När är en vagn för stor?

G

Gisburne

En bekant vill bli av med en 4-hjulig flakvagn, och jag funderar på om mina normalstora shettisar kan dra den...? Vagnen har bildäck och är ganska hög, men skakelfästet är i gengäld ganska lågt. Det jag är fundersam kring är NÄR man anser att en vagn är för stor för en häst? Mina shettisar är ju 102 och 96 cm höga - vad är för stort för dem? Just nu är vagnen fastfrusen i marken så jag kunde inte rubba den, men enligt ägaren så är det inga problem för en person i min storlek (ganska kort) att flytta den själv när den som sagt inte är fastfrusen. Den är alltså inte så fasligt tung, eller snarare, den rullar bra.

Så vad tror ni? Är det något att satsa på? Jag skulle i så fall ha den till vardagskörning, övning inför brukskörning och till praktiska göromål som att köra vatten till betet m.m. Inget att tävla med alltså!

Sv: När är en vagn för stor?

Tack! :D :smirk:

Just nu sitter det inga skaklar på den, dessvärre, så det måste jag fixa på annat håll. (Har ett par i rundjärn som är i fullstorlek, skulle kunna korta av dem...)

Har ju sett shettisar dra stora vagnar förr, typ diligenser och liknande, men då är det ju oftast ett par eller fyrspann som drar, inte enbet.

det är nog inga problem, om den rullar lätt. annars så ser du om de blir för tungt. :d

viktigt med broms om den är tung, så tänkte iaf jag när jag skaffade min fyrhjulsvagn till mina minishettisar (körs i par), bara positivt att den rullar på bra, värre blir ett när det ska bromsas om det väger lit;)

Den här vagnen till shettis finns (fanns?) till salu i Mullsjö!:d
Den hade körts i par med..om jag inte minns fel... så visst orkar dom små starka mumintrollen!:D

Visst är den otroligt fin?:love:
Holländarna kan det här med ponnyvagnar!

FullSize_4824621_46fyrhjulsvagn.jpg

Ser du mig inte på kuskbocken på bilden??

Åh Viktväktarna..vad har ni gjort med mig egentligen......:eek:

Nä, jag bär en slips på detta fotot

Lånad av utrikeskorren Rolf Porseryd

4-hjulingen i fråga är nog större än vagnen på bilden. Men visst är den fin!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
4 071
Senast: bellabus
·
Körning Hej! Då det nu ser ut som om jag kommer hålla fast vid min shettisgrabb & inte skaffa mig stor häst igen, men är tävlingssugen så måste...
2
Svar
25
· Visningar
4 101
Senast: RebeckaKihlberg
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 671
Senast: _L_
·
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka