När är det läge att linda?

M

marygoround

Är det någon som kan förklara för mig hur det hjälper att linda en halt häst, och vid vilka symtom ska man linda? Vad ska man använda för lindor ocksåvidare.

Jag vet att det finns många många olika synpunkter på lindning av ben men hit me!

Tack på förhand.

Sv: När är det läge att linda?

Jag har iaf gjort som så när mina hästar har varit rejält halt, att jag har stödlindat alla benen med stallbandage(padd och typ fleecelinda). För är hästen riktigt halt så avlastar den det onda benet och nått annat ben får ta "smällen". Vilket kan göra att det benet får en typ av överbelastningshälta.
Men sånt avgör jag från gång till gång, beroende på hur stor hältan är, hur länge och av vad den har blivit halt.

Sv: När är det läge att linda?

*lindar efter jag ridit hårt men pad och fleecebandage...
*Lindar även om hästen slagit på sig och fått en svullnad då med elastisk linda och pad...
*brukar även linda när jag rider ibland, det ger stöd och skydd också är det snyggt också.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 555
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: cassina
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31