Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jo jag testade det för första gången igår. Var i valet och kvalet om jag skulle testa det då jag tyckte det lät lite krångligt.. Men eftersom jag är så nyfiken på om min häst kastat eller fortfarande är dräktig så kunde jag inte vänta till 90 dygn (krångligt att åka iväg då jag ändå inte kan betäcka om ändå).
Testade som sagt igår (50 dygn) och det var lite krångligt (alltså tog tid - inte som ett gravitetstest för människor) men om man läser innantill så är det väldigt logiskt inte svårt. Tar dock ca 1,5 h att göra det..
Enligt hon jag köpte det av skulle det vara väldigt säkert så jag hoppas det visade rätt då det stod att mitt sto var dräktig..
ok...men kan man inte ta bara vanligt blodprov då?
Jag har ju inte så långt att åka men det är ju lite knövligt att dra iväg med både sto o föl ( den märren är gratis att kolla) den andra får jag betala för att kolla ( på 90) så det blir ju lite dyrare men man slipper ju krångla med resor o så....
Jag har också funderat på det.
Men vad är det som gör att man kan använda det redan vid 40 dygn? Vanligt blodprov visar väl inget säkert förrän efter 100 dygn, eller är jag ute och cyklar?
Jag har hört om en stoägare som kollar sina ston med vanligt grav test för människor. Det ska enligt uppgift fungera utmärkt. Man får såklart fixa urinprov som vid dopingtest.
Är det någon som vet något om hur tillförlitligt detta skulle kunna tänkas vara, hur långt in i dräktigheten det skulle fungera osv?
Det för människor på apoteket kostar ju inte mer än en hundring väl??? Ska nog stega iväg och köpa människotestet och prova på mina två ston, den ena icke dräktig, den andra ska kollas - så det vore intressant att se vad det teset säger!
Säkert och säkert...
Problemet med test av eCG är att det fortsätter att produceras även om fostret dött efter dag 40, så det man får svar på är OM hon varit dräktig, inte om hon fortfarande ÄR det.
Då tittar man på halten av Östronsulfat, och då är det mer säkert, eftersom det bygger på fostrets egen produktion.
Fast helst ska man då vänta till dag 120.
Funderar också på det! mitt sto är ultraljudat 4 (!) gånger sen hon blev betäckt ibörjan av sommaren är dräktig varje gång. Nästa vecka kommer vet. för att ta blodprovet. Tänkte göra människo-grav.test nu också mest för att se OM det kan stämma...det hade ju varit bra en hundring är det ju värt att prova för iaf!
Jag skulle inte kunna göra det där testen, Tyffan skulle bli helt i panik om jag börjar "hacka" henne på näsan med en nål liknande sak
Hon är ultraljudad 2 gånger och vi litar på det, fast hon har ju haft 3 föl förut utan problem och hon har inte visat några tecken på att ha kastat eller liknande så det är nog ok.
Verkligen ingen som testat ännu? nyfiken så jag dör.
Jag har använt pregna mare och det fungerade bra. Fick läsa lite extra om vilket rör och så. Hon är med föl
Kollade med SVA dom har samma test men det kostar mer och jag kan ju inte ta blodprov utan måste ha hem vet då blir det ännu dyrare.
jaha får väl fortsätta skrapa mulen då hon HATAR ultraljud.
Hundavel & Ras
Hej,
Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma).
Vi bor i Skåne...
Hästmänniskan Ja, nu lät det kanske som att jag förväntar mig en perfekt häst. Så är det verkligen inte. Men den ska inte ha en pågående skada eller...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.