Nappa upp kattunge

Jaeo

Trådstartare
Undrar om det finns några i Kalmarområdet med kattmamma eller som har lust att hjälpa till och nappa kattunge i veckorna?

Vet någon vart man kan hitta ytterligare hjälp? I nuläget matar jag den med mjölkersättning och hoppas att den snart ska kunna göra sina behov själv. Jag tror den är 3-4 veckor gammal.

Vad har ni för erfarenhet av att att sköta övergivna kattungar? Är intresserad av att höra allt!

Sv: Nappa upp kattunge

En kattunge börjar äta fast föda vid 3-4 veckors ålder. Så du kan börja ge den det och mata med ersättning ett par ggr om dagen och sedan minska ju mer fast föda den äter.

Mm. Har möjlighet att prova att lämna den i Linköping hos kattmamma, men jag skulle verkligen vilja ha den i Kalmar. Tror ni Att det är möjligt att stödmata den och leta efter amma under veckan och annars lämna den i Linköping om en vecka hiss kattmamma? Vill så gärna kunna hälsa på och följa utvecklingen av kattungen och då är avståndet lite för långt tycker jag..

Ställ dig då frågan vad som faktiskt är bäst för din kattunge. Är det att du ev ska lämna den i veckorna till okända när du inte kan ta hand om den pga av att du vill följa den eller att den får en ny mamma som faktiskt tar hand om den och ger den allt som behövs för att bli en fullt frisk och normal kattunge?
Kan tycka att valet inte alls är så svårt om man tänker till kattungens bästa och inte till sin egen önskan och vilja....:banghead:

Mm. Har möjlighet att prova att lämna den i Linköping hos kattmamma, men jag skulle verkligen vilja ha den i Kalmar. Tror ni Att det är möjligt att stödmata den och leta efter amma under veckan och annars lämna den i Linköping om en vecka hiss kattmamma? Vill så gärna kunna hälsa på och följa utvecklingen av kattungen och då är avståndet lite för långt tycker jag..

Du bör absolut lämna den hos en amma så fort du kan om du har den möjligheten. Det är det absolut allra bästa för kattungens både fysiska och psykiska utveckling. Att handmata upp en kattunge utan mamma eller syskon bör vara det absolut allra sista alternativet.

Klart den ska vara hos en amma, har lämnat den precis nu ikväll och kissen har gått på låda och mamman verkar intresserad. De tror att kattungen är 4-5 veckor gammal. Nu är det bara hålla tummarna att mamman tar kissungen till sig. Tack för er hjälp!

Nu har det gått en tid sedan kissebebisen kom till en amma - har det gått bra ?

Det har tyvärr inte gått jättebra, mamman tog inte till sig henne. Tanken var att prova ha henne kvar för att se om hon kunde ha utbyte av några av deras äldre katter. Vilken inte alls funkade då de äldre katterna inte brydde sig. Var med kissen hos veterinären för att undersöka den då den börjat rossla lite och ville inte riktigt äta och då visade det sig att den hade öronskabb vilket gör att det kommer vara svårt att hitta någon kattägare som kan ta in henne i sin kull. Det är även förenat med andra smittrisker också såklart.

Sedan är hon för liten för att behandlas för skabbet ännu enligt veterinären. Men hon äter bra nu igen efter lite medicin osv och går på låda själv. Hon har precis börjat äta lite fast föda med samt lapa ifrån tallrik så hon mår väl så bra som hon kan i nuläget även om det är tråkigt att hon inte har några kissekompisar att busa med i samma ålder.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: KeeNine
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 197
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka