När är det dags att tävla?

Jenka

Trådstartare
En fundering såhär på kvällskvisten... När anser ni att hunden är redo att tävla? Vad ska den kunna?

Dvs, ska den ha stor chans att vinna, eller får den lära sig under tiden? Och allt däremellan naturligtvis...

Sv: När är det dags att tävla?

Alltså, det är ju så otrolig skillnad från ekipage till ekipage. Vad vill du med ert tävlande? Vill du vinna, eller vill du ha ett förstapris (om vi nu snackar lydnad)?

Personligen så tränar jag för att vinna (även om jag inte alltid gör det ;)). Jag vill inte gå ut och ev få ett förstapris, när jag går ut så vill jag veta att om det klaffar som det ska, så ska vi kunna sätta 10:or på allt. Jag siktar helt enkelt väldigt högt :).

Men för att svara rent generellt, så tycker jag att det är dags att tävla när man har gett hunden så mycket träning att den vet vad momenten går ut på (även om det inte alltid blir perfekt) och att hunden tycker att det är kul :laugh:. Det enda jag tycker att man ska vara extremt noggrann med (återigen om vi pratar lydnad alt bruks) är att hunden är supersäker på platsliggning, eftersom det är det enda momentet där man kan förstöra för andra!

Det man INTE ska gå efter är när man själv som förare känner sig redo, för det gör man ALDRIG ;). Så när hunden känns rätt så redo, då får man bara anmäla så att man kommer ut för annars är det sååååå lätt att dra på det och bara stanna hemma och fila på smådetaljer och helt plötsligt så fyller hunden 15 och aldrig sett en tävlingsbana :D!

Jag har ju precis börjat tävla, bara hunnit med en start i lydnad än. Min tanke var att anmäla för att se var i träningen vi ligger samt att se hur Nova skulle funka på tävling. Hade inga som helst förväntningar innan så att vi lyckades skrapa ihop ett första pris blev jag jätte glad över. Jag fick svar på de frågor jag hade och kommer starta igen så snart hon löpt klart. Än är inte allt perfekt på tävling men det känns som vi behöver fler tävlingar för att det ska bli det.

Det är nog väldigt olika hur man är som person och hur man resonerar kring tävlingsstart.

Man kan väl tävla när helst man tycker att man reder ut det.

Mina egna regler är att hunden ska inte sabotera i gruppmoment, för andra deltagare. Sedan min egen tävlingsdebut där det Grå skrället hade oförskämdheten att resa sig på platsliggningen, har det blivit ännu viktigare för mig. Har iofs varit runt och tittat på ett antal lydnadstävlingar sedan dess och insett att jag ska vara förbaskat tacksam för att min hund går och sätter sig hos mig, lugnt och stilla. Har sett hundslagsmål och jag vet inte allt, pga att deltagande hundar är ute för tidigt och inte reder ut en platsliggning.

Min andra tumregel är att jag tävlar för att vinna och att snabbt bli uppflyttad till nästa klass och nya utmaningar i nya moment. För min del finns det ingen anledning att lägga ut en massa pengar bara för att tävla för tävlandets skull. Likaså vill jag att allt fungerar toppen när jag väl tävlar så att jag kan tävla med glädje och ha roligt tillsammans med min hund. Har aldrig förstått poängen med att "träna på tävling".

Jag håller med övriga som nämner att just platsen bör sitta som berget, mycket kan hända på tävling och jag skulle skämmas ihjäl om min hund störde annan som annars skulle klarat det. Iofs kan man aldrig vara helt säker... jag vet en elithund i spåret som gick upp på platsen och startade ett mycket allvarligt slagsmål med en annan hund som fick bryta för dagen och åka in och sys :crazy:

Personligen så kommer jag inte gå ut och tävla förens jag känner mig nöjd med momenten (alla!). Jag vill helt enkelt ha något att visa upp som ser bra ut, annars kan jag lika gärna stanna hemma. Jag är lite som MosterMia, jag vill ha 10or! Jag behöver inte vinna för dagen, för det syns inte någonstans iaf, men det är allt lite tjusigt när det står 200p på Hunddata :D

Vad känner och funderar du själv kring det hela?

Det är alltid en smaksak. Själv skulle jag aldrig tävla en halvfärdig hund. För dom lär sig inget på tävling. Det går inte att träna upp moment på tävling. Det gör man innan.

Platsen ska sitta. Man ska kunna säga till sig själv; "Han/hon ligger, det har han/hon ju alltid gjort på träning."

Jag är tyvärr en perfektionist själv, så jag lär tävla i SM när min hund är 14.. Det är ingen som bryr sig om jag har 199 poäng i 1:an. Det sitter mest i min hjärna. Jag behöver släppa lös lite och inte tävla i de lägre klasserna för 12or. Det går bra med mindre poäng också och ändå ha marginal.

Sen är det tävling. En dag i hunden och ditt liv. Allt kan hända!

För egen del är det absolut viktigaste att hunden inte sabbar platsliggningen för andra när det är lydnadstävling det handlar om. Sedan kan väl resten få gå lite hur som helst, även om det är skönt att veta att om allt går bra kan man få ett förstapris.
Jag har inte debuterat med min unga på lydnadstävling än, men tänker göra det i år. Då kommer jag inte vara sur ens om vi skulle få ett tredjepris. För mig handlar debuten om att dels få en motivering att träna och dels få visat för sig var man ligger i träningen.

En korkad fråga från en som aldrig har tävlat med hund :p
Vad är eg skillnaden på ett första pris och på att vinna?:confused:

Flera i samma klass kan få ett 1:a pris. Det är att man kommer upp i ett visst antal poäng. Tex i lydnads-ettan så är ett 1:a pris 160 poäng och du blir då uppflyttad och kan starta klass 2 om du vill.
Men sen kan ju nån få bättre än 160. Någon kanske får 187 och det är det bästa resultatet i klassen, då vinner den + att den fått ett 1.a pris, 2:an kanske får 177 osv...
Sen kan det bli så att ingen i klassen får ett 1:a pris, då vinner den som har mest poäng, men man blir inte uppflyttad.
Och är det många tävlande så kanske man placerar sig som tia, men ändå har ett 1:a pris och blir uppflyttad till tvåan..

Hoppas jag förklarar så du förstår :D

När det är lydnad det handlar om så får du poäng på de olika tävlingsmomenten. Du kan sedan få förstapris, andrapris eller tredjepris. Vilket du får bestäms av hur många poäng du får totalt på alla momenten. Dvs, om alla startande på dagen får "förstaprispoäng" så får de ett förstapris, och den som sedan har mest poäng av de startande vinner.
När du sedan har fått tex tre förstapris i klass 1, då har du fått något som kallas LP1, något som står bland hundens tävlingsmeriter tillsammans med eventuella championat eller annat från andra tävlingsgrenar.

En korkad fråga från en som aldrig har tävlat med hund :p
Vad är eg skillnaden på ett första pris och på att vinna?:confused:

Ett förstapris får alla som har uppnått en viss poänggräns (i lkl 1 och 2 är den gränsen 160 p, i lkl 3 255 och i elit 256). Får man ett förstapris så blir man uppflyttad och får tävla i klassen över (man kan välja att stanna kvar och tävla i samma klass ett tag till, t.ex om man vill ha en LP titel). Sen vinner den som har mest poäng.

Mer om poängen står i lydnadsreglerna, där finns allt man kan tänkas vilja veta om lydnadstävlingar.

Jag tycker också att platsliggning är något som måste sitta. I övrigt så vill jag känna att jag har chans på vissa poäng, men kan likväl ställa upp på tävling för att träna, vilket jag har tänkt att göra ganska snart. Dels för att checka av mina egna nerver , och hur de påverkar hunden. Det är nyttigt och skönt att känna att jag kan ställa upp i en tävling utan jättehöga ambitioner, men givetvis vill jag känna att momenten håller en viss kvalitet.

Har visst glömt svara :p

Ang. platsen håller jag med. I övrigt är väl frågan ställd oavsett gren, i princip.

Anledningen till att jag vill tävla är främst för skojs skull och få ett hum om hur vi ligger till och tydligare mål i träningen. Jag vill ha nåt tydligt att sträva mot. Sen är målet såklart att förbättra sig hela tiden och att nå förstapris/uppflyttningspoäng, men det väntar jag mig inte på första starten.

Min tanke är att hunden såklart ska kunna momenten och veta vad de handlar om/kunna utföra dem, men vad de får för poäng är mindre viktigt till en början.

Med att ta det som träning menar jag inte att lära in momenten i sig (det går som sagt inte på tävling) men träning på tävlingsmiljön och allt däromkring.

Med andra ord- egentligen känner jag inte att det behöver gå super eller att de förutsättningarna måste finnas där första gångerna man tävlar. Men sen har folk omkring mig väldigt olika inställningar och ofta höga krav, så då blir jag osäker :p

Min hund är ingen stjärna. Självklart blir han bättre med träning och det får man väl hoppas att han fortsätter bli, men han är för långsam och svårmotiverad för att ta sig högt upp i klasserna. Att få bra resultat åtminstone i de lägre klasserna har han absolut möjlighet till, men det beror så extremt mycket på vilket humör han är på för dagen och det är där det blir svårt.

Svammel svammel svammel... Och klart att folk har olika syn på det hela men det är intressant att höra fler åsikter!

Jag har nog lite samma inställning som du, platsen måste funka men sedan så får det gå som det går första starten. Jag är ute efter att ha roligt med min hund, men har ändå högra krav på min träning. Men jag vill inte riskera att kräva allt för mycket av hunden i en ny miljö. Känner man att hunden inte är riktigt med på tex forgåendet så skulle jag mkt väl kunna tänka mig att få nedsatta poäng genom att hejja på lite. Huvudsaken för mig är att vi går av planen och har haft roligt. Nu är inte motivationen ett problem med min hund dock, det är väl snarare kanske lite mkt iver som skulle kunna få våra poäng att droppa :p

Men i övrigt så tycker jag att en sak som inte nämts är väldigt viktig att tänka på, tävla inte innan du vet vilka krav du kan sätta på din hund. Att gå ut på tävlingsplanen, man är nervös och sen ha en hund som är långt ifrån redo för kraven, det är inte okej.

Nu svarar jag utifrån agility och lydnad, eftersom det är det jag pysslar med, men jag tycker att det beror lite på vilken gren man tävlar i.

Agility skulle jag ALDRIG starta i om min hund inte var bensäker på alla hinder. Tyvärr är det så fruktansvärt vanligt att man ser hundar som är rädda för gungan, som inte har en susning om vad slalom är, som kryyyyper upp på bommen, som inte vågar gå igenom säcken eller typ GÅR runt banan. Jag skulle aldrig kräva av min hund på en agilitytävling, vad den inte klarar av på träning. I regel tycker jag att det är för många som startar sina hundar alldeles för tidigt... Hundarna blir så spända av allt som händer omkring att det är guld värt att ha en bra grund att stå på.

När jag skaffar en ny vappis :love: kommer den troligen vara uppåt 2 år innan jag startar den, trots att jag kommer börja när den är valp. Det är så himla viktigt att hunden är glad och säker på banan, för det kan gå så himla fel om den inte är mogen. Sen kan det ju gå åt helvete ändå liksom, men när jag sätter henne i starten kommer jag veta att hon KAN och BÖR vinna ;).

I lydnad däremot har jag startat en gång eftersom det var på grannklubben. Detta trots att fotgåendet inte alls är perfekt, apporteringen bara satt på hennes egna apporter och vi i princip aldrig tränat lydnad med störning/på många olika platser. Trots det hade hon rätt kul och tyckte att "jahapp det här var ju rätt ballt". Mest mina pengar som jag kastade i sjön alltså :p.

Tycker alltså att det beror på gren och ambitionsnivå. Hur viktigt är det att hunden kan momenten för att inte skada sig (fysiskt/psykiskt)? Hur viktigt är det för mig som förare att vi får ett bra resultat?

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
511
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023