När är det dags att ge upp?

U

universum

Min häst har varit skadad till och från i alla år som jag ägt henne. Tanken har hela tiden varit att hon en dag ska bli tävlingshäst i hoppning. Under de 3åren jag ägt henne så har vi kanske kunnat hoppa max 10gånger. Hon har aldrig varit i kondition för att klara av en hel hoppträning. Och anledningarna till detta är många:

*Hästen har till största delen varit skadad, olika skador hela tiden. Varav så fort vi börjat kunna komma igång så har hon dragit på sig en skada och hon har fått vila och därefter börjar rehabiliteringen och när hästen börjar kunna ridas normal så kommer en ny skada och såhär har det pågått...

*Hästen går inte att ha på box/inne under natten. Hon väver och stressar så att hon skadar sig själv.

*Hästen är opålitlig att rida. Oavsett om man rider på ridbana, rider ut ensam eller med sällskap. Hon slänger av mig och andra som ridit henne regelbundet. pga. detta så är det numera bara jag som rider hästen, när det väl går.

*Hästen är dum att sko. Hon har "skrämt" i väg 6 hovslagare samt skadat en och sig själv. (vi har även provat med lugnade)

*Hästen har väldigt dåliga hovar, hon får tillskott som kostar skjortan och är beroende av dessa för att hon ska kunna ha skor på fötterna. Utan skor blir hon halt och nöter bort trakterna helt och hållet. Hon får stora och fula hovsprickor och går inte att rida på 4-5dagar efter skoning. pga att hon blir så hovöm och är väldigt känslig för sömtryck. Vi har provat med diverse olika beslag och sulor. Vanliga travskor fungerar bäst.

*Hästen är besvärlig att transportera. Lastningen fungerar bra efter 2års träning. Men körningen är besvärlig då hon stressar och väver i släpet. Hon har fått transportsjukan en gång och jag vågar inte köra med henne längre sträckor pga detta.

*Efter 3år letande har jag inte hittat en sadel som sitter optimalt.

På grund av hästens nerver så skulle hon aldrig kunna bli en "härlig skogsmulle" eller ens en tävlingshäst. Och hon går förmodligen inte att sälja utan att ljuga. Vem vill köpa en häst med hennes sjukdomshistoria?! Hästen är genomgången av veterinärer/equterapeft inga fel är hittade förutom en lösbenbit, men det är helt omöjligt att det är den som gör att hon är stressad och opålitlig. Hästen har blivit mycket bättre under tiden jag haft henne och det som talar för är väl att hästen fortfarande är ung och att hon faktiskt gjort några framsteg. I den dagliga hantering så är hon dock rätt så snäll. Brukar sällan bitas och jag har bara blivit sparkad en gång. Hästen har aldrig blivit misshandlad eller blivit behandlad dåligt. Utan har under hela hennes liv varit hos ansvarsfullt och kunnigt hästfolk.

Jag har lagt min själ i den här hästen. För minuterna när hon sköter sig, när hon gör rätt och de få månaderna som hon varit ridbar så är hon en dröm att sitta på. Jag har lagt ut alla mina pengar på veterinärräkningar. Tagit hjälp av kunniga nh-människor. Men pga skadorna har jag aldrig kunnat rida för tränare regelbundet. Hästen har för tillfälligt en skada och har stått helt och hållet sedan midsommar. Risken finns att hon aldrig kommer kunna bli helt bra igen och om jag ska vara ärlig så hoppas jag nästan att det förblir kroniskt så att hon blir utdömd, men jag känner mig verkligen som en jätte hemskt människa som tänker så.

Men om hon blir frisk, vad gör jag då? Tänk om hon går att rida igång, går att hålla igång och börja träna för tränare? Sälja går knappast att göra i dagsläget. Kanske om jag håller ut i ett par år till och hoppas på att hon inte skadar sig något mer, kommer hon gå att sälja då? Eller kommer hon kanske t.o.m bli en häst som går att tävla på?... men hur lång tid ska detta ta, 3år till? Eller kanske ännu längre? Hur länge ska jag behöva lägga i stort sett alla mina pengar på en häst som inte går att använda till nånting?

Är det nu det är dags att inse att tiden är kommen och ge upp? :cry:
 
Sv: När är det dags att ge upp?

jag kan inte så mycket om det här, men har läst böcker och så.
Om din häst blir frisk kanske du ska prova att rida in h*n igen? och låta det ta så lång tid det tar? dom du köpte hästen av kanske stressade att rida in h*n?
Det kanske är värt ett försök? annars kanske du ska fundera på att sälja eller att bara ha den som sällskap (vilket jag inte tycker om p.g.a att hästen kanske kommer bli depprimerad)
 
Sv: När är det dags att ge upp?

Hästen är redan inriden och man kan väl ändå inte rida in en häst på nytt. Det är ju som att lära sig cykla igen. Och dom som red in hästen har ridit in väldigt många hästar, då det är det dom bla jobbar med. Om allt annat hade fungerat så hade jag ju kunnat fokusera på själv ridningen, men det är ju det det inte gör.
Vem vill köpa en sådan här häst?
Och varför ha en sådan här häst som sällskap?
 
Sv: När är det dags att ge upp?

ja, du! om du ska va så negativ till någon som vill hjälpa kan jag tyvärr inte säga något, det verkar som du funderar på att låta den somna in :eek: hmm....har hästen alltid varit såhär jobbig? jag tänker inte ge mig fören jag hjälp dig att hitta en orsak! :) för det är du värd och hästen med! har du inga bilder på den när den rids eller så?
 
Sv: När är det dags att ge upp?

Tanken har slagit mig, ja!
Och nej, hästen har inte alltid varit såhär jobbig, hon har varit än värre!
Bilder finns också, men jag ser ingen anledning till att lägga ut dom då det inte är det som är grundorsaken. Hade det varit så enkelt hade jag bara ringt en duktig tränare och försöka lösa problemet på så vis.
 
Sv: När är det dags att ge upp?

Jag tror att du själv vet svaret innerst inne... :crazy: Jag tror ärligt talat att du gjort allt du kunnat.. Att sälja är nog omöjligt och fortsätta som du gjort nu i 3 år är i mina ögon oxå omöjligt. Att hästen skadar sig hela tiden är ju bara otur,och inget man kan göra nåt åt,men h*n verkar ju inte må så bra i själen heller. Väver,stressar,kastar av mm. En sån häst skulle nog inte må bra av att "bara" vara sällskaps häst heller. Låter kanske hemskt och grymt men hade det varit min häst hade jag gett upp nu. Du verkar ha gjort allt du kan för henne. Lite hemskt att säga kanske men det ska vara roligt att ha häst och det kostar lika mycket (om inte mer) att ha en sjuk häst som en frisk häst. Lycka till!
 
Sv: När är det dags att ge upp?

du är ju negativ till hjälp, så då kan du väl bara skippa tråden? eller är du bara såhär p.g.a att du är lessen? vet ju inte om du tror på det, men du kanske ska söka efter en djurtolkare? jag va hos en djurtolkare med min hund och hon berättade massor som va sannt! sen dess har det gått hur lätt som hälst!
Eller har du funderat på att ha henne som avelsto? och om hon har blivit lungnare så tycker jag du ska fortsätta! skit i vad alla andra i stallet tycker och tänker! Gör det som känns rätt för dig! Vem vet, hon kanske bara saknar något.
Frästen kanske du ska prova longera henne innan du rider och löshoppa samt lösgaloppera henne?

Sen så är det ju inge kul att försöka hjälpa dig när du är så negativ! För så som du skriver svaren till mig blir man lite lessen och jag har ett eget liv som jag kanske skulle tänka på? men nej! jag väljer hellre att du ska få det bra med ditt liv och din häst! :mad:
Jag skulle kunna hoppa ut framför ett tåg fall det skulle hjälpa dig!
 
Sv: När är det dags att ge upp?

Usch och fy, ingen rolig sits alls... :(

Vad du "ska" göra och när det är dags att ge upp kan bara du svara på, men här är ett par tänkvärda saker:

Har hästen i dagsläget ett värdigt liv? Och i den närmst kommande tiden?
Är det värt all boxvila, behandlingar, tid, pengar, blod, svett och tårar som kommer krävas för att få hästen ridbar?
Vad kommer hästen må bäst av, helt enkelt?

Det är inget lätt beslut, och jag förstår att du tänker tanken... Du är ingen hemsk människa, du är stark och modig!
 
Sv: När är det dags att ge upp?

vadå då? vet du vad jag har varit med om?! jag är 13 år och varit deppad i över 3 år och jag bryr mig inte om mitt liv, bara att andra ska må bra!
 
Sv: När är det dags att ge upp?

du är ju negativ till hjälp, så då kan du väl bara skippa tråden?

Tror nog att Universum redan tänkt på och provat de saker du föreslagit, det är därför du uppfattar henne (?) som negativ. Detta är inte så lätt som att "ta hjälp av en tränare" eller longera innan ridning...

Eller har du funderat på att ha henne som avelsto?

Det är väl en riktigt dålig idé, att avla på ett sto som visar dålig hållbarhet och taskigt psyke?! :crazy: (Ursäkta om jag missuppfattat, TS)
 
Sv: När är det dags att ge upp?

Jag tycker att den största orsaken är att tänka sig hur hästen skulle vilja ha det för att må bäst mentalt och fysisk. Det låter som att din häst snarare har en störning om den nu har varit så stressad hela sitt liv, men fått en bra uppväxt och hantering? Hur rädd/svår en häst än är så går det alltid att göra om allt och få en normal individ hos rätt person och under rätt förhållanden. Men med alla fysiska skador, så skulle nog jag inte känna att det är rätt mot hästen att jobba vidare med den. För som sagt, så blir hon ju aldrig bättre och beter sig dåligt ändå.

Vet hur mycket skam man känner när man tänker sådana tankar...Men hästens bästa är inte alltid att bli ridhäst! Det måste man bara inse ibland! Sälj henne billigt som sällskap, där hon kan gå och skrota hela dagarna om det är ett sånt liv hon mår bäst av? Eller är det inte det, låt henne avlivas och frias från sina problem en gång för alla.
 
Sv: När är det dags att ge upp?

Det är väl en riktigt dålig idé, att avla på ett sto som visar dålig hållbarhet och taskigt psyke?! :crazy: (Ursäkta om jag missuppfattat, TS)

Nej, du har inte alls missuppfattat. Helt rätt!
 
Sv: När är det dags att ge upp?

Nej, hon verkar inte må så bra i dagsläget. Troligtvis så skulle hon må bättre av att ridas varje dag. Men det verkar hon ju inte hålla för. Tömkörning är iallfall en sak som fungerar bra med henne. Då kan hon kasta sig lite hur hon vill utan att jag flyger av :angel: Men jag har ingen större lust att tömköra henne resten av livet. tråkigt nog så är det ju så att dom kostar mer när dom är sjuka plus att det blir massor med extra jobb. Tror inte att ett liv som sällskapshäst skulle passa henne speciellt bra, det är ju in princip så hon lever just nu. hon står i en hage med hästkompisar och bara är... Men hon får överkottsenergi då. På bete går det bra, men annars så blir hon väldigt jobbig.
 
Sv: När är det dags att ge upp?

Ja, det finns troligvis någon ute i världen som skulle klara av hästen utan större bekymmer med rätt träning. Om hon bara hade varit frisk så hade allt varit mycket enklare. Men att hitta en sådan är ju som att leta en nål i en höstack :(
 
Sv: När är det dags att ge upp?

Jag hade gett upp för länge sen.....Skickat till slakt. Farliga hästar ska inet bära ryttare.
 
Sv: När är det dags att ge upp?

Nej, hon verkar inte må så bra i dagsläget. Troligtvis så skulle hon må bättre av att ridas varje dag. Men det verkar hon ju inte hålla för. Tömkörning är iallfall en sak som fungerar bra med henne. Då kan hon kasta sig lite hur hon vill utan att jag flyger av :angel: Men jag har ingen större lust att tömköra henne resten av livet. tråkigt nog så är det ju så att dom kostar mer när dom är sjuka plus att det blir massor med extra jobb. Tror inte att ett liv som sällskapshäst skulle passa henne speciellt bra, det är ju in princip så hon lever just nu. hon står i en hage med hästkompisar och bara är... Men hon får överkottsenergi då. På bete går det bra, men annars så blir hon väldigt jobbig.

Håller helt med "Charmex" i det hon skriver. Det viktigaste är trots allt hur hästen mår, det är det du måste försöka tyda, hur svårt det än är..

Men, du skriver att den trivs när den går på bete. Ett alterantiv är kanske att ha den på lösdrift som sällskapshäst?

Lycka till!!
 
Sv: När är det dags att ge upp?

Det låter som att du har gjort allt man kan göra.
När/var är det hon skadar sig? I boxen, i hagen, vid ridning? Handlar det om svårare skador eller lättare?

Det är ju en jättetråkig sits du har hamnat i :( Hästägande ska ju vara roligt!

Undrar precis som ForeverYoung om det skulle vara ett alternativ att ha henne som sällskapshäst på en lösdrift om hon trivs under de förhållandena? (Under förutsättning att hon inte skadar sig i hagen för jämnan.)

Jag hade nog tagit bort hästen i annat fall. Det är varken rättvist mot henne eller dig som du får hålla på nu.
 
Sv: När är det dags att ge upp?

En häst med dåliga nerver som stressar, sparkar, bits och slänger av. En häst med usla hovar som skadar sig hela tiden. En häst som fortsätter att vara omöjlig trots att den hanterats av kunnigt folk... En sån häst är inget att spara på, hur fin den än är ibland.

Du har gjort allt vad du kunnat och mer till, låter det som. Ibland måste man ge upp. Hästen mår inte bra, du mår inte bra. Inget underverk kommer att inträffa så hon blir frisk och trevlig och en underbar tävlingshäst.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 232
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 685
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp