När är det bäst att köra i väg stot på betäckning

Rotterö

Trådstartare
Hon går bara med 1åringen nu. Ska betäcka henne. Hon brunstar nu . Altså brunstar hon igen runt 1maj. Hingst ungen åker först 8 maj. Väntar jag då blir det runt 22 maj.
Hur hade ni gjort. Han blir ensam om hon åker i väg.
bra eller dåligt :confused:

Det är nyttigt att lära sig vara själv. Du kan ju börja vänja honom genom att ta bort stoet under dagen. Ta ut henne på en ridtur eller något. Det är de första dagarna de lever om när de blir själva.

vi tar ju emot en hel del ett-åringar på bete, och det är rent ut sagt ett h*lvete att få hit hästar som inte är avvanda.
Medan de andra åringarna går runt och äter gräs, hälsar på varann och kollar hagen, så springer de nyavvanda runt och skriker efter mamma, kastar sig genom staketen och skapar oreda. :(
Sen är det inte heller kul att som seminstation få hit ston som inte gått i sin.
Så hur du än gör så har du ändan bak...

Ja kan förstå att det är jobbigt. Men du har flera hästar. Jag har dessa två. Jag har fått tag i 2valackar som hon ska gå på bete med. men alla har vi små stall. Så än är det problem när de står inne på nätterna. Då kan du tala om för mig hur jag ska lägga upp min planering för att vänja av dom.
Ska jag ha dom inne i stallet till 8 maj.?? Eller hur gör jag.Du som kan. Jag skulle också velat ha dom skillda åt. Just nu brunstar hon. Han börjar bli jobbig.
Jag skulle kunna lämna in henne till sitt gammla stall. Men de ska ha 1600 i mån. Jag har eget stall gratis. Då hoppar man över det.
Kom med förslag jag skulle gärna villja ha det. :devil: :devil:

Jag gav dig ett förslag för några veckor sen.
Det var att lämna iväg hingstungen till nån med andra unghästar, innan betet. Skaffar man föl får man räkna med att fixa lite...
Men det klart, kostar det pengar är det ju dumt. :smirk:
Det enda billiga tips jag har att ge dig är att en av hästarna, förslagsvis stoet är ute på natten och inne på dagen, och åringen tvärt om...
Sen tycker jag att det är lite löjligt att kasta :devil: på en när man svarar på din fråga.
Vad vill du ha för svar? Att du ska be till Gud och helt plötsligt vara av med problemen?

Jag för stå inte vad jag gjort dig ???
Jag ställde bara en fråga. Alla har inte de möjligheter som du. Mitt föl och sto ska senare gå ihop. Vi ska ha kvar fölet. Jag vet föl som gått hoss sina mammaor hela tiden . Avanda av sig själv. Inte så bra men det finns.
Jag har inget körkort lite svårt att dra runt hela sverige för att hitta häst kompisar. Har en granne som har hingst föl på 1 år . men hon har ingen plats för min. Jag ska då ha någon som harplats för stot. Nu är det svårt. Jag hade en hästkompis över vinter. Men hon kom och hämtade honom innför betet. Hon hade en häst till. Vår hingst ska gå på en stor Ö måste åka färja först. Inga staket att springa igenom.
Du behöver inte svara om du är grinig

Ja men vänta till den 22:a maj då... :)Det är ju inte så sent...du får ju då föl i slutet av april.

Men när åringen körs till betet hoppas jag att ni kör bara åringen dit till kompisarna på ön.För tar ni mamma med och vänder kan jag garantera att han kommer att simma efter er när ni åker tillbaka.Hur har ni tänkt göra? :confused:

Jag hade tänkt att bara köra i väg honom. Lämna mamman hemma.Då har hon nog kommit till kompisarna som hon ska gå med. Om hon kanske försvinner dit tidigare vet jag inte än. Jag ska försöka få ihop detta på något bra sätt. jag grubblar så jag får gråa hår. jag vill göra det bästa som går att göra. Det är bara bra om det blir föl sent. Hingstungen är född 25/503 så han fyller ett år 25/5.
Allt fungerar mycket bra . Det är bara detta med hel avänjning . Allt går bara man vill

Det handlar ju ofta om hur trygg åringen är i sej självt också.

Min åring kördes på bete direkt ifrån mamma och det var inga problem...men då släpptes hon med sällskap av en jämnårig kamrat(som hon ej träffat innan).... plus senare ett sto med föl vid sidan.Detta var inga problem.

Men precis som CK skriver...när det handlar om att släppa ihop i flock då kan det ju bli en mer eller mindre chock förstås.Men handlar det om ett fåtal individer så är risken nämnvärt mindre.

Är det större flockar så säger det sej självt nästan....jag kan mycket väl tänka mej att de går igenom stängsel om trycket blir för stort i samband med förvirringen att "trygga mamma" inte kommer till ens försvar.

Fast på en ö så slipper du väl stängsel antar jag?Så det är ju en risk mindre.Om det nu är många hästar som skall släppas så kanske det är att föredra att han blir i den första gruppen som kommer dit när de inte är så många?

Jag föredrar själv föl i maj/juni... ;)

Detär så här.
Bete på 70häktar på en Ö utan stängsel.
Ett 20 1 åringar. Alla släpps på en gång. Så alla kommer på samma gång. man åker 2 och 2 på färjan över.
Ja det kan bli mycket jobbigt för honom som har gått i liten flock. Han är mycket lugn och trygg nu.
Jag har pratat med många som har släppt på bete där.
De behöver detta sa alla. Så jag tror jag gör rätt.
Han behöver kompisar . Lära sig rangordning mm

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka