När är boxvila lagligt och inte?

Neptune

Trådstartare
Jag vet inte om det redan finns en sån här tråd men eftersom jag inte hittade någon som besvarade mina frågor så skapar jag en ny. Jag har googlat runt lite utan resultat och undrar över vilka specifika lagar som gäller vid hållning av häst i en liten sjukruta eller på boxvila.

Självklart får och ska häst hållas på boxvila eller i en liten sjukruta om veterinär ordinerat så men vid extrem väderlek såsom storm kan det väl ibland vara bäst att hålla hästen inne? Är det lagligt då eller inte? :confused:Om underlaget i hagen riskerar hästens säkerhet kanske pga halka så ska man enligt lag vidta åtgärder för att hästarna ska kunna ta sig fram säkert i hagen. Men om det kanske tar en dag att vidta dessa åtgärder borde väl hästen stå inne tills det är tryggt att vistas i hagen igen? :confused:

OBS dessa frågor är rent hypotetiska men jag är ändå väldigt tacksam för svar! :)

Förstår inte din fråga alls ?
Om boxvila/sjukhage pga skada ordineras så gäller det ju hästens skador specifikt . Givetvis har då väder/vind inget att göra i sammanhanget utan det förutsätts att den skadade hästen hålls oavsett väder etc på ett sätt som utifrån skadan främjar bäst läkning . Detta är även tydligt från veterinärer att den skadade hästen behöver hållas där den läker bäst och att ”bäst förhållande” utifrån det är utifrån förutsättning både utifrån individ samt varierande förhållanden för konvalecent.

Senast ändrad:
Förstår inte din fråga alls ?
Om boxvila/sjukhage pga skada ordineras så gäller det ju hästens skador specifikt . Givetvis har då väder/vind inget att göra i sammanhanget utan det förutsätts att den skadade hästen hålls oavsett väder etc på ett sätt som utifrån skadan främjar bäst läkning . Detta är även tydligt från veterinärer att den skadade hästen behöver hållas där den läker bäst och att ”bäst förhållande” utifrån det är utifrån förutsättning både utifrån individ samt varierande förhållanden för konvalecent.

Jag tror att TS syftar på att hålla hästen på box när den INTE är skadad. :)

Helt rätt, det jag undrar över är om och i så fall i vilken utsträckning och i vilka situationer det är godtagbart för en frisk häst att hållas på detta vis.

Helt rätt, det jag undrar över är om och i så fall i vilken utsträckning och i vilka situationer det är godtagbart för en frisk häst att hållas på detta vis.
Ok - jag har inte läst ngt tidigare av dig och läste utifrån det din fråga på annat sätt än vad som ansågs :)

Det finns ju tydlig (om än otroligt generös) lag ang detta du frågar om . ”Hästen måste dagligen få möjlighet att röra sig i alla gångarter fritt ”.
Det räcker utifrån det om du släpper den x minuter i inhängnad /ridhus .

Kollade på jordbruksverkets hemsida lite snabbt och läste i föreskrifterna för hästhållning, saxar därifrån:

"
Allmänna krav

1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.

Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.
Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger. "

Jag vet inte om det redan finns en sån här tråd men eftersom jag inte hittade någon som besvarade mina frågor så skapar jag en ny. Jag har googlat runt lite utan resultat och undrar över vilka specifika lagar som gäller vid hållning av häst i en liten sjukruta eller på boxvila.

Självklart får och ska häst hållas på boxvila eller i en liten sjukruta om veterinär ordinerat så men vid extrem väderlek såsom storm kan det väl ibland vara bäst att hålla hästen inne? Är det lagligt då eller inte? :confused:Om underlaget i hagen riskerar hästens säkerhet kanske pga halka så ska man enligt lag vidta åtgärder för att hästarna ska kunna ta sig fram säkert i hagen. Men om det kanske tar en dag att vidta dessa åtgärder borde väl hästen stå inne tills det är tryggt att vistas i hagen igen? :confused:

OBS dessa frågor är rent hypotetiska men jag är ändå väldigt tacksam för svar! :)
Är det storm får hästen vara inne lagligt. Då handlar det om att skydda hästen från skada. En plåt som kommer flygande, träd som faller osv. kan skada hästen allvarligt och du kan inte göra något för att förhindra stormen så därför är det lagligt att ha hästen inne. Likaså om du dagen efter stormen kommer ut och upptäcker att det ligger träd/annat som har förstört hagen/staketet. Däremot kan du inte två veckor senare, när du har haft alla möjligheter i världen att åtgärda problemet, säga att hästen får vara inne rent lagligt för att det ligger ett träd över staketet men allt beror såklart på omständigheterna. Har det varit en storm där stora delar av samhället är utslaget, delar av skog blockerar allmänna vägar, strömförsörjningen fungerar inte osv. så kan två veckor vara okej eftersom ingen motorsåg finns att tillgå förren det allmänna är uppröjt men det är inte okej för att du inte gör vad du kan för att åtgärda problemet. Lagen talar om rimlig tid och vad som är rimligt bedöms från fall till fall. Det är såklart inte rimligt att ha hästarna inne nu och då hela vintern för att hagen är en isgata men det är rimligt tills hovslagaren har varit där och fixat skor med skärpa första gången isen kommer och då särskilt om isen kommer tidigare än väntat eller på platser där det inte brukar förekomma.
Du får alltså ha hästen inne när det handlar om saker du inte kunnat förebygga och som du själv inte kan göra något åt men fortfarande handlar det om rimlig tid.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
410
Senast: sweep
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: super
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 598
Senast: Cambrie
·
Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 746
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama