Sv: NÄR är det bronkit och inte?
HUR ofta hostar en bronkithäst? När räknas det som om den har bronkit och inte bara "dammhosta"? När går gränsen för att sätta en bronkithäst på medicin och inte? Några hostningar per dag, eller är det okej med några hostningar per utfodringstillfälle och när den börjar springa? Är det nån nackdel med att medicinera under längre perioder?
Vad anser ni?
Jag har en bronkithäst. Så fort han börjar få "slemhosta" åker jag in till klinik inom 2-3 dagar och oftast får han då medicin. En gång trodde vet att det bara var en förkylning (hade regnat en månad i sträck och han gick utan täcke på betet) och det blev bättre utan medicinering efter ca 2-3 veckor.
De andra gångerna har han fått hippotrim och kortisonsprutor i ca en vecka och sen är det bra igen. Oftast börjar han hosta på våren när det är dammigt i stallet men nu senast var det i december.
När han har fått medicin så har han kanske hostat 3 ggr per dag (ibland inte ens det), men så fort jag hör att han hostar upp slem så åker jag ändå till klinik och kollar upp det för säkerhetsskull. (han hostar alltså inte alls i vanliga fall, utan det går i perioder att han börjar hosta när torven är dammig osv)
Nåt som jag faktiskt har märkt vid min häst är det är när han har vilat i perioder/inte ridits lika mkt som han får bronkitanfallen. Detta bekräftades också av vet att en bronkithäst ska hållas i bra kondition för att minimera återfall. Jag tränar min häst i distans och under våren/sommaren/hösten rids han minst 2-4 timmar 3-5 dagar i veckan, och det är när han har motionerats "normalt", dvs ca 1 timme 3-5 dagar i veckan, eller vilat helt som han har fått bronkitanfallen.
Jag hade inte velat medicinera min häst i onödan, så det allra bästa är ju att du åker till klinik när hon börjar hosta och antingen så skriver vet ut medicin eller så kan vet säkert ge dig råd om vad du ska göra istället för att förbättra situationen.
Finns ju massor med örtmediciner och liknande som sägs hjälpa, jag har dock inte provat något av det då jag än så länge inte känt något behov av det. När han har fått sina bronkitanfall har han ju fått kortison/hippotrim och sen har det blivit bra. Men hade han inte blivit bra hade jag absolut provat alternativa metoder.