När är det startklart?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LinusT
  • Startdatum Startdatum
L

LinusT

Om ni har en ostartad häst - när tycker ni att den är startklar?
Vad ska den ha presterat i träningen då när ni känner att det är dags att starta (typ tempo, kondition osv)?

Sv: När är det startklart?

Hästen bör ju åtminstone klara kvaltiden med god marginal! sen utvecklas dom om de startar i tävlingssammanhang,hur och hur fort är såklart väldigt individuellt! M

Jag vill att mina ska kunna gå ca. 23 full väg och inte bli för trötta och då ska sista 500 gå betydligt fortare och det ska inte vara slut i mål.

En bekant till mig ville inte ta ut sina förrän de gick ett sånt hobb med 13 sista 500 men riktigt såna krav har inte jag. :D

Och de hästar jag fått igång har gått under 19 i debuten. :idea:

Var det jag? :o :D

Linus T, det beror på hästen, det är en känsla... Är det viktigt att den vinner debuten så måste den kännas smällfin i 22 full väg innan start... dessutom måste den kunna trava ner mot 10-tempo några hundra meter.

Är det på våren/sommaren kan den ju behöva gå runt 17 för att vinna nolloppen här om man har otur...

Är jag osäker brukar jag be min pappa eller "proffskusken" köra ett jobb, de är säkra. (De kör inte direkt fort, utan bara känner om det är dags.):bow: Är jag och pappsen överens så brukar det vara rätt...

En del hästar kan behöva ett riktigt lopp i kroppen men generellt tar jag (vi) inte ut om de inte har vinst/platschans. Jag/vi debuterar inte på Åby om vi inte har något som duger. Hästar kan debutera på Vaggeryd också, speciellt om de är har obetydligt behov av fäste...;)

Näää, det var min numera avlidna bekant som tränade en av pållarna du sett i dag som tvååring! :idea:
Tips: V75-vinnare efter icke godkänd hingst. :)

Jag tycker det räcker det 13 ett par 100 m, då vet man att de kan. ;)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 656
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
974
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka