Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dom ridskolor jag har gått på och vet hur dom fungerar, större ridskolor alltså. Dom har nästan alltid elever som förr eller senare vill ta över hästen när den inte längre ska gå kvar på ridskolan. Oftast sådana då som ridit hästen lite oftare ev haft dom som sköthästar. Dock så är det ingenting som garanterar att inte den hästen blir lite personlighetsförändrad eftersom livet blir väldigt annorlunda som privathäst. Dom blir ofta väldigt pigga och heta och kan säkerligen upplevas som lite svåra när dom kommer bort från ett hektiskt liv på ridskolan. Så jag upplever det som att det är lite svårt att lära känna en häst under dom omständigheterna, man vet inte hur dom förändras helt enkelt.*knapplån
-och vad gör man med dom gamla lektionshästarna/ponnyerna......? Känns förfärligt att ta bort dom när orken eller kroppen inte orkar fullt ut,samtidigt måste dom alla kunna bidra till sin försörjning.Att sälja en gammal trotjänare i dag är inte lätt...... Hur ont det än gör väljer vi att ta bort våra,vågar helt enkelt inte ta risken att dom blir "vandringspokaler",inte får ordentlig vård eller hamnar på någon slakttransport. Men orättvist känns det
Jag vet en som tar sig an hästar ingen vill ha/kan ha pga skador eller annat. Dom går i stora flockar i stora hagar. Hon kan ha såpass många pga att folk skänker pengar/hö osv dit och på det sättet klarar av att hålla såpass många hästar som hon har där. Lite som en ideel grej som lever på att andra hjälper till.Har undrat lite över om det är extra svårt i Sverige att hitta pensionärshage till äldre hästar. Hamnade en gång i diskussion med en fransman, han skulle aldrig i livet avliva en, frisk, häst, han hade en hel samling pensionärer ute för bete (inte hemma) i pensionärshage (dvs hittade inte nya hem åt dem utan behöll dem).
Jag vet en som tar sig an hästar ingen vill ha/kan ha pga skador eller annat. Dom går i stora flockar i stora hagar. Hon kan ha såpass många pga att folk skänker pengar/hö osv dit och på det sättet klarar av att hålla såpass många hästar som hon har där. Lite som en ideel grej som lever på att andra hjälper till.
Det är ju donationer som dom lever på och jag antar att dom även täcker avlivning också.Men vad händer när någon pensionär behöver veterinärvård etc? Eller när det är dags för dem att somna (det är ju dyrt att "bli av med" en död häst). Ingen kritik, bara nyfikenhet.
Uppenbart så fungerar det där iallafall. Inget passar ju alla individer men dock otroligt många, sen så är det enorma hagar och flockar anpassade efter individer om jag förstått rätt.Sen är ju sällan storflock ett riktigt bra alternativ för de inte helt fräscha eller de gamla, så jag är lite tveksam till konceptet, erkännes.
Det är ju donationer som dom lever på och jag antar att dom även täcker avlivning också.
Uppenbart så fungerar det där iallafall. Inget passar ju alla individer, dock så är det enorma hagar och flockar anpassade efter individer om jag förstått rätt.
Hade det funnits grönbete året om hade nog fler gjort så. Kostnaden här blir för hög helt enkelt.
Så är det ju inte riktigt i detta fallet. Sen är det till för hästar som just inte hållt för ridning och träning. Dom får även rehab osv för att bli sunda och smärtfria, både psykiskt och fysiskt. Dock så är det inte mening att dom ska återanpassas till ridning osv utan just för att klara att ha ett friskt lugnt liv i flock och gå och må bra helt enkelt. Det är trots allt inga friska hästar dom tar sig an utan hästar som inte kan rehabiliteras där dom befinner sig. Alltså som inte kan återanpassas till ett "vanligt" ridliv igen.
Det är dumt att dömma ut ställen man inte vet något om. Är man intresserad av det så tar man reda på saker och ting om stället innan man säger sina åsikter om det. Jag har mina åsikter om detta ställe också, det är långt ifrån perfekt i mina ögon när det gäller åsikter om saker och ting, hästarna mår ju bra och så, ser ut att trivas osv men det är ändå en del åsikter jag inte håller med om.
Min svärmor hade en häst när hon var ung som hon tävlade höga klasser i hoppning med. När han blev för gammal för tävlingslivet blev han deprimerad av att aldrig få åka iväg, putsas och knoppas och allt som hör till. Hon tog beslutet att avliva eftersom han var ledsen på livet.. Hon gjorde som hon alltid har gjort innan tävling. Duschade, putsade, knoppade manen, allt sånt.. Lastade honom och där fick han vandra vidare. Överlycklig in i sista stund
Usch jag får tårar i ögonen sv att tänka på sånt här.. Min pålle jag har haft i 13 år börjar bli gammal..
Det är just den första reaktionen att man är skeptisk det första man är, man får ju ta lite för givet att om stallet hållt på med den verksamheten i såpass många år att det faktiskt fungerar. Tills man då vart där och fått motsatsen bevisad. Kan ju säga att jag sällan sett verksamheter där folk tagit sig an sjuka och skadade hästar där hästarna har det dåligt. Däremot en hel del privata hästar vars ägare inte kan med och ta bort dom trots att dom haltar runt, men då är det ju ingen verksamhet det handlar om.Fast jag har inte dömt ut det, jag sa mig bara vara skeptisk till konceptet med hästar som är är skadade och därför inte håller till ridning i storflock.
Uppenbart så fungerar det ju som sagt, och jag antar att det inte är hästar som är utdömda för haglivet kommer dit. Det handlar ju om ansträgningen som ridning och träning innebär, dom flesta tar ju trots allt bort hästar som inte håller för ridning, det är inte jättemånga som behåller hästar som enbart haghästar och det är dom som kommer dit. Hästar som inte håller för hagliv eller någon rörelse alls håller ju antagligen inte ens för sin egen vikt.Men det är ju inte alltid en häst med slitna ben t ex är betjänt av stora ytor och en flock att följa långa sträckor och/eller som styr rörelsen (de följer ju flocken). Men med rehab, eftertanke och ta de individer som det faktiskt passar för, då kan det nog bli bra.
Det är ju sådant man får ta som givet när man pratar om sådana här stall att det inte är på det sättet innan man vet mera om stallet. Kallar inte ens det för pensionärshem sådana stall som du pratar om och jag har heller inte sett någon verksamhet som är sådan.En hel del skador mår ju bra av rörelse med, lågintensiv. Det är bara de där som "slängs på lösdrift" för det är enkelt och billigt och matte/husse inte pallar att ta bort dem, och haltar omkring där jag inte gillar.
Min svärmor hade en häst när hon var ung som hon tävlade höga klasser i hoppning med. När han blev för gammal för tävlingslivet blev han deprimerad av att aldrig få åka iväg, putsas och knoppas och allt som hör till. Hon tog beslutet att avliva eftersom han var ledsen på livet.. Hon gjorde som hon alltid har gjort innan tävling. Duschade, putsade, knoppade manen, allt sånt.. Lastade honom och där fick han vandra vidare. Överlycklig in i sista stund
Usch jag får tårar i ögonen sv att tänka på sånt här.. Min pålle jag har haft i 13 år börjar bli gammal..
Exakt den historien finns att läsa i ett Min Häst nr, har tidningen hemma
Kan ju säga att jag sällan sett verksamheter där folk tagit sig an sjuka och skadade hästar där hästarna har det dåligt.