När är bäst att ge stelkramp?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bellini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 204

Bellini

Trådstartare
Som många säkert vet redan så är det första fölet för mig och jag har många frågor och funderingar, hoppas ni vill hjälpa mig lite ang vaccinationer.

Stoet ska få sin 3e och sista abortvirus spruta den 11 nästa månad. (eller ska man ge ännu en till?) Hon är beräknad till den 29 maj.

Sen har jag hört att man ska vaccinera mot hästinfluensa en extra gång, när ska man göra det? Hur nära beräknad fölning alltså?

Samma sak med stelkramp vaccin. Blir det för tidigt om hon blir vaccinerad mot stelkramp och hästinfluensa sammtidigt som abortvirus sprutan?

Den 11 april när hon ska ha abortvirussprutan är det 48 dygn kvar till beräknad fölning.

Sv: När är bäst att ge stelkramp?

Låter som att abortvirussprutan är lite "sen"?

Min kommer få sin sista två månader (ca 60dgr) innan fölning och sedan stelkramp (A2 beroende på vad vet säger) ca 30 dgr innan.

Jag skulle prata med veterinären innan de kommer ut.

våran fick sin stelkramp/häst influensa spruta i dag då vet legat mag sjuk kunde vi ej få den föräns i dag. Nu e hon på dygn 319 å väntas föla om 20 dagar =)

Och jag har räknat om och insett att hon ska föla 10 dagar senare än vad jag räknat, undrar vad jag gjorde på mattelektionerna :o Så det stämmer nog med abortvirus sprutan iaf...

Och nu kom jag på att tänka på en sak, heter det abortvirus eller virusabort? Tycker alla skriver olika...

Som många säkert vet redan så är det första fölet för mig och jag har många frågor och funderingar, hoppas ni vill hjälpa mig lite ang vaccinationer.

Stoet ska få sin 3e och sista abortvirus spruta den 11 nästa månad. (eller ska man ge ännu en till?) Hon är beräknad till den 29 maj.

Sen har jag hört att man ska vaccinera mot hästinfluensa en extra gång, när ska man göra det? Hur nära beräknad fölning alltså?

Samma sak med stelkramp vaccin. Blir det för tidigt om hon blir vaccinerad mot stelkramp och hästinfluensa sammtidigt som abortvirus sprutan?

Den 11 april när hon ska ha abortvirussprutan är det 48 dygn kvar till beräknad fölning.

:idea::idea:

Kul med fölet, det är alltid roligt med dom små liven.

Jag vaccinerar alltid stoet ca 4 veckor innan fölning, med ett kombi vaccin, för att fölet skall få ett skydd, direkt ifrån början.

Tack :)
Kan man ge hästinfluensa vaccin så nära inpå fölning?

Min tösa ska få sin sista (3:e) virusabrot spruta i slutet av April då hon gått 9 fulla månader, hon kommer även vaccineras mot influensan samt stelkramp i den vändan. Min vet tyckte det var lika bra och göra det då. Han sa stelkramp ska stoet ha 1-2mån innan fölning för bästa skydd, jag har läst 1månad innan fölning, men han vet så han borde veta :p

**KL**

Hur gör de som tar föl varje år. Ger ni stelkrampsvacciner varje år??
Jag har själv ej vaccinerat mitt sto i år med stelkramp för hon fick i fjor och vet tyckte då inte det var nödvändigt att ge i år igen.

*kl*
Jag läste i en tråd här att man inte ska ge influensa vaccin efter 7e månaden, att det kunde vara farligt för fostret att ge sent, stämmer det?

Hmm, då skulle min vet ha sagt någe om det.

Han tyckte själv att jag skulle vaccinera mot både influensan och stelkramp i slutet av månaden, då har tösa 2mån kvar till beräknad fölning.

Så det borde inte vara farligt då...

Nä det borde det ju inte vara... Ska prata med min vet, hon ska ha sista virusabort sprutan den 11 april...

Vet inte om det är trådkapning men sen efter fölningen, när brukar ni ge fölen sprutor? 4 månader? När brukar man chipa dom och sånt?

I boken "att bli med föl" så står det 3-6 mån för Influensa och Stelkramp vid 4 månader (tidigare om stoet inte fått vaccin 1-2 mån innan fölning)

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: movi
·
Avel Hej! Jag hoppas på lite input på nedan frågeställningar. Jag hade strul med ett av mina avelsston förra året. Hon läckte råmjölk och den...
2
Svar
31
· Visningar
4 291
Avel Hej Jag ska få mitt första egna föl då jag köpte ett dräktigt sto i vintras. Har mycket att lära mig, men har bra kontakt med den...
Svar
5
· Visningar
2 286
Senast: Miaa
·
Hästvård Köpte min häst i mars och hade veterinären ute i maj någon gång pga. ögininfektion och jag lät honom då kolla över hennes...
Svar
14
· Visningar
1 591
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka