När andra lägger sig i...

Sv: När andra lägger sig i...

Min svåger är hundexpert..
Han har haft summa 3 hundar - samtliga fruktansvärt ouppfostrade - 2 av dom bet familjemedlemmar, den första fick omplaceras då han tog över hushållet totalt - den senaste fick tas bort efter att ha nackat katten hon växt upp tillsammans med - inte första incidenten med den hunden.

Så träffar han då våran omplceringsgosse som behöver mycket normer - han blir väldigt stressad av att folk grejar med honom och då han är så jäkla stor så är finporslinet i fara, han går upp i knät på folk som pratar med honom - jag vill gärna att han ska få träna på att umgås så han får vara med men ska ligga fint på golvet.
ICKE - låt honom hälsa - det gör inget. Och när vi då får ryta i för att han halvvägs dragit omkull någons stol i sin iver så är det sååå synd om lille voffsen. SUCK.

efter en helg med mormor...

-har de fått mat?
-ja.
-de ser så hungriga ut!
-jag vet.
-när ska de få mat nästa gång?
-i morgon.
-är hon inte mager?
-nej, hon fäller.
-du borde nog ge henne mera mat.
-nej, då blir hon tjock.
-stackars, stackars lilla miniiiina.
-*suck*.

dessa fraser upprepas varje gång jag träffar mamma och mormor. varje gång. men om jag tänker på annat och låter munnen sköta snacket utan inblandning av hjärnan är det inte så jobbigt. bättre det än att sura och vara otrevlig. de vill ju egentligen bara väl.

dessa fraser upprepas varje gång jag träffar mamma och mormor. varje gång. men om jag tänker på annat och låter munnen sköta snacket utan inblandning av hjärnan är det inte så jobbigt. bättre det än att sura och vara otrevlig. de vill ju egentligen bara väl

Så försöker jag tänka när det är som svårast. men det går inte, dels för att "välmeningen" i 99 procent av fallen leder till att min hund får fruktansvärd rännskita och för att han blir så förbbat tjock. Jag har äntligen efter tio år lyckats få ner hunden ett kilo...och gång på gång får jag höra "han är hungrig", "han ser mager ut " (vart då någontans?) , "han svälter ju", "men guud vad synd det är om honom" osv..man orkar inte.:(

det blir lättare när man flyttar hemifrån. jag lovar :). jag flyttade väldigt tidigt (16 år) och slapp det där med att vara vuxen och bo hemma. skööönt!

*kl*

Läst hela tråden och är uppriktigt lättad för att jag har två (ja en numera, glömmer mig fortfarande) avfallsmaskiner där allt går i och allt förbränns på fem minuters lösspringande utomhus. :p

Ska nån lägga sig i och vägrar lyssna slår jag det ifrån mig, håller hunden i närheten och ser till att mina regler följs ändå.

Med Loka är det lätt, hon är ju så enkel. Men med Billie (som såg så himla söt och rar ut) kunde INGEN förstå att man var tvungen att vara benhårt konsekvent, allt svart/vitt för annars skulle hon ta över...

"Ja men låt henne hoppa det gööööör inget...!"

"Nä men nästa person hon ska hälsa på kanske inte uppskattar det/är allergisk/livrädd för hundar..."

ingen hund kan se så glad och oskyldig ut som en retriever... och ingen hund kan ha en så målmedveten plan med sitt svansviftande.

det blir lättare när man flyttar hemifrån. jag lovar :). jag flyttade väldigt tidigt (16 år) och slapp det där med att vara vuxen och bo hemma. skööönt!

Ja flyttat hemifrån har jag gjort för längesedan, därför är hunden också ett helt kilo lättare numera :D, ibland måste man dock ta med honom på besöken till föräldrarna och då är rännskitan snarare regel än undantag ..puh.

Hon har massor av konstiga ideér och uråldriga metoder som hon vill använda på våran hund, och gör det om man inte är med hela tiden.
Vid ett tillfälle ville hon gå ut och promenera med hunden själv, men både jag och sambon följde med (som tur var...) det tog bara kanske 3-4 minuter innan jag förbannad tog kopplet ifrån :devil:kärringen....

Oj v nyfiken ja blev på vad hon gjorde ^^ :p

Allmänt svar.
Vad är det för fjanthundar?

Inte röra när hunden sover? Vill hunden vara ifred får den väl gå någon annanstans då???

Dividera om hundens måltider på en kvart hit eller dit. ...

Begriper ärligt talat inte vad det är så mycket väsen om.

Allmänt svar.
Vad är det för fjanthundar?

Inte röra när hunden sover? Vill hunden vara ifred får den väl gå någon annanstans då???

Dividera om hundens måltider på en kvart hit eller dit. ...

Begriper ärligt talat inte vad det är så mycket väsen om.

Det är ju inte hundarna som klagar, utan vi hussar och mattar, så vi är väl fjanthussar och fjantmattar då.
I mitt nämnda fall handlade det inte om en mattid som blev förskjuten med en kvart, för det händer ofta. Det handlade om att en person som inte känner hunden och inte har med dess skötsel att göra, går och tar bort skålen när hunden äter, låter hunden sitta och stirra på skålen på köksbänken i 30 minuter, ger tillbaka skålen, låter hunden ta några tuggor, rycker bort skålen igen för en ny suktperiod och slutligen ställer tillbaka skålen igen. Så fodrar vi INTE hunden. Punkt. Basta!

DET kan jaghålal med om. Släng till dem käket och sedan är dte bra.

Fattade först som att hunden fick en liten portion men på fel tid.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 169
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Nu behöver jag verkligen eran hjälp! Detta gäller en rottweiler hane på 50 kg. I oktober flyttade jag, sambon och hunden hem till...
Svar
18
· Visningar
3 465
Senast: Hellas
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 463
Senast: Mirre
·
M
Däggdjur 09.00 Vaknar av ilskna stamp av löwenfröken som vill ha sin frukost,nu,på en gång.Stiger upp akompanjerad av stor schäferkorsnings...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Magdaaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka