säga att man ska mäta högsta punkten baktill(rumpan), vet inte till 100% varför men jag kan tro att det är för att unghästarna utvecklas tidigare där.
Där kan du se ca hur hög din häst blir i alla fall, kanske inte exakt..

Lycka till:)

Jag hade en som var 145 (1 år) 155 (2 år) 165 (3 år) Som 6-åring var han 168 och som 8-åring hade han musklat sig till 170, vilket han fortfarande ör som 18-åring Svenskt halvblod med fullblodsmamma som var 161

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
974
Senast: MML
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 379
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023