när anser man att hästen är inkörd, per definition?

ameo

Trådstartare
Moderator
Nu har lillhingsten varit i vagn 6 ggr och det fungerar utmärkt. :D Det går att ensam köra en liten runda i skogen i skritt och trav och kör man på ett fält så svänger han snällt åt höger och vänster och tannar när man ber om det.
Då är han väl nästan att räkna som inkörd, va?
han är fortfarande lite "vinglig", men jag antar att det blir bättre när han börjar bjuda framåt ännu mer - kanske kommer det när han blir skodd, just nu är han väldigt öm... :crazy:

Hur definierar DU inkörd?
Hur mycket kör du med unghästen innan den klassas som inkörd

zebk1.jpg

(Och ja :p, jag är så hemsk att jag varken har svängel + draglinor eller baksele. Jag kör mina hästar på i det närmaste plana grus- och skogsvägar, med travsele på och har inte för avsikt att göra på något annat sätt...)

Jag anser inte att hästen är inkörd efter 6 ggr vi brukar säga att den har gått i vagn. Jag tycker inte att en häst är inkörd förren den har gått minst två månader i vagn utan missöden. Hästen skall ju kunna ganska mycket mer än att dra vagnen för att räknas som inkörd. En ridhäst säger man ju att den är sutten på om man bara har ridit några gånger.
Visst har jag märkt att vissa ponnyer käns säkra ganska fort men de måste oxså kunna en del och gå i trafik osv.
/M

Begreppet "inkörd" vill jag helst inte använda. Hästen är inkörd, detta säger mig ingenting kan ju vara vad som helst. Personligen använder jag mig av frasen: "Hästen är körd i vagn sedan april månad 3 ggr/vecka dag." Är det sedan en 1½-2-åring så säger jag: "Den har gått motion i 3 månader och har sedan några veckor tillbaka börjat jobba några enkla heat per vecka i lag med andra hästar :)

När jag hävdar att hästen är inkörd kan den dra lite olika typer av vagnar och med olika selar. Den ska vara körd ganska mycket(6 gånger är ingenting).

Den ska också gå bra att köra i paddock och på grusvägar, inte få panik om vagnen studsar på en sten odyl.

Den är satt framför vagn 6 gånger. Inkörd är den inte men inkörningen är påbörjad skulle jag kalla det vad gäller din ponny.

En inkörd häst ska klara alla typer av underlag och trafik. Kunna svänga kraftiga svängar åt båda håll och kunna backa.

(Och ja , jag är så hemsk att jag varken har svängel + draglinor eller baksele. Jag kör mina hästar på i det närmaste plana grus- och skogsvägar, med travsele på och har inte för avsikt att göra på något annat sätt...)

Okej. :crazy: Ska dock låta dig slippa undan utan kommentarer om vad jag tycker om det. :smirk: :angel:
Men det vore trevligt att se åtminstonde en bredare brösta eller ett bröstskydd så att ponnyns samla travbrösta inte ligger an mot en sådan liten yta. Det är ju lätt att sätta ditt ett vadderat bröstskydd. :angel:

Okej, han har gått i vagn några gånger... :p
När jag hävdar att hästen är inkörd kan den dra lite olika typer av vagnar och med olika selar. Den ska vara körd ganska mycket(6 gånger är ingenting).
Den ska också gå bra att köra i paddock och på grusvägar, inte få panik om vagnen studsar på en sten odyl.
Tja, olika typer av vagnar har jag inte så många att prova med, men han kommer få gå med sulky såsmåningom...
Han KAN gå på grusvägar, bryr sig inte om ifall vagnen hoppar litegrann bakom eller om det skvätter grus på plyfaskivan på rockarden. Han vänder runt på relativt liten vändplan i skogen (förberedd för voltstart på travet) utan problem, alltså så han verkligen måste gå undan för ytterskakeln. Vi har inte kört i "paddock", men väl i hagen...

Nej, jag vet väl att 6 ggr, som numera är 7 :bow: inte är så många gånger, men faktum är att han känns vaäldigt trygg att åka bakom. :D

Vissa hästar reagerar på 4 hjulsvagnar (trycket i skackeln ändras ju och även sväng egenskaperna)
Andra regerar på ljudet från en släde osv.

Visst är det svårt när man inte har grejer själv men innan jag kallar min häst inkörd så vill jag att han ska funka iprincip alla körsituationer.

Men det beror ju också på vad man ska ha hästen till, men innan jag hävdar att han är inkörd i tex en saluannons så ska han kunna sånnt.

Liknande trådar

Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 827
Senast: gadriel
·
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 838
Körning Jag har börjat köra in min 3-åring, men har stött på lite nya "problem". Lite bakgrund: hon har tömkörts ganska mycket, och har inga...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama