Nappflaskor

TeamLundVer

Trådstartare
Lite tidigt ute kanske eftersom vi inte väntar barn förrän i november men vi har börjat fundera kring det här med nappflaskor då jag inte kommer att amma. Det är en hel djungel där ute så därför tänkte jag att vi skulle kunna göra en sammanställning av de erfarenheter och åsikter om de olika märken och modeller som finns :)

Vilket märke / modell är nappflaskan?

Hur mycket rymmer den?

Cirkapris och inköpsställen?

Har den någon särskild funktion?

Hur fungerar den att sätta ihop och plocka isär?

Vad tycker er bebis om den?

Fördelar och nackdelar?

Hur många bukehästar får den (1=dålig och 5=superb)?

Lite tidigt ute kanske eftersom vi inte väntar barn förrän i november men vi har börjat fundera kring det här med nappflaskor då jag inte kommer att amma. Det är en hel djungel där ute så därför tänkte jag att vi skulle kunna göra en sammanställning av de erfarenheter och åsikter om de olika märken och modeller som finns :)

Hur mycket rymmer den?

Fördelar och nackdelar?

Vi hade Dr Brown, för att göra det vi kunde för att undvika kolik de gånger som dottern åt flaska. Vi hade både wideneck och inte, den första är betydligt lättare att hälla i pulvret i. Det blir ju lite mer att diska, än flaskorna som inte är anti-kolik. Vi köpte en mam-flaska också, men den tyckte jag dels inte fungerade så bra, dels läckte den ibland och tja. Vi fastnade helt enkelt för Dr Brown, och var väldigt nöjda med den, de gånger de användes.

Minns dock inte pris, eller hur mycket det rymde, men det borde du kunna googla och hitta. Dottern gillade den, och jag rekommenderade den till en vän vars barn enbart åt ersättning och som fick lite gasbekymmer, och den fungerade mycket bra även för dom.

Nackdelen med den lilla extra disken var det i vårt fall klart värt alltså. När dottern vart äldre, dvs, över ett åt, så åt hon ersättning/välling de få gånger ur en mam-flaska som inte var för kolik.

Vi körde MAM, de var enkla att ta isär och göra rent. Bra med ventileringsfunktion så de inte drog i sig luft. Vid i halsen så man fick ner pulver enkelt och diskborsten också.

Så finns dom på vanliga mataffärer och kostade inte så mycket.

Mina åt ju i och för sig bara välling ur dem och det var ju senare. Hur som, jag tycker de var bra. Bara att byta nappen i dem när man bytte konsistens på vällingen/ersättningen.

Tomee tipee (stavning osäker) väldigt trevlig. Den är lagom stor, dvs man köper först en liten till liten bebis och sedan större.

Det trevligaste är iofs att den är bröstformad för naturlighet (kanske viktigare om man ammar också) den har ventil mot luft i magen.

Den är kort bred o stubbig.

Minns jag inte helt fel så hade jag mam. En "antikolik" flaska med en gummipackning i botten.
Hade storlek efter måltid.
Gillar den stora öppningen så de e lätt å få i pulvret med ett vanligt msk-mått å slippa böka med en tratt osv.

Mam - den här: http://www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/common/produktinformation.aspx?Varuid=247388

Hur mycket rymmer den?

Finns i olika storlekar och även i modell utan "anti-colic" för äldre barn. Men vår 3åring äter fortfarande välling ur båda modellerna.

Apoteket, men finns säkert på flera ställen.

Ja, i plastbottnen är det hål (jag tyckte det verkade helt galet, men det funkar!) och inne i den bottnen sätter man i en tätning av gummi som gör att inget rinner ut och den har varit lätt för vårt barn att dricka ur.

Lätt som en plätt!

Nu ammade jag båda barnen, men började ändå relativt tidigt att kombinera med flaska. Vår äldsta åt ur Avent-flaskor, men med den lilla funkade inte ens den minsta nappen - hon satte i halsen hela tiden. MAM-flaskan började vi med på rekommendation av min brorsa och den var jättebra.

Fördelar och nackdelar?

Hur många bukehästar får den (1=dålig och 5=superb)

5 hästar! (då jämför jag med Avent samt lite andra odefinierade märken köpta i snabbköp som vi provat när barnen var mindre)

Vi har använt MAMs antikolikflaska, att det blev den beror mest på att vi fick två såna i olika babyboxar. Har två olika storlekar.

Fördelen är ventileringsfunktionen och att de är lätta att hantera. Går tex att sterilisera i micron så du slipper koka.

Nackdelen är att de är lite krångliga att sätta ihop innan du lärt dig samt att de kan läcka lite.

Överlag är jag jättenöjd och har inte känt något behov att leta andra sorter

Tomee tipee (stavning osäker) väldigt trevlig. Den är lagom stor, dvs man köper först en liten till liten bebis och sedan större.

Det trevligaste är iofs att den är bröstformad för naturlighet (kanske viktigare om man ammar också) den har ventil mot luft i magen.

Den är kort bred o stubbig.

Hade också den här flaskan, enda som gick hem för vår lilla.

Nu minns jag en fördel till! Hålet i flaskan var anpassat för bebis storlek så de fick dricka en lagom lång stund. Lilla flaskan litet hål. Flaskorna på ICA o dyl hade väldigt stora hål när vi testade någon gång o man kunde inte välja, det bara rann ur dem snabbt som sjutton, utan att bebis behövde suga egentligen. Tog mycket kortare tid än amning. Tommee tippee tog lika lång tid så mycket mysätning o var den upp och ned spilldes inte över ansiktet när bebin släppte taget.

Inköpsställe, babyaffär, pris ca 120, det gjorde inget, vi köpte bara två st, en när han var liten o en när han vuxit lite efter några månader. Hade tills han var två eller så. De finns nog på vissa apotek också. Har för mig att man kunde köpa till nappar att byta mellan till en flaska om man ville. Så lilla flaskan kunde man sedan ha med större hål.

Senast ändrad:
Avent och NUK

Hur mycket rymmer den?

125 resp 200-någonting ml

Priset minns jag inte, tror NUK kostar runt 3-4 €. Antagligen irrelevant för dig eftersom jag inte bor i i Sverige

Nä, det tror jag inte

Man skruvar av nappdelen och plockar ut sugnappen helt enkelt

Båda barnen har druckit glatt ur båda flaskorna. Flickebarnet gillar dock NUK (assymetrisk napp) lite bättre medan gossen föredrog Avent (men symmetrisk napp).

Fördelar och nackdelar?

Inget jag har tänkt på. Båda funkar, våra barn är okomplicerade.

Fyra kanske? De är inte självdiskande!

Alltså, våra barn har varit helt obekymrade om flaskorna. Sonen gillade dock inte en MAM-flaska som vi testköpte i Sverige. Men det kan ha berott på att vi försökte ge välling med den och det har inget av våra barn druckit. Aventflaskorna kan man fästa direkt på min manuella pump, vilket så klart är en fördel.

Hur mycket rymmer den?

Fördelar och nackdelar?

Vi har haft Dr Brown till alla barn. Har fungerat utmärkt.

Vi använder MAM. Lätt att använda och göra rent. Har använt både till ersättning och nu till välling eller vatten. Sonen vill inte dricka ur andra nappflaskor när vi testat.

@TeamLundVer Du har fått många bra tips i tråden redan. Jag kommer med ett helt annat tips. Välj en flaska som finns på de flesta ställen. Det kommer hända mer än en gång att ni är på ett ställe och kommer på att ni har ersättning men ingen flaska. Då vill man inte vara tvingad att leta efter special special flaskan. Jag kanske vet av egen erfarenhet ;)

Alternativt, vänj in på dubbla sorters flaska :)

Mvh Miks

Nu minns jag en fördel till! Hålet i flaskan var anpassat för bebis storlek så de fick dricka en lagom lång stund. Lilla flaskan litet hål. Flaskorna på ICA o dyl hade väldigt stora hål när vi testade någon gång o man kunde inte välja, det bara rann ur dem snabbt som sjutton, utan att bebis behövde suga egentligen. Tog mycket kortare tid än amning. Tommee tippee tog lika lång tid så mycket mysätning o var den upp och ned spilldes inte över ansiktet när bebin släppte taget.

Inköpsställe, babyaffär, pris ca 120, det gjorde inget, vi köpte bara två st, en när han var liten o en när han vuxit lite efter några månader. Hade tills han var två eller så. De finns nog på vissa apotek också. Har för mig att man kunde köpa till nappar att byta mellan till en flaska om man ville. Så lilla flaskan kunde man sedan ha med större hål.

Vi har också Tommee Tippee, och använder dem dagligen fortfarande (tösen är snart ett år bara iofs...)

Vi hade de minsta på 150 ml och de mellanstora på runt 240 ml (?). I början använde vi bara nappstorlek 1, men har nu även storlek 3 och den med Y-skåra till välling. Själva napparna kostar runt 70 kr/2-pack om jag minns rätt. Vi har även köpt till handtag så att hon lätt kunde hålla i flaskan själv tidigt, samt en TT pipmugg. Själva pipen passar ju på flaskorna så vi har flera flaskor att använda som pipmugg, vattenflaska, att dricka ersättning, mjölk eller välling ur osv.

Jag tycker de är lätta att diska, och går att köra i maskin.

Jag har tre barn som ingen ammats till 100% sa vi har hunnit prova ngr flaskor

Mam
Avent (deras nya modell)
Nuk
Dr. Brown
Tommiee Tippee

Hur mycket rymmer den?

Alla finns i olika storlekar, en liten för fösta manaderna och sen större. Alla gar även att byta napp pa (samma napp passar pa alla storlekar) ju större bebisen blir.

Bor inte i Sverige sa det är inte sa intressant, men alla har legat runt 5 euro.

Alla har olika typer av antikolik funktion.

Dr.Brown och Mam har flera olika delar som man maste sätta ihop. Övriga har bara flaska och napp.
Dr.Brown tyckte jag var jobbig att diska medan mam är enklare.

För Ettan spelade flaskan ingen roll, hon drack ur alla som hon provat (hon ammades inte, dom andra delammades) men vi använde mest mam. Tvan provade bara mam och gillade den. Trean gillar inte TT och Avent (ungefär samma napp pa dom), det verkade som hon tyckte att nappen var för stor och hard. Nuk dricker hon gärna ur men mkt rinner ur munnen. Mam fungerar bäst till henne ocksa

Fördelar och nackdelar?

Br. Brown flaskan köpte vi i Sverige men finns inte att köpa här i Österrike sa den var inget alternativ för oss. Mam har alla barnen gillat men det är lite jobbigt med alla delar. Övriga har vi provat för lite för att hitta alla för och nackdelar men dom har fördelen att det inte är sa manga delar halla pa med.

Vi fick små (130 och 150 ml) flaskor från Medela av en kompis och de funkade bra i början. Sedan började det rinna vid sidan av munnen och vi testade Avent som vi hade fått med en babybox. Den funkade ett tag men sedan blev det samma problem med den och vi återgick till Medela som då fungerade bra igen.

Nu har vi en sådan här Mam som vi tycker är jättebra. I äter aldrig mer än 180 ml (tror jag att sambon sa) åt gången så storleksmässigt hade vi nästan kunnat forstätta med Medelaflaskorna, men det var lite si och så med "slabbet" med dem sedan hon blivit större. Med Mam hamnar i princip aldrig någonting vid sidan av.

Sonen äter bara ur sina MAM anti-colic . Nackdelen är att han redan nu äter maxdosering på flaskan och behöver snart byta alternativt ha 2 flaskor vid matning. Sen vill inte han gå upp i nappstorlek utan har precis lyckats komma upp till nappstorlek 2, rekommenderat för hans ålder är 3. Men nej nej, då skriker han bara och blir förbannat. 2an ska det vara, 1ans storlek om man är riktigt trött :grin:

Vi gillar den, den är lite pillig att montera ihop med alla delar och om något hamnar fel så , ja då rinner det ut. Men den är lätt att rengöra och koka. Vet inte vad den kostar faktiskt, vi har bara köpt och betalat då vi bestämde tidigt att vi skulle bara ha såna. Tror det är 50-lappen per flaska (?) . Den får 4 av mig, inte full poäng pga sina alla delar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka