När är det dags för vård?

Jag har en gammal nackskada som påverkar mitt liv varje dag. Ibland lite bättre och oftast sämre..
Jag har inte fått någon diagnos på vad för skada jag har i nacken. Det är ingen skelettskada..inget diskbråck heller..kanske whiplash..

När är det egentligen legitimt att söka hjälp?
Åker jag till vårdcentralen så suckar dom bara. Några gånger har jag varit så dålig så maken har skickat mig till akuten och där gör dom koll på reflexer osv och skickar hem mig med orden "du har inte en stroke iallafall" .
Det verkar mest som att vårdcentralen tycker att jag slösar deras tid när jag försöker gå hjälp..

Värktabletter har jag slutat ta då det ändå inte hjälper, jag blir bara trött men har lika ont.

Idag är en dålig dag. Jag har ont ont ont i nacken, huvudvärk i halva huvudet, kan inte bita ihop tänderna ordentligt då käkarna "flyttar" på sig såpass att jag har nära underbett (i vanliga fall rejält överbett), jag är yr och hänger inte med i en helt vanlig konversation.
Höger arm domnar och blir svagare. Ibland är det vänster arm, ibland ett ben..

Var ska jag söka hjälp?
Finns det hjälp att få?
Vårdcentralen har gett upp.. eller så finns det inget att göra? Jag har bytt vårdcentral..flera gånger, jag bytte landsting tillochmed..
Jag har en bra kiropraktor, möjlig att få remiss från vissa landsting. PM a mig om du är intresserad.

Jag har flera gånger suttit på vårdcentralen och sagt att jag inte vill ha tabletter, jag vill ha hjälp, jag vill veta vad felet är. Kan inte sjukvården hjälpa mig vill jag ha hjälp att klara det psykiskt åtminstone. QUOTE]

Det är troligen så att man med dagens teknik inte KAN identifiera "vad felet är".
Jag håller med om att en kontakt med samtalsterapeut säkert är lämpligt för att hjälpa dig att hantera situationen.

Konsensus idag, i Sverige och internationellt, när det gäller behandling av kroniska smärtor i rörelseapparaten är

så lite piller som möjligt
rätt fysisk aktivitet
KBT för att hantera situationen.

Jäkla konstigt För det är ju tydligt att nerverna får stryk och ligger i kläm då du har dom symtomen .Jag hade exakt lika innan op att fingrarna och händerna domnade och ena armen försvann ibland och hade värk i nacken med utstrålningar efter ryggen och skuldrorna och när jag vaknade från op var allt av det borta iallafall 14 timmar innan helvetet bröt ut ! Ett helvete med ryggskador .Nervsmärtor är nog något av det värsta man kan ha !

Även spända muskler kan klämma på nerverna.

Det är egentligen skrämmande hur lätt jag får ut STARKA smärtstillande tabletter. Någon vända fick jag ut tre olika sorters starka tabletter tre dagar i rad av tre olika läkare. Jag hämtade inte ut något av dom då jag provat alla tre sorter utan minsta hjälp..

Det är egentligen skrämmande hur lätt jag får ut STARKA smärtstillande tabletter. Någon vända fick jag ut tre olika sorters starka tabletter tre dagar i rad av tre olika läkare. Jag hämtade inte ut något av dom då jag provat alla tre sorter utan minsta hjälp..

Ja, det är tyvärr ganska vanligt att det förskrivs morfin-läkemedel mot smärtor i rörelseapparaten. Det är inte jättebra, dels pga risken för beroendeutveckling, dels pga att opioider egentligen inte är värst effektiva mot muskel/mjukdelssmärtor.

Orsaken är många gånger en gemensam frustration: en patient söker och vill ha hjälp. Läkarens enda redskap, förutom då remiss till samtalsterapeut och fysioterapeut, är läkemedel.
Du uttrycker dig på ett i mina ögon klokt sätt men det är väldigt vanligt att den lidande personen begär "hjälp" och uttrycker att fysioterapi inte hjälper. Därmed finns recepten kvar.

Patienten är förståeligt frustrerad över sitt symtom.
Läkaren är många gånger också frustrerad av sin maktlöshet inför patientens symtom och över sin oförmåga att förändra patientens situation.
Observera att det inte handlar om ovilja utan om oförmåga.

Ja, det är tyvärr ganska vanligt att det förskrivs morfin-läkemedel mot smärtor i rörelseapparaten. Det är inte jättebra, dels pga risken för beroendeutveckling, dels pga att opioider egentligen inte är värst effektiva mot muskel/mjukdelssmärtor.

Orsaken är många gånger en gemensam frustration: en patient söker och vill ha hjälp. Läkarens enda redskap, förutom då remiss till samtalsterapeut och fysioterapeut, är läkemedel.
Du uttrycker dig på ett i mina ögon klokt sätt men det är väldigt vanligt att den lidande personen begär "hjälp" och uttrycker att fysioterapi inte hjälper. Därmed finns recepten kvar.

Patienten är förståeligt frustrerad över sitt symtom.
Läkaren är många gånger också frustrerad av sin maktlöshet inför patientens symtom och över sin oförmåga att förändra patientens situation.
Observera att det inte handlar om ovilja utan om oförmåga.

Ja jag vet inte om jag inte är dålig nog för att bli remitterad till smärtkliniken, eller om min vårdcentral bara är så dålig som den brukar.. Jag tror inte vi har någon läkare längre :down:
Jag har efterlyst psykhjälp för att få en chans att hantera smärtan, men icke...

Men som du skriver du har problem .Har du inte träffat en ortoped och fått MR på nacken ! Kan ju vara avlagringar på kotorna som trycker nerverna .Spinal stenose som det så fint heter !Känner igen det hur jag mådde förut innan jag fick avlagringarna borttagna !

En ortoped är betydligt mer än någon som skriver remiss till MR.

Jäkla konstigt För det är ju tydligt att nerverna får stryk och ligger i kläm då du har dom symtomen .Jag hade exakt lika innan op att fingrarna och händerna domnade och ena armen försvann ibland och hade värk i nacken med utstrålningar efter ryggen och skuldrorna och när jag vaknade från op var allt av det borta iallafall 14 timmar innan helvetet bröt ut ! Ett helvete med ryggskador .Nervsmärtor är nog något av det värsta man kan ha !

De symtom som TS beskriver kan bero på mycket annat än nerver som får stryk.

Ofta beror envisa smärtor på spända muskler, eller så kommer muskelsmärtorna som en reaktion på den ursprungliga smärtan. Att lindra smärtan med olika läkemedel kan vara en väg att komma åt muskelsmärtan, för att över huvud taget kunna röra på de spända musklerna.
Det går inte att säga vem som bäst kan hjälpa dig, på den information som finns i dina inlägg, men ett besök hos en duktig ortoped kan vara bra. INTE för att få remiss till MR utan för att få en noggrann undersökning.
Det du beskriver med domningar, halvsidig huvudvärk kan bero på annat också. Migrän?

Ofta beror envisa smärtor på spända muskler, eller så kommer muskelsmärtorna som en reaktion på den ursprungliga smärtan. Att lindra smärtan med olika läkemedel kan vara en väg att komma åt muskelsmärtan, för att över huvud taget kunna röra på de spända musklerna.
Det går inte att säga vem som bäst kan hjälpa dig, på den information som finns i dina inlägg, men ett besök hos en duktig ortoped kan vara bra. INTE för att få remiss till MR utan för att få en noggrann undersökning.
Det du beskriver med domningar, halvsidig huvudvärk kan bero på annat också. Migrän?

Migrän har varit på tapeten men har uteslutits då jag inte blir bättre av migränmedicin. Sen hur tillförlitligt det är vet jag inte? Jag är tyvärr väldigt skeptisk till det mesta jag får höra på vårdcentralen..
Men hur får man träffa en ortoped? Egenremiss kanske, men till vad för sorts ortoped?
Remiss till MR behöver jag inte då jag redan gjort en sån (eller kanske till och med två?) och inget "nytt" har hänt sen sist.. :)

Alltså...Jag inser ju att jag fått mycket hjälp, massor med hjälp, från vården.. men det där med psykologisk hjälp för att få verktyg att orka med det hela verkar vara omöjligt..

Jag tänkte också på migrän. Det finns ju en himla massa olika typer av migrän, och att inte bli hjälpt av migränmedicin ser jag inte som någon garanti för att det inte ska vara migrän.

Med migrän kommer ibland onda, spända muskler. Jag blir som en stålfjäder ibland, speciellt nacke och käke.

För mig funkar vissa migränmediciner medan vissa inte gör någon skillnad alls.

Jag upplever också att jag blir värre av viss träning, men då måste jag lägga om den så att det blir lite och ofta istället för mycket på en gång.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Har sedan flera år känt att jag inte mått "helt på topp". I grova ordalag sagt så är de här nedanstående några av de tydligaste...
Svar
5
· Visningar
1 294
Senast: Lakritsnapp
·
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
19 356
Senast: elfi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama