NÄR är det bronkit och inte?

H

Helan

HUR ofta hostar en bronkithäst? När räknas det som om den har bronkit och inte bara "dammhosta"? När går gränsen för att sätta en bronkithäst på medicin och inte? Några hostningar per dag, eller är det okej med några hostningar per utfodringstillfälle och när den börjar springa? Är det nån nackdel med att medicinera under längre perioder?
Vad anser ni?

Sv: NÄR är det bronkit och inte?

Bronkit är den medicinska beteckningen på en inflammation i luftrören (=bronkerna). Diagnosen ställs inte utifrån symptom utan på bas av graden av förändringar i luftrören.

Det är inte ok att en häst hostar i samband med utfodring och igångsättning. En sådan häst bör stå på medicinering kontinuerligt under de besvärliga perioderna. Annars ökar risken för att bronkiten förvärras. Långvarig medicinering vill man förstås undvika, men i vissa fall är det värre att inte behandla.

bronkit kan lätt diagnostiseras med hjälp av ett stetoskåp, är man utbildad så hör man rättså lätt om det är förändringar på bronkerna. och då bör man medicinera, hör man ingen förändring på bronkerna och inte hästen verkar ansträngd så skulle jag inte rekomendera någon långvarig behandling.

En lindrig bronkit hörs långt ifrån alltid vid auskultation, men kan ändå tarva behandling.

jag skrev inte "alltid" utan skrev att är man utbildad så hör man "rättså lätt" men det handlar mycket om ifall man har öra för det eller inte. vet att många veterinärer inte är så bra på det, två olika veterinärer hörde ingenting på min gamla ponny, men min pappa som är läkare hörde det direkt när han lyssnade.
och angående behandlig så skrev jag även att "om hästen inte verkar ansträngd så skulle jag inte rekomendera en långvarig behandling" inte ansträng menar jag alltså att hästen inte verkar må dåligt av det och då tycker jag inte att man ska behandla med medicin under någon längre tid

Senast ändrad av en moderator:

Så din pappa är utbildad för att höra förstärkta lungljud på häst medan veterinärer inte är det? Ok, det förklarar ju varför jag inte alltid hör förändringar som ändå är tydliga vid endoskopiundersökning en stund senar - jag har fel utbildning.

Min häst har slem i luftvägarna och lungorna och har blivit sköljd, men symptomen uppkommer oftast varje vinter. Denna milda, fuktiga vinter är det mer än tidigare. Däremot har ingen veterinär (trots ganska många kameraundersökningar mm) sagt att hon har bronkit. Har hon då bara slem eller kan det vara bronkit ialla fall?
Hon hostar vid utfodring och när hon rejsat en bit i hagen, men verkar inte påverkad annars av detta. Visst, det måste ju vara jobbigt att hosta, men...
Hon har fått ventipulmin samt fabrol tidigare (+ cortison några vändor), men då har hon varit bra mycket sämre än nu.
En yrkesverksam inom fuktskadesanering som jag pratade med kom med en del info jag inte tidigare tänkt på:
Att hästen inte reagerar på fukten i sig, utan på de partiklar som binds till fuktdropparna exv mögel, bakterier osv. Därför blir hon sämre vid fuktig väderlek menade han (som är ledande i Sverige på forskning i detta område, fast på hus). Hmmm...

det var inte så jag menade och det förstår du nog också. men har man jobbat i 40 år som distriktsläkare så vet man hur förstärkta lungljud låter. jag säger inte att dom veterinärerna var dåliga, kanske bara oerfarna. och det var absolut inget kritik mot dig, jag har ingen aning om vad du har för utbildning eller kompetens så det lägger jag mig inte i.
astrid, snart leg sjuksköterska

Ökad slemproduktion är ett av de vanligaste symptomen vid bronkit. Obehandlad bronkit kan orsaka bestående förändringar i luftrören och ökar risken för att hästen ska utveckas kvickdrag (RAO - reccurent airway obstruction). Kvickdraget, som innebär att hästens lungblåsor (alveoler) skadats, är ett tillstånd som inte går att bota och innebär stort lidande för hästen (syresättningsproblem, nedsatt arbetstolerans, ökad infektionskänslighet mm).

Måste fråga en grej, hoppas det är ok för ts!

Min häst har kronisk bronkit. Men hon har ingen nedsatt kondition eller nåt sånt. Är som vanligt, enda som märks är att det rinner ur näsan. Ibland hostar hon nån gång per dag i perioder och då medicineras hon och det blir bra. Om det inte beror på miljön, då ändrar man i den.
Men hon har väl ändå kronisk bronkit? Eller är den en mild variant eller hur är det egentligen? Många som säger att en häst som har kronisk bronkit alltid har nedsatt kondition och mår dåligt etc. och det stämmer ju inte på min...

Min polle hostar och frustar endast vid igångsättning, Bronkit?

han står på torv, äter hösilage.,,
Och han är pigg och glad

Med andra ord så har min häst säkert bronkit i så fall....
Jag får prata med veterinären på kliniken på måndag, för detta har de inte talat om för mig (att det kan orsaka kvickdrag).
Hästen är iofs 21 år, men ska för den delen inte behöva hosta eller riskera att bli värre.
Tack TantEster för svaret.:bow:

medecinering är nödvändigt om hästen behöver det, nackdel eller inte, jag anser att det är en fördel om hästen inte ska lida.

Hursomhelst, ja , jag har haft bronkithäst & jag tycker allt tider på det, hosta vid utfodring, hosta varje dag, även om det bara är ngn gång, bra i perioder men det kommer tillbaka tex på våren när det blir fuktigt.

medecinering är nödvändigt om hästen behöver det, nackdel eller inte, jag anser att det är en fördel om hästen inte ska lida.

Hursomhelst, ja , jag har haft bronkithäst & jag tycker allt tider på det, hosta vid utfodring, hosta varje dag, även om det bara är ngn gång, bra i perioder men det kommer tillbaka tex på våren när det blir fuktigt.

Medicinerar du även om det bara är lite hosta, enstaka gånger, två hostningar på morgonen vid utfodring till exempel? Veterinären är lite svårövertalad angående detta, som tycker att man inte ska övermedicinera. Jag skulle gärna ge hästen så att den får lättare med sin hosta.
När lider en häst av sin hosta?
Jag linder inte om jag hostar ett par gånger om dagen, jag blir bara lite trött på det. När vet man om det är ett lidande eller inte, och när det är dags att tvinga veteinären att skriva ut mer medicin?
Denna vinter med bara gråväder har inte varit så kul, men faktum bättre än tidigare då jag har ett nytt (eget) luftigt stall.

jag bara fäller in en fråga när ni ändå är på ämnet: min medryttarhäst har kroniskt bronkit och har tydligen haft några rejäla duster då han gått på slemlösande i månader. Nu kan han hosta två gånger sådär varannan vecka. Jag har aldrig varit i kontakt med denna sjukdom innan och hur mkt jag än har pluggat på så säger ingen vet. bok ngt om att hålla bröstkorgen varm. Dock tycker jag att det hjälper. det blir även värre om han får vila. en dag i veckan klarar han utan att det börjar snora eller hosta för mkt men inte mer. det är som om slemmet hålls lättare av motion, kan det stämma? Konstigt är också att han snorar mer om man är ute och rider än inne i ridhus, i mitt huvud borde det ju vara mer retsamt för luftrörren inne i ridhuset? handla även det om att jag kankse låter honom ösa mer i galoppen ute och slemmet hålls då mer lättflytande? Kan bli så ledsen på vissa böcker och infosidor som inte verkar ha något "såhär är det om det hålls i schack". kankse har jag tittat på fel sidor óch böcker. låter mina tankar som något som har sanning i sig eller är jag fel ute? enligt ägaren har den gamla vetrinären alltid bara suckat när han lyssnat på lungorna och nu när den nya vetrinären lyssnade så sa hon bara att det låter bra. innebär det att hon inget hör tros? J---la bronkit, min stackars gubbe!

En ponny i vårat stall hostar allt från 10 till 20 gånger om dagen. Ännu mer när hon rids. Ägaren vägrar att ta ut veterinär. Hon säger att det är en förkylning. Detta har pågått i drygt en månad nu. Vad gör man....

En ponny i vårat stall hostar allt från 10 till 20 gånger om dagen. Ännu mer när hon rids. Ägaren vägrar att ta ut veterinär. Hon säger att det är en förkylning. Detta har pågått i drygt en månad nu. Vad gör man....

Stryper hästägaren?:cool:
Nä, men en förkylning kan faktiskt hålla i sig ganska länge tyvärr. Har inga andra hästar smittats? Det brukar ju alltid vara flera i samma stall med symptomen i så fall. Kan du inte köra med skrämselpropaganda om inget annat funkar. Typ: läs ovan angående Kvickdrag t.e.x.:devil:

Nu hade bara min häst 2 symptomperioder när jag hade henne, båda på våren, annars har hon varit helt symptomfri, hade bra stallmiljö, strö, foder, hö osv så hon fick inga besvär när hon stod hos mej.
det var när jag stallade i henne i annat stall det började.

När det var som värst fick hon slemlösande & kortisontabletter, 2 st/dag.

Känner en häst som vetrinären sa var bara en vanlig förkylning. men efter 6 månader hade hästen fortfarande "en förkylning" tillslut efter tredje gången han var där sa han att det var kronisk bronkit och att hästen bara hade 1-3 månader kvar att leva!!! Så se till att få det undersökt!!!!!! det är inte kul att veta att den kunnat bli bra om man upptäckt det i tid!!! :cry:

Det finns en örtmix som heter Breath Free som fungerar VÄLDIGT bra på hästar med bronkit! Har provat det och hon är helt fri från bronkiten nu...

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: snöflingor
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 405
Senast: Lingon
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat