Nän som testat Pregna Mare?

Sv: Nän som testat Pregna Mare?

Så där alla nyfikna!

Nu har jag testat båda mina ston, det tog sån tid för den ena VÄGRADE kissa!!!! :D

Den som inte är dräktig, visade också att den inte var dräktig.

Den som jag inte vet än, är betäckt, men har brunstat en gång efter det, visade på icke dräktig hon med. Men hon vägrar brunsta nu, så det ska bli intressant att se vad UL säger.

Hon på apoteket trodde INTE på att det skulle funka på häst. Hon pratade om att det var äggvita hos människor som visades och hon trodde hästar var funtade annorlunda? Inte vet jag. Iallafall så kostade testen 65 kr/st, så om de nu fungerar så är det väl införtjänta pengar :D

Vill också höra om Thuja testat! Kan ingen som har ett definitivt dräktigt sto kolla???

Camilla

Alltså, glömde skriva att det var grav test för människor jag testade mina ston med

Mount Never Rest skrev:
Jag skulle inte kunna göra det där testen, Tyffan skulle bli helt i panik om jag börjar "hacka" henne på näsan med en nål liknande sak :crazy:

Hon är ultraljudad 2 gånger och vi litar på det, fast hon har ju haft 3 föl förut utan problem och hon har inte visat några tecken på att ha kastat eller liknande så det är nog ok.

Blir intressant att se om du lyckas med testen :D

Jag gjorde faktiskt den här testen på mitt mycket sprut/veterinärrädda fjordsto när hon var dräktig hösten 1994.

Det funkade faktiskt JÄTTEBRA - trots att hon var spruträdd. Endast en droppe blod behövdes. Sticket blev i myggsticksstorlek och blodet sögs upp med en tops.

En väninna som var laboratorieassistent gjorde sedan testet (men naturligtvis kan man göra det själv). Det var positivt och i maj 1995 tittade också ett föl ut.

Indy

Hej allihopa!
Jag fick ett tips om den här tråden och alla funderingarna som fanns här så jag tänkte ge några svar.
Tyvärr så fungerar det inte med graviditetstest för människor (hade ju egentligen varit väldigt smidigt, jag försökte själv i mitten på 90-talet…).
Detta beror på att testet för människor mäter HCG (Human chorionic gonadotropin) medan PregnaMare mäter ECG (Equine chorionic gonadotropin).
PregnaMare har under åren visat sig vara fantastiskt tillförlitligt och är samma typ av test som SVA använder.
Dyrt?..mja, det beror på hur man ser det, om man skall lämna samma typ av prov till SVA så behöver man en veterinär för att ta blodprovet = veterinärskostnad, plus laboratorie kostnaden hos SVA = 400:- + moms se länk
http://www.sva.se/dokument/search.html?searchstring=pmsg&artiklar=1&dokument=1&submit=+S%F6k+#
Klicka på produktnr. Så …

Med tanke på att dräktighetskolla vid 90 dagar så har vi faktiskt ett test som vi inte har gått ut med ännu och det är ett prov som man tar från dag 120 och fram till fölets födsel. Det som det testet påvisar är Östron Sulfat som CK nämnde tidigare. Det dyker upp i det dräktiga stoets blod from dag 90-100 (vi har satt den tidiga säkerhetsgränsen till 120 dagar) och finns där fram till fölets födsel.

Vi har precis avslutat vår egen utprovning av testet och är mycket nöjda med resultatet (100%).
Det enda bekymret är dock att det inte räcker med en liten rispa på mulen utan man behöver ca 1 ml blod, dvs. ta ett mycket litet blodprov. Detta får man ju inte göra som vanlig hästägare utan man behöver en person som antingen är vårdutbildad/djursjukvårdare eller veterinär. Har man väl blodprovet (1 ml) så resten mycket lätt för hästägaren att urföra.
MEN... :banana:
Till 2006 kommer vi också att ha framtagit ett östrontest (samma som ovan) där man använder stoets urin istället för blod vilket gör det möjligt att använda för alla. :idea:
Ok, det var några förklaringar och varianter på att dräktighetstesta ston.
Elisabeth
Ripegården

Det låter himla intressant även med den andra provet :)

Jag använde Pregna Mare rätt mycket under senare delen av 90 talet och det fungerade varje gång :banana: Gjorde säkert minst 10-12 tester.
Ett mycket prisvärt alternativ till veterinär tycker jag, vare sig det är ultraljud eller blodprov (fast då bor jag ju 27 mil från närmaste veterinär :D )

lånar knapp

Ok, jag har fått ett antal frågor via sk pm och försöker ge svar till er alla här.

- Nej, vi har inte ännu östrontestet för urin, det kommer att vara klart först 2006.
- Dock finns östrontestet med blodprov.
- Man behöver INTE ha veterinären till att utföra själva testet det är jätte enkelt att göra, men vem som helst får inte lov att själv ta blodprov.
- Man behöver max 1 ml blod.
- Vi kommer att föra samtal med försäkringsbolagen ang. fosterförsäkring och östrontestet. (Är likvärdigt med SVA’s östrontest som är godkänt).
- Man kan väl inte kalla östrontestet en nyhet, det som är nytt i så fall är att kunna göra det hemma på ett enkelt sätt och få svar inom en timme!
- Ja, blodtestet kommer att finnas tillgängligt för allmänheten inom några veckor.
- Ja, studier har utförts på över 200 ston med en säkerhet på 98,1%. Vår egen lite mindre ”studie” gav 100%. Den bestod av 10 ston totalt, 5 dräktiga och 5 icke dräktiga. Att vi testade icke dräktiga ston berodde på att vi ville se hur testet fungerade i den situationen också. Vi kommer fortlöpande att testa under hösten/vintern/våren just för att ha ett bra eget underlag på produkten från 120 dagar och framåt till fölens födelse. (Detta gäller bara östrontestet, PregnaMare har vi redan sju- snart åtta års erfarenhet av).

Det var så långt.
Om ni har ytterligare frågor så använd helst vår mail ripegarden@telia.com eftersom jag inte är här inne på forumet så ofta.

Elisabeth
Ripegården

Nu är mitt andra sto som inte brunstade, var dräktig på första UL och påvisade på vanligt människotest att hon inte var dräktig - ultraljudad igen.

Måste säga att människotestet fungerade för hon är - just det - inte dräktig...

Hej neywaz!
Klart att människotestet fungerar – på människor! :smirk:
Graviditetstest fungerar så här; På teststickan finns immobiliserade hCG-antikroppar fästa på ett skikt med latexspartiklar, oftast blåa. Om personen inte är gravid (hCg-nivån är för låg) aktiveras inte dessa antikroppar = negativt resultat.
Om personen är gravid finns tillräckligt med hCG i urinen (olika mängder beroende på vilken tidpunkt under graviditeten provet tas), då aktiveras hCG-antikropparna och du får ett positivt test.
PregnaMare fungerar likadant fast med eCG (hästvarianten som jag nämnde tidigare) och självklart på andra nivåer än ett test för människor.

Den andra blåa markeringen, oftast ett streck (hos PregnaMare en prick) är för att fastställa att själva teststickan är ok och fungerande. Kommer inte den markeringen fram är själva testet felaktigt.

Sådana här test är gjorda för att påvisa närvaron av en viss substans och finns inte den substansen så händer det ju egentligen inget med testet! Det som du konstaterade med ditt test var att din häst (tack och lov :D ) INTE har en viss mängd med mänskligt CG!. :eek:

Förresten om eCG (hästar) och hCG (människor) nu var det samma så skulle väl SVA sitta med en hel hög med graviditetstest för människor och inte göra jobbet att testa för eCG. :idea:

Elisabeth
Ripegården

Hi hi jag förstår att det måste varit slumpen som gjorde att hon inte var dräktig, och att den påvisade just det.

Annars hade de på SVA - som du sa - suttit med massa enklare gravtest för människor och testat, och detta skulle ha slagit igenom för länge sen.

Men men. Man kan ju hoppas att det kommer ut något, för just hästar, som påminner om människotestet, man tar något slags prov och får svar inom några minuter - hemma. Och billigare och bättre. Jag fick betala 700 kr för ultraljudet och då bor ändå veterinären i min närhet. HU så dyrt!!!!!

Knapplån.

Nu har jag också testat PregnaMare! Gjorde det på mitt kallblodssto, lite småbökigt med alla rör, men skönt att få svar direkt! Hon var dräktig! :)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 013
Senast: Rosett
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 118
Mat Hittade ett intressant test baserat på en undersökning av två personer vid Technical University of Zürich som upptäckte att folks äckel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
3 637
Senast: Ninnurur
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka