NÄR är det bronkit och inte?

Sv: NÄR är det bronkit och inte?

Nu vart jag orolig. Det rinner som vatten ur min hästs näsa, när han anstränger sig. Han har aldrig hostat men hade en halsinfektion för ca 1 år sedan, som behandlades. sedan dess har han verkat frisk med undantag för denna rinnande näsa. Kan detta vara bronkit, jag har alltid trott att dom hostade då.

Min häst har alltid haft lite rinnande näsa. Även flera år innan bronkiten kom. Vet inte om det hade med att göra att hon var extra känslig...
Men du kan ju alltid höra med vet. Om inte annat så för att lugna sig själv:idea:.

HUR ofta hostar en bronkithäst? När räknas det som om den har bronkit och inte bara "dammhosta"? När går gränsen för att sätta en bronkithäst på medicin och inte? Några hostningar per dag, eller är det okej med några hostningar per utfodringstillfälle och när den börjar springa? Är det nån nackdel med att medicinera under längre perioder?
Vad anser ni?

Jag har en bronkithäst. Så fort han börjar få "slemhosta" åker jag in till klinik inom 2-3 dagar och oftast får han då medicin. En gång trodde vet att det bara var en förkylning (hade regnat en månad i sträck och han gick utan täcke på betet) och det blev bättre utan medicinering efter ca 2-3 veckor.

De andra gångerna har han fått hippotrim och kortisonsprutor i ca en vecka och sen är det bra igen. Oftast börjar han hosta på våren när det är dammigt i stallet men nu senast var det i december.
När han har fått medicin så har han kanske hostat 3 ggr per dag (ibland inte ens det), men så fort jag hör att han hostar upp slem så åker jag ändå till klinik och kollar upp det för säkerhetsskull. (han hostar alltså inte alls i vanliga fall, utan det går i perioder att han börjar hosta när torven är dammig osv)

Nåt som jag faktiskt har märkt vid min häst är det är när han har vilat i perioder/inte ridits lika mkt som han får bronkitanfallen. Detta bekräftades också av vet att en bronkithäst ska hållas i bra kondition för att minimera återfall. Jag tränar min häst i distans och under våren/sommaren/hösten rids han minst 2-4 timmar 3-5 dagar i veckan, och det är när han har motionerats "normalt", dvs ca 1 timme 3-5 dagar i veckan, eller vilat helt som han har fått bronkitanfallen.

Jag hade inte velat medicinera min häst i onödan, så det allra bästa är ju att du åker till klinik när hon börjar hosta och antingen så skriver vet ut medicin eller så kan vet säkert ge dig råd om vad du ska göra istället för att förbättra situationen.
Finns ju massor med örtmediciner och liknande som sägs hjälpa, jag har dock inte provat något av det då jag än så länge inte känt något behov av det. När han har fått sina bronkitanfall har han ju fått kortison/hippotrim och sen har det blivit bra. Men hade han inte blivit bra hade jag absolut provat alternativa metoder.

Vill bara säga att min häst har bronkit och han har aldrig hostat mer än när han äter sin mat för fort:P Men istället samlas det massa slem i halsen och lungorna så att han inte kan andas. Han går på fabrol (acetylcystein, slemlösadne) hela vinterhalvåret. Sedan går han ute dygnet runt från april till oktober och då är han symptomfri!

Hur märker du när han får slem i halsen och lungorna.

Intressant att läsa alla svar om bronkit.
Här kommer en solskenshistoria.
Jag köpte en häst som vid 13 års ålder var utdömd då pga av bronkit.
Han skulle avlivas och vi köpte honom för försäkringspengen.
Han ställdes i utebox. Fick två kurer ventipulim efter varandra. Fick vitlök och havsalger (ska kokas och luktar peckel) och gick ute från 7,30-20,00.
Han blev frisk och gick bort i en ålder av 21 år.

Intressant att läsa alla svar om bronkit.
Här kommer en solskenshistoria.
Jag köpte en häst som vid 13 års ålder var utdömd då pga av bronkit.
Han skulle avlivas och vi köpte honom för försäkringspengen.
Han ställdes i utebox. Fick två kurer ventipulim efter varandra. Fick vitlök och havsalger (ska kokas och luktar peckel) och gick ute från 7,30-20,00.
Han blev frisk och gick bort i en ålder av 21 år.

Jag har också en solskenshistoria. Travare 4 år som började hosta vid körning, enstaka gånger. Åkte till klinik och gjorde lungsköljprov som visade på kronisk bronkit. Han behandlades i 10 dagar med slemlösande enbart plus att stallmiljön åtgärdades (bytte halm mot torv, lade allt hö i blöt i 15 minuter innan utfodring): Hästen har varit i det närmaste symptomfri i 6 år (ett akut återfall) och har tävlat på travet i fyra år och sprungit in över 70 000 och det är inte hans lungor som sätter gränsen för hans kapacitet.

knapplån
Tänk på att det ofta är "miljö" som utlöser bronkit. Torrt hö innehåller ofta mögelsporer (har t o m hört att inget torrhö är helt fritt från mögelsporer?) som gör luftrören infekterade.
Även stall blir lätt mögelangripna.
För känsliga hästar är alltså lösdrift och hösilage bättre.

Jag har också en solskenshistoria gällande samma häst som jag skrev om när jag startade denna tråd:
Nu har vi bytt till ett bra hösilage och hon slutade hosta på ett par dagar. Tänk om jag gjort det tidigare. Hon har inte hostat mer än nån gång på två månader nu:)

knapplån
Tänk på att det ofta är "miljö" som utlöser bronkit. Torrt hö innehåller ofta mögelsporer (har t o m hört att inget torrhö är helt fritt från mögelsporer?) som gör luftrören infekterade.
Även stall blir lätt mögelangripna.
För känsliga hästar är alltså lösdrift och hösilage bättre.

Helt riktigt!

många hästar kan vara känsliga utan att för den delen ha bronkit!

tex så är allt hö vi odlar här egt för dåligt och bör vattnas oavsett om hästen hostar eller ej. min kan börja hosta lite lätt om han får torrt hö inne. så jag häller vatten över höet innan han får det och då är det inga problem.

han verkar även vara lite känslig för pollen, hostar ibland på våren (typ var 3.e dag, ett eller två host). det behandlar jag med homeopatmedel och örter, och då försvinner hostan på en vecka.

så bara för att en häst hostar så har den inte bronkit. bronkit innebär även besvärad andning, slem i luftvägarna och att hästen flåser mkt. hosta kan även bero på allergi och att en känslig häst andas in damm som retar över luftvägerna.

Jag har värsta paniken.
Min häst blir bara sämre och sämre. Man hör riktigt hur hon har svårt att andas och hostar jätte mkt. veterinären hörde mycket ljud i lungorna men gav henne ventipulmin och fabrol. Nu står hon även på torv + spån. Har blivit lite bättre...
Hon är en 29 år gammal dam och jag vill helst låta henne vandra vidare men min mor sätter sig emot det. Jag tycker inte hon ska behöva lida sig igenom den sista tiden i sitt liv.
Vad gör man?????!!

Mkt utevistelse, varma täcken, ensilage att äte, blött kraftfoder, inte spån alls och be att få prova kortison (Opticorten) som fungerar mkt bra på vissa när det gått så här långt. Den lilla risken för fång är ointressant när en häst står på gränsen t avlivning av annan sjukdom.

Är inte så duktig på det här, men min häst hade bronkit förra vintern när jag var medryttare, och har tydligen haft problem nästan varje år. Det de gjorde då var att proppa i honom massa mediciner. Då fick han vanligt hö och stallet var ofta lite dammigt osv. Köpte honom i maj och har sett till att få bytt till hösilage och haft tur och hittat halm som är utmärkt! Blöter ner fodret och ser till att han får vara ute mycket, ventilerar stallet mycket och ofta. Har inte hört honom hosta en enda gång.
Ville mest bekräfta att det där med miljön har mycket stor inverkan!

Hon går ute så mkt som möjligt. Har varma täcken på sig + vinterpäls. All maten får hon blötad. Ska stå på torv nu, hade inte möjlighet att få tag på det innan igår. Men jag tycker ändå det känns fel att låta henne medicineras resten av livet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: snöflingor
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 405
Senast: Lingon
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka