Nappflaskan?

F

Friss

När ska barnet sluta med nappflaska? Min dotter är 4 år och har slutat, men ibland vill hon ha den och jag tycker inte det är så farligt, men farsan tjafsar så om flaskan "HAR du den nu igen" "du är ju stooor flicka" Å, jag blir så led. Hon är ingen stor flicka, hon är bara 4 år! Vad tycker ni?
Åtminstone borde vi ju vara överens om VAD som gäller.

Sv: Nappflaskan?

Vill hon bara ha den för kul så är det väl inget att bry sig om, det hade varit skillnad om hon skulle ha den hela tiden, alltså varje dag.

Denna prestige....

Jag har aldrig förstått varför det skulle vara så hemskt att låta dem äta välling ur nappflaska så länge de vill ha den. Jag har aldrig egentligen "slutat" med nappflaska, däremot bytt ut flasknappen mot drickpip. De har fått välling så länge de velat ha det. Nu har vi haft ett uppehåll på några månader då det inte efterfrågats och när de ville ha igen så var det bara minstingen (3½) som tyckte att det smakade gott. Så det får väl anses som ett naturligt avslut för de två stora.

Min bror drack välling ur nappflaska länge länge. Pratar då inte om typ 5 år utan närmare 8 iaf. :)
Det har blivit människa av honom oxå, fast anställd elektriker innan han tog studenten... :)

Ja just det, denna prestige...

Hon vill ha den nu som då och om pappan kommer hem och hon ligger och dricker ur nappflaskan så är han genast "Nämen VAD har du i munnen, int ska du ha nappflaska, du e ju så stor flicka nu" jada jada jada. *kräksmiley*
Jag anser det som en liten tröst för henne. Som en snuttefilt, liksom.

Vad ska jag göra?

Och sen tjafsar han om att hon borde sova i egen säng, visst, det kan hon göra också, men om hon vill sova med mamma och pappa ska hon väl få göra det?
Jag förstår inte varför han har så bråttomt med att få henne "stor".
Barn ska väl få vara barn eller hur?

jag kan iofs ha mer förståelse för att barnet ska sova i sin egen säng. Frågan är - kan hon göra det? Eller sover hon alltid och varje natt i Er säng? Där är en viss skillnad...

(mina barn har samtliga sovit i egen säng från de var små, det tycker jag är skönt, jag behöver utrymme i sängen.)

Inte heller jag hyser några oroskänslor inför nappflaskor och blöjor etc.

Jag visualierar barnet med en nappflaska i tonåren -och inser därmed att tids nog kommer de självmant att sluta med vissa saker.;)

Ert problem är ju inte flaskans vara eller icke vara utan att ni inte har någon gemensam tanke för hur ert barn ska guidas (uppfostras).

Du tycker att hon ska få vara liten och pappa tycker att hon är stor och ska bete sig "stort", dvs sova i egen säng osv.

Ni behöver sätta er ner och komma fram till en gemensam ståndpunkt som ni kan stå bakom båda två, det blir jobbigare ju äldre barnet blir om mamma säger en sak och pappa en annan.

Det blir konstigt för ert barn om mamma låter nappflaskan vara där och att det är ok att sova hos mamma men att pappa tycker att det är fel, det blir lätt att pappa är "dum" och mamma "snäll" i barnets ögon och det är inte roligt när det blir så.

En ordentlig diskussion om hur ni vill ha det är det hög tid att ha nu.
Risken är annars stor att ert barn kommer spela ut er mot varandra genom det klassiska, "men mamma sa.."

Jo det är sant. Och så försöker jag hålla det också. Att vi ska vara på samma linje, annars blir det förvirrande för dottern.
Nappflaskan smyger med hem från tex mormors och inte börjar jag då tjafsa om nappflaskan. Vi har ingen hemma och dottern accepterar detta.

Jag ska fundera med pappan ikväll och fråga varför han tjatar på henne när "misstaget" redan är gjort och varför det är så viktigt för honom att hon inte har nappflaskan. Man kan ju se hur hon skäms när han säger "du e ju stor flicka nu, VAD har du i munnen" etc etc

Vad gäller sängen förstår jag inte heller varför hon ska sova i egen säng, jag har heltidsjobb och hinner aldrig mysa med henne ordentligt, så jag tar sängen som vår mys stund när jag till exempel läser sagor för henne. När jag tycker det blir för trångt får hon sova i egen säng.

Så ni tycker det är okej för en 4 åring att ha nappflaska nu som då? Det tycker jag i alla fall.

Min stora son som nu är 7 år slutade dricka ur nappflaska när han var dryga året, han ville helt enkelt inte själv ha den mer. Å andra sidan låg han i vår säng till han va nästan tre år, då han helt plötsligt slutatde med det och sov i egen säng!
Min lilla son som nu är 2½ har alltid (sen han slutade ammas på natten vid 4 månader) sovit i egen säng, men äter fortfarande välling på kvällen ur nappflaska.

Så länge det funkar bra för både barnen och föräldrarna så tycker inte jag att det ska spela så stor roll hur man gör.
För hur det än är så vill dom inte sova i mammas och pappas säng, och säkert inte heller ta nappflaska, när dom kommer upp i en viss ålder.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 167
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna