När är en sadel för lång för hästen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jazzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 913
J

Jazzan

Hej!
Tror att jag äntligen har hittat en sadel som passar till mitt gamla vbl sto. Har provat hur många sadlar som helst....

Det jag lyckats få tag på är en sk långfärdssadel. Det ser ut som en blandning mellan en vanlig allroundsadel och en islandssadel.
Första frågan: när är en sadel för lång för hästen? Sadeln har nämligen extra långa bossor och mitt lilla sto är ca 150 cm och ganska kort i ryggen.

Fråga 2: Man sitter ungefär likadant som i en islandssadel, d.v.s. långt bak i sadeln. Hur påverkar det hästen?
När man sätter sig i sadeln när den ligger på henne så sitter man inte direkt mitt över hästen, utan mer baktill på hennes rygg. Är det skadligt, eller kommer bossorna att fördela trycket så att det blir jämt över hela ryggen? Sadeln ligger för övrigt mycket bra på henne och ger inga tryckpunkter (bossorna ligger väldigt bra an på hela ryggen).

Hjälp!!!

Sv: När är en sadel för lång för hästen?

Är sadeln utprovad av en duktig sadelmakre/utprovare kan det fungera.
Men jag tror tyvärr att den blir förlång för henne och kommer ge tryck mot länden samt muskelbesvär i ryggen.

Min vbl travare är 165cm hög och har normal rygg. Ej rak men heller inte svankig. Han kan inte ridas i kilbosse sadlar då det skapar länd- och muskelproblem.

Du har nog inte provat rätt sadlar med kilbossor... ;)

Till trådskaparen:

En sadel är för lång när den slutar bakom det sista revbenet. Detta kan vara svårt att kolla själv (beroende på ras, raser som islänningar, fjordingar, nsv, haflinger etc har tjockare hud och mer underhudsfett och det kan vara väldigt svårt att känna var revbenen slutar...) då man inte bara kollar var revbenet slutar vid virveln, utan var revbenet slutar uppe vid ryggraden.
Be en sadelutprovare kolla....

Om trycket fördelas jämt är det inga problem, så länge sadeln har rätt storlek för dig (du ska få plats med en handflata bakom rumpan). Däremot ska man helst hitta en sadel som har samma tyngpunkt i sadeln var hästen har sin tyngpunkt på ryggen. Har hästen tynpunkten precis bakom manken ska den hästen helst ha exempelvis Jaguar som också har tyngpunkten i sadeln precis bakom framvalvet. Men det behövs inte alltid (vissa hästar har ju faktiskt inte tyngdpunkt heller...)´men det får en sadelutprovare avgöra.

Diabolical_Kitten skrev:
Du har nog inte provat rätt sadlar med kilbossor... ;)

Mycket riktigt eftersom både sadelmakare och equiterapeut har sagt att en sadel med rundbossor är det bästa för hans rygg. Den enda som haft kilbossor och jag ridit honom sparsamt i var en Master. Det var vad han klarade av i väntan från fabrik på den utprovade Prestigen. ;)

För det finns ju märken som t.ex. County och (de äldre) Frank Baines som har kilbossor som inte är raka, och om din häst kan ha en 17" i Prestige kan den ha en 17" i County och FB med... Visst är det bra att du har hittat en bra sadel, men det är fel att säga att kilbossor inte funkar på din häst pga att hans rygg är mittimellan rak och svängd. Om jag inte minns fel hade de sadlar med kilbossor som du provat varit för raka och alldeles för långa men det FINNS kilbossor som ser annorlunda ut. Det gäller bara att orka prova alla :)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 210
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 006
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 292
Senast: Tossa90
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 968
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder