när är det för sent att klippa hästen?

vinkelina

Trådstartare
precis när jag har börjat se på vilken klippmaskin jag skall köpa till hästen för att få henne klippt blir hon sjuk, troligen kommer det att bli 1-2 månaders vila innan vi kan sätta igång henne. så det är ju ingen ide att klippa henne nu då, hon behöver ju sin päls. blir annars jättesvettig på vinter då hon har så otroligt med päls.

men när är det för sent att klippa för första gången, om man inte vill försötra sommarpälsen sen. har hört om december, men stämmer det?

Sv: när är det för sent att klippa hästen?

för att vara säker på att inte sommarpälsen blir "svinpäls" så har jag fått lära mig att man bör inte klippa efter nyår, så gör vi på planerade klippningar och det har alltid gått bra.

har fått klippa andra hästar senare pga. medicinska orsaker och har råkat ut för "svinpäls". senast va då vi fick klippa vid påsk. iofs. så försvinner ju borsten vid höstens fällning/pälssättning ändå.

har hört senast februari på redan klippt häst. vet inte vad som gäller när det är en oklippt häst, men det borde väl vara samma?

alla säger så olika. känns ju jättedumt att klippa henne nu, när hon bara kommer att stå, men det är ju inte heller kul att inte sen kunna rida ordentligt i vinter pga isbjörnspäls

Men hur hårt kommer du kunna rida efter att hästen stått i 2 månader? Då är vi ju redan i dec, när hästen är uppe i kondition så är vi ju snart framme vid våren. Men om du behöver klippa så se iaf till att göra det innan h*n börjar fälla vinterpälsen och sommarpälsen är på gång för då lär inte sommarpälsen bli vacker.

Jag klipper (både andras och min egna) "året runt", för mig (hästarna) har det inte spelat så stor roll.
Men nu ska ju din häst vila och då är det totalt onödigt att klippa henne nu. Du kan tex sen till vintern klippa halvklippning. Beroende på hur mycket du jobbar hästen. Låt hästen ha päls så länge hon är på vila ;)

om du klipper första eller andra gången vid årsskifftet spelar ingen som helst roll för pälsen ;)

Tror inte du behöver vara orolig för att förstöra någon sommarpäls genom att klippa sent/tidigt på året. Min fjorda klippte jag i februari sista gången på året tror jag att det var. Ingen synbar effekt på sommarpälsen vad jag kunde se! ;)

Halvblodet jag har nu klippte jag för ett par veckor sen och behöver säkert klippa henne igen när hon ska sättas igång igen i mitten på feb. Hon kommer att vila någon gång från början av jan till mitten på feb och då hoppas jag att hon har satt lite vinterpäls så att hon kan vara så lite täckad som möjligt under vilan. Hon klipptes även i juni i år pga mycket päls och stor svettning vid arbete. I augusti hade hon jättefin kort sommarpäls!

Håller med de övriga! Låt pälsen sitta medan hon vilar och klipp sen vid igångsättning om behov finns. Du behöver inte oroa dig för ev sommarpäls.

//Alice

skall nog låta pälsen vara nu.... :) men hon är en häst som svettas jättemycket även vid lugnt arbete. kan skritta 15 min i skogen på sommaren i "normal" temperatur, ser ut som om vi sku ha kört dubbla pass på ridbanan när vi kommer ut

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 451
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Ise
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 099
Senast: Efwa
·
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
1 014
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur