Nån som provat SALSA NATUREL GRÖN?!

MalinM

Trådstartare
Har fått upp ögonen för den här produkten, tänkte prova ge min gosse det istället för lucern.

Det innehåller tydligen 10,5 mj och 160 smrp/ kg foder och det är ju faktiskt bättre värden än vad det är i exempel kvarnbyfoders lucern..

Nån som provat detta?

Sv: Nån som provat SALSA NATUREL GRÖN?!

Mja, proteininnehållet är högre, men kvoten är lägre än kvarnbyfoders lusern. Så om man vill ha mycket protein men lite energi så är kvarnby bättre.

De andra i stallet fodrar med naturell grön. Det är precis som allt annat lusern, men med andra värden. Här omkring finns bara Kraffts lusern och salsa att välja mellan och då är ju Salsa bättre.

Får man högre näringsvärde för samma peng eller är det samma pris per kg smrp & mj?

(jag vet inte hur Salsa ligger i pris)

Är det lusern som de så snitsigt kommit på ett eget "namn" för?

Nej, det verkar vara tidig skördad vall. (Står inte om lusern ingår).
Kan ju vara lite lättare att få in i foderstaten eftersom Ca värdet inte är så högt som i lusern.
// Linda

Jag betalade 152 kr för 30 kg salsa naturell, för kvarnbys lucern betalade jag 189.. lite skillnad tycker jag.. dessutom ÄLSKAR min gosse salsas men kvarnbys fick jag lura i honom tsm med betfor för att det skulle slinka ner:p

Japp precis, det var det som avgjorde för mig.. ja det och att min häst tycker bättre om salsan än kvarnbys lucern kvoten mellan ca/p blev mycket bättre!

Köpte det igår, kan inte utvärdera hur bra hästen svarar på det än men det luktar otroligt gott! Glupska hästen äter nog allt som kommer inom räckhåll så det säger inget om vad andra, mer nogräknade hästar tycker.
Pelletserna är ganska små och ganska stor del av pelletserna är sönderfallna(vet inte om det bara var den här säcken). Jag har råkat ut för foderstrupsförstoppning (som löste sig av sig själv) en gång i mitt liv och det var med lucernpellets så jag är nojjig och blötlägger.
Betalade 155 kr/30 kg, känns väldigt prisvärt.
/U

Låter verkligen som ett superintressant foder, kul när tillverkarna satsar på grovfoderlinjen och kvalité!

Är det någon som har koll på hur det är med socker i Salsa Naturell Grön jämfört med en melassfi lucernpellets?

Tidigt skördat gräs misstänker jag kan innehålla ganska mycket socker!

Det här fodret kommer jag att köpa! Perfekt skrammel till krubban, och man kan ge en rejäl skopa med gott samvete. Priset är ju dessutom riktigt bra!

Jag ger Salsa naturell grön till åringarna och både jag och småttingarna är nöjda. De för att det både smakar och luktar gott, och jag för att jag kan få upp proteinet med ett foder som lillan med känslig mage inte reagerade ett dugg på fast jag introducerade det rätt plötsligt. Missnöjda är dock pållarna som står i boxarna brevid och snusar efter det goda vårgräset men inte får något :D. Fullblodet (som f.ö. inte tycker att lucernpellets är riktig mat, utan möjligtvis duger som nödproviant) är mer avundsjuk än hon vill erkänna, och det matglada halvblodet kan stå och slicka på handen jag blandat fodret med i flera minuter efter att jag tvättat den :d.

Något mer som undras? Priset kommer jag inte ihåg men kan kolla upp. Pelletsen är hårda, så de bör blötas åtminstones till små fröknar med mölktänder. Skiljer sig från de melassfria lucernpellets jag sett i att det inte tillsatts något annat bindemedel heller, annars är det ju vanligt med sojaolja istället för melassen. Jag gissar att fodret kan vara bra att gömma "äckel" (mineraler, mediciner, osv) i eftersom det luktar mycket (och gott). Ska jag klaga på något så är det väl att namnet känns klumpigt: "Pållen ska ha en skopa kross, två skopor Naturell Grön och en deciliter mineraler" :grin:, men här hemma kallas de numera gräspellets.

Precis som Mahlmt skriver så är det inte lusern utan pelletrerat grovfoder med högt näringsinnehåll (ffa protein). Jag skrev slarvigt i ett tidigare inlägg ser jag.

http://www.salsafoder.se/pdf/2010/Salsa_Naturell.pdf

Oj! Ett foder som faktiskt ser väldigt intressant ut! :laugh: (DET är ovanligt...)

Melassfritt är ju kanon till min häst som knappt tål det alls. Hon kan äta Kraffts lusern, men det kräver sin lilla invänjningstid med nästan enstaka gram... :angel:

Priset verkar ju lilla lite halvhögt, men det är fortfarande billigare än Lusernet. Frågan är bara om det går att få tag i här...

Edit: Nä, jag tänker inte åka till Ljusdal eller Stockholm för att köpa foder... :( Men förhoppningsvis behövs ju inte något tillskott nästa säsong heller! :)

Senast ändrad:

Jag tycker det är verkligt superintressant att foderproducenterna verkligen lyssnat på hästägarna och tagit fram det som saknas. Ett vettigt grovfoder med höga värden som smakar bättre än lusern.

Trist att inte kräsna fullblodet fick leva för att uppleva den här dagen, det hade varit ännu mer intressant!

Puttar upp!

Någon som vet hur mycket socker och fruktan (WSC) detta foder innehåller?

Eftersom hö kan innehålla 25 % borde även detta foder kunna göra det!

KL

Jag är supernöjd! Pållen älskar det, det är prismässigt fullt överkomligt och jag mår bra i själen när jag helt kan skippa spannmål.

Betalar ca 150 kr/säck om jag minns rätt, ca 5 kr /kg tycker jag är prisvärt med tanke på att det är både rätt mkt energi och protein i. Det matchar ju lätt de flesta kraftfoder energimässigt och proteinmässigt ligger det i topp.

Det blir lite dammigt eftersom endel pellets faller sönder men ska man ändå blöta så har det ju ingen betydelse.

Enda negativa är att restvattnet i vattenhinken ser ut som utbytet i v-sonden hos en patient med stopp i tarmen.... Andra kanske skulle referera till spenatsoppa men jag är lite yrkesskadad och kan följaktligen inte låta bli att äcklas en aning när jag ser det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 528
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 733
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: katja
·
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.