När är den för stor...

Tussemaja

Trådstartare
...westernsadeln? Hur mycket behöver det finnas mellan manke och sadel?
Jag testar nu en haflingerbom på min mulliga quartermärr. Den är helt klart för vid utan pad, men med finns utrymme mellan manke och framvalv. Vilka är riskerna med för vid sadel mer än om den ligger för lågt mot manken?

Sv: När är den för stor...

Att den inte fördelar trycket bakåt som den ska = mkt tryck kring manken. Och det häder att sadlarna släpper bak och ligger och "slår" när man rider.

Tack! Misstänkte det å kände åxå av det lite igår när jag red med tunnare pad. Inte haflingerbom på tanten alltså...

Precis som GucciBacl säger. Men är det så att glappet inte är totalt katastrof så finns dett special pads för att "padda upp" sadeln så den ligger bra. Dock tycker jag det är en sista utväg, men så gjorde jag med min gamla Crates jag hade och det fungerade bra. Men det var bara tillfälligt till jag hittade en sadel som var som gjord för min häst.

Kapar knapp och tråd

Jag sitter här sadellös igen. Eller egentligen har jag två sadlar men ingen av dem passar hästen..
Den ena är för lång och sitsen för bred för mig. Den andra är aningens för smal precis över ryggen, det blir torra partier vid ryggraden.

Så, nu måste jag än en gång byta sadel.
Tänker skaffa en Montsegur så fort jag får råd, men hur fasen gör jag utprovningen? Man ska ta lite olika mått hitan och ditan, det förstår jag hur man gör. Men jag måste ta hänsyn till att hästen saknar ryggmuskler och har fettdepåer högt upp på sidorna som påverkar sadelläget.
Hur gör jag? Höftar till på hur mycket han kommer öka/minska? Eller vänta tills han (eventuellt) är "normal"?

Jag tycker du ska vänta med att skaffa en ny sadel tills din häst har musklat sig bär upp sig bättre och är i bättre kondition. Det är svårt att veta vad hästen ska ha för bomstorlek innan dess. Träna den så mycket som möjligt från marken, gå med den i skogen, så den får se sig för, lyfta på benen och använda ryggen. Om hästen saknar ryggmuskler ligger sadeln på ryggraden och då är det inte konstigt att den får torra fläckar, hästen kan inte bära upp sadel och ryttare om den inte har några ryggmuskler. Så ett litet tips när du sedan ska köpa sadel, köp en sadel som passar hästen även när den rör sig så den har möjlighet att höja ryggen och jobba på rätt sätt. Sadeln ska vara lagom vid när du har pad och ev blanket under och vara tillräckligt flared out fram så hästen kan röra sina bogblad utan att riskera att slå i bommen i sadeln. Är den inte det behöver sadeln shimmas upp så bogbladen kan röra sig fritt under sadeln. Vill du veta mer om hur man shimmar kan du PM:a mig.
Hoppas det går bra att bygga upp din häst och att du sedan hittar en sadeln som passar er båda. :)

Ja jag får väl göra det.. Har ju varit tvungen att rida barbacka i flera månader förr pga sadelbrist.

Problemet är väl bara att den enda jag har hittat som har tillräckligt korta sadlar är Montsegur, men vad jag vet har de inte så man kan provrida sadlarna (dessutom är de väldigt långt från mig..).
Sist jag hade ute en utprovare (med naken bom) fick jag ju en sadel som var för lång, och ändå den kortaste han hade.

Några tips på duktigt folk som kan hjälpa mej? :D

Petar upp tråden igen med en följdfråga.

Kan en bomlös sadel vara ett alternativ nu medan det är penga- och muskelbrist? Finns ju en hel del begagnat på marknaden.

Jag vet verkligen inte alls var jag ska börja leta sadel igen, det finns ju tusentals att välja på!!
Jag är lite inne på någon form av flexibom men de är så förbenat långa! Jaja, jag får väl vara sadellös tills tillverkarna tillverkar något som passar :D

Ja det kan det nog om du har en riktigt bra padd under med paneler och bra material.
Sedan måste du söka tillstånd varje gång du ska tävla med en bomfri sadel inom WRAS men det vet du nog :)

Finns bomlösa av westernsnitt som är riktigt snygga faktiskt, ser ut som en helt vanlig westernsadel.

Enligt WRAS regelbok är det tillåtet att tävla med bomlös vad jag minns? (Dock inte rekommenderat till kosse- och ropingklasser förstås... )

Om man har tillstånd. Man kan söka det hos WRAS typ några veckor innan varje tävling. Har inte boken just här men har slagit upp just det tidigare.

I den här tråden, utdragen jag har skrivit är från regelboken 2010 :)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1043350&highlight=bomfri

Ordagrant står det som följer (paragraf 166, på sidan 19, högst upp):

Särskild utrustning pga. handikapp måste ansökas om skriftligt till Förbundsstyrelsen minst 1 månad innan klass.
Detta gäller även dispens för ansökande om användande av Bomfri sadel. Intyg uppvisas i samband med startanmälan.

Alltså måste man ha dispens.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, själva definitionen på westernsadel är väl horn och bom om jag inte minns fel :D

Är lite inne på någon form av deuflex eller typ Freemax, känns som ett bättre alternativ än att vara tvungen att leta ny bomsadel var och varannan månad. Hästen svänger ju något otroligt både i muskulatur och fettdepåer (han sätter fett en bra bit upp på ryggen, vilken givetvis stör sadeln..).

Häromdagen inhandlade jag min nya "sadel" för ett tag framöver. En täckesgjord :angel: Känns görfånigt att rida runt med, men jag måste fästa pulsklockan i något..

Ja det är det ju :) En bomfri kan ju däremot se ut exakt som en westernsadel fast den inte har exakt samma funktioner som en (typ, bom ;) )

Om man har tillstånd. Man kan söka det hos WRAS typ några veckor innan varje tävling. Har inte boken just här men har slagit upp just det tidigare.

I den här tråden, utdragen jag har skrivit är från regelboken 2010 :)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1043350&highlight=bomfri

Jag vet att vi har diskuterat bomlös i en tidigare tråd i våras, och man FÅR rida i bomlös sadel utan dispens på WRAS-tävlingar.

I regelboken står som sagt att hästen i alla grenar ska visas i westernsadel, dvs med horn och skirt. Man har alltså tagit bort kravet på bom, vilket står i kapitlet om "borttaget ur regelboken".
Att det står kvar om bomfritt och dispens är enligt WRAS i våras när jag kontaktade dem en miss i uppdateringen av regelboken. Det är alltså §175 som gäller.

Senast ändrad:

Där ser man, där ser man. Bra att vi fått klarhet i det! Inte för att jag tävlar speciellt mycket, men för framtida diskussioner kan det vara bra att veta.

Jag HATAR att leta sadel!

Provade min gamla D&P idag, bara för att ha något att utgå från. Den kan inte jag ha utan att få ont, men för hästens del ligger den helt ok om det inte vora för riggningen.. Den ligger an så hårt att hela sadeln lyfts upp :crazy: Men hästen är ju ganska för fet så det är väl inte så konstigt.. Men ändå.
Nu vet jag i alla fall att jag ska ha en full q bom som inte får bara längre än 60-65 cm.

Jaha tack för infon :) Gick bara efter det som stod och visste inte att det var ett fel i boken..

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 592
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
554
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?