När är de kört och betäcka första gången?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Molin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 596

Molin

Trådstartare
Hej!

Ja jag har länge funderat på när det är kört för en och betäcka sitt sto, hur gammal kan den bli som längst för betäckning första gången?

Jag har ett vblsto som jag skulle vilja ta ett föl på och hon blir 5år i Juni, är det försent nu eller? Hon har aldrig haft föl och jag vill verkligen ha ett.

Många säger olika saker, en del har sagt att man ska betäcka första gången innan stoet är 6år andra säger 10år.. Hur är det??

/Malin

Sv: När är de kört och betäcka första gången?

Nej herregud, det är inte försent! Om stoet är i god hälsa och kondition kan de vara betydligt äldre!

Jag vet inte exakt hur det är, men att betäcka en 5-åring ska inte vara några bekymmer. Mitt fullblod blev betäckt första gången när hon var 8 år och det gick helt utan problem med dräktighet och fölning.

Nu väntar jag på att mitt halvblod ska föla för första gången, hon är 18 år nu så det är lite oroligt för hur det ska gå, men de veterinärer jag har pratat med har sagt att det inte ska vara några problem så länge stoet har bra hälsa.

/Madelene

Du kan lugnt betäcka ditt sto, 5 år är långt ifrån för gammal. Vårt ponnysto betäckte vi som 10-åring utan problem med graviditet och fölning. Många betäcker ston som är mellan 15-20 år första gången sedan de avslutat sin hopp- eller dressyr- eller ridskolehästkarriär. Det brukar gå bra. Största problemet är väl att få stoet dräktigt. VÅrt sto tog sig på andra försöket (brunsten), men jag tror det berodde på att hingstägaren betäckte dem varje dag och man ska visst bara betäcka varannan dag. Hon fick livmoderinflammation istället!

Det finns ingen högsta ålder för ston. Ston som är friska och i god kondition kan bli dräktiga första gången när de är närmare 20.

Mitt eget halvblodssto blev dräktig första gången som 15-åring. Hon tog sig på första brunsten och hade en okomplicerad dräktighet och fölning.

Stoets ålder
Ett sto är i sin avelsmässigt bästa ålder mellan 4 och 14 år, även om det inte finns några egentliga hinder för att betäcka ett äldre sto.

Stoets hälsa
Stoet ska vara i god kondition och ha bra hull, varken för fet eller för mager. Hon bör ha ett bra temperament och visa normala brunster.

http://www.flinkbacken.com/version2/dokument/semin_stoochhingst.asp

Hejsan!!

Tack för era svar. Jag vart väldigt orolig när min kompis sa det att man ska betäcka innan 6års ålder första gången. Jag har inte alls råd med betäckning nu.

Jag har inte ens kollat upp på ett ungefär vad allt kommer att sluta på till sist.

Jag har valt min hingst för länge sen men jag vill utveckla mitt sto lite mer innan jag betäcker henne. Så nu kan jag slappna av och ta det i god tid sedan.

Brunsten är ingen fara för henne :P Hon blir brunstig vid varje ny häst hon träffar, höhö :P

Jag har muskler och hull och jobba med henne på, hon har blivit riktigt fin men mer muskler behövs. Ska sätta ingång med dressyr i sommar tänkte jag.

Tack för era svar :)
/Malin

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 070
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 352
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka