Napp eller ej?

Sv: Napp eller ej?

När min son föddes skulle man absolut undvika napp för att inte störa amningen (stenåldern?:crazy:) men bb-personalen rekommenderade mej ändå att ge honom napp för han hade sånt sugbehov. Och vi hade aldrig några problem med att han ville ha den hela tiden när han lämnade spädbarnsåldern, heller inte med att sluta. En dag kom han med den själv, då var han 4 år och hade bara haft den på natten nåt år. Så jag är FÖR om behov finns, men såklart ska man inte försöka tvinga dem om de inte själva vill.

Jag försöker just nu febrilt vänja min lilla (2 månader) med napp (hon suger på hela sin hand). Resonerar som så att det är lättare för dem att sluta med napp när det väl är dags för det, jämfört med att sluta med tummen eller liknande. En napp kan man ta bort, tummen sitter alltid där (jag själv sög på 2 fingrar när jag var liten, och trots ihärdiga försök så lyckades jag inte sluta innan jag gick i skolan)

En del klarar sig utan napp, och då är det bra så.

En del behöver snutta mer, och då är det bra med napp också.

Eller menade du napp vs tumme/fingrar?

Vi hade nog ingen speciell uppfattning före sonens födelse. Och eftersom han hade stort sugbehov introducerade vi napp redan efter en vecka (efter att ha rådfrågat BVC). Han har ääälskat sina nappar! De sista månaderna har vi börjat reducera nappanvändandet något, eller snarare; det var han som först började reducera det och sen har vi fortsatt. Vi tar ur nappen när/om den bara verkar sitta där av gammal vana. Men vi har inget bestämt om att han bara får ha på natten eller dylikt. Tids nog räknar jag med att han kommer sluta ändå.

Jag tycker napp är ett enkelt sätt för honom att tröstas och/eller komma till ro. Det känns inte som något "problem" att han använder napp.

(sonen är nu snart 8 månader).

Nikki tog nappen redan efter en dag på BB.
Hon somnar lätt om man stoppar in nappen och lägger ner henne. Är också helt perfekt om hon blir hungrig när man är på ett ställe där man inte kan tvärslita fram brösten och amma. Då kan hon nöja sig med nappen en liten stund tills man hittat ett ställe att amma på.

Så jag är väl för då antar jag.

Ronja älskar sin (sina) nappar, och de är underbara när hon har och har haft snuttbehov, samtidgt är hon inte beroende (4 månader gammal) utan vaknar inte av att nappen poppar ut när hon somnar och är fullt tröstbar även utan napp, men den är definitivt ett skönt "hjälpmedel" och bra i bilen för att få henne att komma till ro och somna när vi inte kan vyssja henne själv, då skakar bilen och nappen finns att snutta på = djup mysig sömn hela bilresan.

Jag försöker just nu febrilt vänja min lilla (2 månader) med napp (hon suger på hela sin hand). Resonerar som så att det är lättare för dem att sluta med napp när det väl är dags för det, jämfört med att sluta med tummen eller liknande. En napp kan man ta bort, tummen sitter alltid där (jag själv sög på 2 fingrar när jag var liten, och trots ihärdiga försök så lyckades jag inte sluta innan jag gick i skolan)

Min brorsdotter suger fortfarande på tummen till å från å hon börjar 3'an till hösten :crazy:
precis som du säger så är det så mkt enklare att sluta med napp..

Jag tycker barnet själv får bestämma. Min första var en riktig snuttare. Han låg vid bröstet flera timmar i sträck. När han fick en napp blev han jätteledsen - det var ju bröstet han ville ha. En del sa att man måste lära bebisarna att ta napp, att man skulle hålla den intryckt i munnen på honom. Hemskt, tyckte vi!:eek:

Nästa barn spottade oxå ut nappen. Vi fortsatte prova då och då. När han var fem och halv månad köpte vi en ny sort (gummi, och lite större modell) för att göra ett sista försök. Han är nämligen raka motsatsen till storebror: Han blir inte alls lugnad av amning. Bröst är enbart mat för honom, och snabbt ska det gå. Och han är inte heller särskilt förtjust vid att ligga i famnen när han är ledsen, så det var svårt att hitta sätt att trösta när han var ledsen.

Till vår stora förvåning älskade han nappen han fick när han var nästan sex månader. Jag vet inte om det beror på att det var en annan sort, för nu funkar alla nappar. Men bara när han är trött och ledsen.

Våra barn har alla haft napp. Vi hade tänkt låta bli med "ettan", men när det visade sig att amning inte funkade för oss utan hon fick matas med flaska och att hon hade ett större sugbehov än vad flaskmatningen åtgärdade, så köpte vi nappar. De första vi testade ville hon inte alls ha, men när jag fick tips om NUK-nappar och provade det så var det fullträff direkt. Hon tog en av dem och somnade och släppte den inte förrän låååångt senare.
Med detta vill jag säja att om man känner att barnet kanske kan ha behov av en napp så kan det vara värt att prova några olika modeller - det skiljer en del mellan olika modeller och barnen gillar olika saker.

Jag tycker napp är helt okej till bäbisar, men däremot är jag av åsikten att man redan när de är ganska små kan sätta gränser för när nappen används. Det finns ju ingen större anledning att barnen ska sitta och leka med napp i munnen, ens när de är ganska små.

Vi har begränsat nappanvändandet upp till dryga året till när de är i famnen, i sängen, i vagnen eller i bilen. I affären har det också varit tillåtet så länge jag haft dem i babyskyddet hängande i kundvagnen, men när de börjat sitta upp har jag tagit bort nappen även där.
Lite senare har nappanvändandet varit tillåtet endast vid sovdags.

Min son hade ett väldigt snuttbehov, och jag lät honom snutta men det går tyvärr inte alltid att ha honom vid bröstet. Han tog nappen och det var inga problem.

Kunde tyvärr bara amma honom på i 3 månader och delamma i ytterligare 2 månader. Han sov i vår säng och då var min tutte hans napp.

Och så är det nu med. Han får nappen i de situationer jag annars skulle givit honom bröstet.

När han är så pass stor att jag inte skulle amma honom, så kommer jag försöka vänja av honom med nappen, för jag tror att när bebisen blir större så blir inte nappen en ersättning för bröstet utan en vana för barnet. Typ som någon röker eller måste tugga tuggummi.

Han har aldrig napp när han är nöjd, och har han napp och börjar jollra så åker nappen ut på en gång.

Jag vill inte ha barn som sambons kusiner. 4½ åringen har både napp och snutte och slutade nyss med nattblöja! Hon kan inte sova utan napp och snutten och får nappen när hon är ledsen, hennes bror på 7 år har också snutte när han ska sova! Tyvärr har jag inte träffat mamman så jag kan fråga henne om hon skulle kunna tänka sig att amma sina barn när de ska sova :crazy:

Kan ju lägga till att min 8½ månader använder nappen mindre än 4½ åringen dessutom. Han tar oftast ut den själv när han ska leka eller prata medans 4½ åringen snackar på och man hör inget. Man säger åt henne att ta ut nappen och hon säger igen vad hon sa och sen in med nappen igen.

INTE om det kan undvikas. Nu helammade jag och tyckte det var ok att sonen var där och nuttade någhra timmar per dygn men kan förstå de som har barn som kanske inte nöjer sig med ett par timmar eller de som flaskmatar.

MEN jag tycker det verkar som att många ser det som att barnen MÅSTE ha nappoch snuttar de en stundextra så MÅSTE de kunna ta en napp, skriker de fter tröst,närhet,ilska så ärdet bättre att ge napp,slår de sig i sandlådan så in med nappen osv.

Jag tror napp är bra när det behövs,men inte för bekvämlighets skull. Menar inget illa om något här men ser jag tex på vännerna så har de både beklagat sig gruvligt för att sonen inte velat ha och för att deras egna kanske inte velat ta de söta nappar de köpt innan förlossning,tyvärr känns det som att nappar är jämnställt med att barn har blöjor idag och det känns tråkigt. Napp vid behov men inte för at5t man bör/skall/vill/tycker...utan för att du inte kan tex amma/det gör ont eller dyl inte pga att "faaaan vad jobbigt att sitta med ungen vid bröstet extra 20 min"

Enligt mig då...

Välkommen att kasta paj nu :p

När vår son föddes var vi av inställningen att inte använda napp om han inte visade stort behov av att suga. De första 4 månaderna hade han ingen napp. Testade några gånger för han hade väldigt svårt att komma till ro när han skulle sova men han ville inte ha nappen.
När han var närmre 5 månader testade jag en kväll när han var helt omöjlig, trött men vägrade somna. Då tog han nappen och somnade på nån minut.

Han har nappen när han ska sova. Undviker att ha den synligt annars för då vill han såklart ha den dygnet runt. ramlar han och slår sig stoppar vi inte in nappen i munnen utan tröstar han på andra sätt. Han frågar inte efter nappen heller.

Nästa barn är vi av samma inställning, tänker inte börja med napp direkt.

Jag tyckte som du innan dottern föddes ... Ville helst inte använda napp alls. Men efter några veckor, när hon åt så att maten svämmade över och kom upp igen flera gånger om dagen, och när hon skrek åt bröstet för att det hade fräckheten att producera MAT - då försökte jag med napp, men hon fattade inte riktigt och spottade ut den. Hon var gnällig på dagarna, ville ligga hos bröstet men skrek åt mjölken. Så jag tränade in nappen, tills hon tog den, det tog kanske en vecka, och sen som genom ett trollslag hade jag en mycket nöjdare och gladare bebis.
Nu har jag alltid napp med mig trots att jag aaaaldirg skulle introducera napp (och framför allt skulle jag aldrig LÄRA henne ha napp om hon spottade ut den ... :D)

Summan av kardemumman, alla gör som de vill och som de passar just DERAS bebis och så! Och om man har supersåriga bröst så kanske inte 20 min extra snuttning är så kul heller (det slapp jag dock).

Kan tillägga att nappen introducerades vid 6 veckors ålder ca.

Senast ändrad:

Det tycker jag är skillnad,där fanns det en mening med nappen inte bara "köpa en för att man skall"

Det finns anledningar och det finns anledningar. Såriga bröstvårtor,ett barn som inte är nöjt osv så självklart provar man det som finns.

Jag fick tex skäll av farmordern kompisar mm för att sonen inte hade napp (varför skulle han ha när det inte behövdes,amningen flöt och barnet var nöjt) men enligt många gjorde jag fel för napp var alltid bra och en smidig lösning och tänk såååå praktisk sedan,jag skulle få ett helvete mm hette det.

Det är sådanan idér jag ställer mig emot, varför man använder napp bara för att.

Jag ÄLSKADE mina nappar o kommer fortfarande idag ihåg hur jättemysigt det var!!

Tycker dock inte barn som åker vagn o suger på napp så ingen hör vad de säger eller tänderna börjar växa fel är speciellt charmigt :(

SÅ efter 2 år eller så tycker jag man ska försöka vänja barnet av med napp.

min dotter fick suga på fingret, mitt finger (flaskbarn) när hon behövde och det var inte mer än dom allra första veckorna hon hade något större sugbehov.

syrrans unge fick nappen och har väldigt svårt att sova om inte nappen är på plats i munnen hela tiden och har den även väldigt mycket på dagarna.

så baserat på min ringa erfarenhet tycker jag nog att man ska undvika napp om man kan men alla barn är ju olika.

Liknande trådar

Utrustning Någon som har dessa då och kan säga bu eller bä. Ännu dyrare än de förra jag kollat på men verkar riktigt bra.
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: Marvin
·
Anläggning Hit me 😃 med era bu eller bä vid köp av plastridå till lösdrift. Är det bäst att köpa dom dyra beslagen eller kan jag bara klämma fast...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Freazer
·
Fordon Bu eller bä? Svårt att få tag i reservdelar? +/-?
Svar
1
· Visningar
486
Senast: Amanda_F
·
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
522
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17