Tjingeling!!!
Jag har gått clinics för John Moore, och så tränar vi (inte nu på sommaren men under vintern) för en kille från Tranås. Han har gått som lärling hos John Moore så de tänker ju i "samma banor" så att säga.
På clinicsen för John så haqr vi tränat både hantering från marken och uppsuttet, ridning i repgrimma. Hemma på träningarna har vi byggt på det vi gjort på clinicsen, och kommit så långt att pållan nu enbart rids på repgrimma och, för tillfället, barbacka. Vi jobbar efter "western-principen" gällande avslappning och hur hästen ska tänka mm, och Elja verkar tycka att detta är hur kul som helst!
Nu när hon kommer hem från sitt sommarlov på Öland, så ska vi först repetera, och sedan när alla grunderna ligger på rätt ställe så ska vi, förutom att bygga vidare såklart, även börja träna för trail, praktisk problemlösning från hästryggen.
Vad jag har gjort under den här perioden är oxå att jag slutat koncentrera mig så mycket på att Elja ska tölta (hon är starkt passtaktig och har svårt för att tölta om hon är minsta spänd), och gissa vad, efter ett tag i repgrimma, utan obehagligt bett osv, så kom tölten av sig själv utan att jag bad om den!!!
Det här med western tycker jag är väldigt naturligt, och det märks att Elja tycker om det med. Och John tyckte att hon var "en fin och trevlig liten häst som säkert kunde komma en bra bit". Han sa oxå att det brukar vara nån islänning med på hans clinics, och när han har vart på samma ställe ett par gånger, så är det visst två, tre, osv!
Vad gör du med din isis? Har du påbörjat westernträning eller bara funderar du än så länge?
Snusmumrik