När är det lagom att gå över till häst?

A

armando

När tycker ni att det är lagom att gå över från ponny till häst?
Tycker ni det är onödigt att köpa en d-ponny ifall man är 16, 17 nästa år?

finns det några nackdelar med att tävla ponny länge?

Sv: När är det lagom att gå över till häst?

Hej!
Jag köpte min första häst när jag var 12-13år, och har tävlat ponny och häst samtidigt.
Är snart 16år och tävlar bara häst! ;)

Om man känner att man borde gå över till häst och att det känns rätt så tycker jag att det är helt OK att göra det, för de är ju bara för underbara! :love:

Lycka till.

Min dotter är 17 o har precis sålt sin ponny o gått över till häst. Hon säger att häst är mkt roligare att rida. Nu är hon inte så lång, så hon rider hästar som ligger runt 160 o är smäckra! :banana:

köpte nyss en d ponny, jag är 16.
tycker det beror på hur mkt ponny man ridit innan och självklart vad man sjölv vill.
jag tex. har bara tävlingsridit i 2 år och känner att jag då vill utnyttja min ponnytid. jag hade nog resonerat annorlunda om jag hade ridit både b och c innan och tävlat ponny länge.
:)

Jag sålde min ponny när jag var 16 (skulle fylla 17) för att gå över till att enbart rida storhäst.
Då sa jag att nu är min ponnytid över jag såg ingen mening med at rida ponny längre, men det blev inte så :smirk: Jag fick rida en ponny åt en annan i drygt ett halvår. Fast det tyckte jag bara var kul, det var mycket att jobba med på den ponnyn :)

har du tävlingsambitioner så är det väl bättre att köpa en stor häst?

Jag tkr det beror helt på från människa till människa. Gillar du att rida ponny eller stohäst bäst. Men ponnyer för mig kan man busa runt i skogen och för häst är det ordentlig ridning. så kanske det inte är för dig. Vill du tävla väldigt mycket och komma upp i höga klasser är det nog bättre för dej att köpa en stor häst. Hur lång är du, väger du mycket eller lite. Min "kompis" som är 19år tävlar mycket med sin c-ponny i storhästklasser och de vinner ofta:D. Men vill du ta dej upp i höga klasser så kanske ponnyn inte klarar det när du måste tävla storhäst. Vill du inte alls tävla kan du köpa den du tycker är skönast att rida. Om du tex. är väldigt kort (som jag:P) och inte vill tävla kanske det är lite jobbigt att rida storhäst som är rel. starta och stora och hellre rider ponny. Vill du komma upp i höga klasser med ditt tävlande med ponny men då måste du ju sälja den om du vill tävla högre klassser som ponnyn inte klarar i storhästklasser och då måste ni sälja ponnyn (om det inte är möjlighet att ha 2 hästar). Du får helt enkelt känna dej fram och veta vad du vill, det är mitt råd till dej.
Lycka till !

det beror på vad du gjort tidigare och vad du vill med nästa häst och hur stor du är också... så väldigt svårt att säga med andra ord. Nackdelen med att rida ponny länge är att om man vill komma upp och tävla högre klasser som junior/young rider (ngt lättare att komma med till vissa större tävlingar och få visa upp sig) så har man betydligt kortare tid på sig. Men man ska ta till vara på ponnytiden. Stor häst kan man rida hela livet, så vill man rida ponny ska man göra det!

Jag hade köpt storhäst, juniortiden väldigt bra och rolig. Då du kan rida mästerskap och liknade i ändå ganska låga höjder. Om det nu är det du vill...
Jag ångrar lite att jag väntade tills jag var 17 med stor häst, då hade jag bara ett år på mig som junior.
Man lär sig också att rida bättre på stor häst. Meredith M-B hade det som råd till unga ryttare, att inte sitta på ponny för länge utan lära sig rida stor häst så fort som möjligt;)

Men vill du bara rida och tävla lite för skojs skull, köp en ponny om du känner för det:)

Nyrelski skrev:
Jag hade köpt storhäst, juniortiden väldigt bra och rolig. Då du kan rida mästerskap och liknade i ändå ganska låga höjder. Om det nu är det du vill...
Jag ångrar lite att jag väntade tills jag var 17 med stor häst, då hade jag bara ett år på mig som junior.
Man lär sig också att rida bättre på stor häst. Meredith M-B hade det som råd till unga ryttare, att inte sitta på ponny för länge utan lära sig rida stor häst så fort som möjligt;)

Men vill du bara rida och tävla lite för skojs skull, köp en ponny om du känner för det:)

:D
Tack för alla svar!

Stor häst blir det! :D

Jag red ponny absolut så länge jag kunde. Häst kan man rida hela livet men ponnytiden har man bara tills man är 18. Satsar man på junior-SM och känner att man har "gjort sitt" på ponny så kan det ju vara vettigt att kliva upp, men annars så skulle jag ha ridit ponny.

Lady_S skrev:
Jag red ponny absolut så länge jag kunde. Häst kan man rida hela livet men ponnytiden har man bara tills man är 18. Satsar man på junior-SM och känner att man har "gjort sitt" på ponny så kan det ju vara vettigt att kliva upp, men annars så skulle jag ha ridit ponny.

Håller med dig. Tycker att man ska ta tillvara sin ponnytid så länge som det går, för dom åren kommer inte igen.
Fast funderar man på att köpa en häst när man är 16-17 år så kanske det är smartast att ändå köpa en häst, för man hinner inte så mycket mer än att lära känna ponnyn så är det dags att byta ut den

vill man kunna tävla hästen längre än bara ca 2 år ska man satsa på en häst :)

köpte storhäst när jag var 13-14 år
(nu är jag 15:p )

Jag red ponny länge.. Red iofs häst och ponny paralellet från att jag var 17, men tävlade bara ponnyn.. Han var på väg att bli till Salu flera gånger men han lyckades alltid göra illa sig precis när han skulel ut på annons, så han blev kvar någr aår längre. Nu är iofs den häst jag rider otroligt mycket "mindre" än ponnyn, så det var inget stort steg att ta, snarare tvärtom.
Jag är glad att jag red ponny så länge, men då rider jag å andra sidan inte på den nivån att jag vill tävla internationellt och dylikt heleler. Vill man det så går man väl över vid 16.

Fast det är klart, på mina sista tävlingar kände jag mig lite för gammal, när man börjar åka på tävling själv, utan mamma då är man kanske för gammal för att platsa på ponnytävlingar ;) Så kändes det iaf.

många säger att de vill rida ponny innan d blir för gamla. jag tycker, om man satsar, att man ska ta vara på juniortiden.

Frågan är ju hur mycket man satsar och hur mycket man har lyckats med på ponnytiden tycker jag.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 251
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare