Nån som provat SALSA NATUREL GRÖN?!

Sv: Nån som provat SALSA NATUREL GRÖN?!

Puttar upp!

Någon som vet hur mycket socker och fruktan (WSC) detta foder innehåller?

Eftersom hö kan innehålla 25 % borde även detta foder kunna göra det!

Fråga Salsa, de borde veta. Är ju en intressant fråga.
// Linda

Jag frågade, de har inte tagit någon sån analys. De kommer överväga att ta en hel analys om det finns efterfrågan, men i dagsläget hänvisar de till de schablonsiffror som finns.

Fodrar min häst med hösilage, salsa naturell grön, pyttelite salsamüsli naturell och mineraler. Hon har tappat mycket muskler + hull i vinter pga att vi haft så dåligt underlag så vi inte har kunnat rida någonstans. Jag började då fodra med salsa naturell grön för att hon skulle få upp hullet. Problemet är bara att det verkar ha "gått upp i huvudet" på henne. Så, mitt problem är att hon behöver energi för att kunna få lite mer hull och sedan bygga muskler, men hon blir helt "stissig". Ställer sig, sticker och är bara annorlunda. Så min fråga är (egentligen) om Salsa naturell grön är ett snabbenergi foder? Jag vet inte alls hur jag ska fodra henne, då hon BÅDE behöver få upp hullet OCH lugna ner sig..

Det här fodret kommer jag att köpa! Perfekt skrammel till krubban, och man kan ge en rejäl skopa med gott samvete. Priset är ju dessutom riktigt bra!

Jag med. 150 kr för 30 kg ger jag här. Ska göra slut på lucernen jag har nu så blir det Salsa grön sen.

KL
Måste detta foder blötläggas? Är det någon mer risk än damm att ge det torrt?

Det finns väl alltid en risk för foderstrupsförstoppning när man ger pelleterat foder, speciellt om hästen slänger det i sig, men jag skulle lungt ge det torrt om det varit våra vuxna hästar som fick det. Nu blöter vi dock eftersom det är åringarna som får det och pelletsen är för hårda för små mjölktänder.

*kl*
Verkar som att min pålle är den enda som inte tycker att detta fodret är ätbart :o Köpte hem en säck häromdagen för att det passade perfekt med alla värden, har ett bra pris och känns som ett vettigt foder. Men ack nej, han åt lite när jag handmatade honom, men i krubban rörde han det inte och fortsatte jag handmata honom så spottade han bara ut det... Kräset fullblod! :rofl:

Funderar på om det skulle fungera att blanda upp med betfor, tror ni han skulle äta det då eller luktar det för mycket för att betforen skulle göra någon skillnad?

För mig är det ett mysterium att han inte äter det, eftersom det egentligen bara är gräs och dessutom doftar gräs... Knepigt! Müsli (eller Krafft Groov, som han dessvärre inte kan äta pga. havren i det) är det enda som är välkommet i hans mage säger han.

Gav du då torrt eller blött? Kan ju vara så att han tycker torra pellets är för svårtuggade för att han ska orka bry sig?

Annars skulle jag satsat på en invänjningsperiod, är det ett fullblod som gått på banan så är han kanske inte van vid "riktig" hästmat. När vår fullblodsdam flyttade hem till oss så ratade hon lucern och kärringtand (som är bra hästmat) på betet, medan hon med med glädje åt trampört, pilört, gatkamomill, gråbo och smörblomma (som dessutom är lite giftigt) i vägkanterna, för det var sån mat hon var van vid från sin upptrampade rasthage. Nu när hon vant sig så äter hon med glädje både lucern och kärringtand (även om hon fortfarande inte gillar kummin), men innan hon insett att det faktiskt var mat så kunde man se hur det ibland bokstavligen snöade gula blommor ur mungipan på henne när hon gick och sorterade :D.

kl

Detta foder hade varit perfekt till mitt ena fullblod!
Synd att det inte verkar finnas en enda återförsäljare av det i närheten av oss. :(

Har provat både torrt och uppblött.

Han har bara ätit müsli tidigare, men hade ju inget emot att äta Krafft Groov som också är pellets, tvärt om åt han det hellre än sin müsli.

Hur menar du att man skulle göra med invänjningsperioden? Alltså för att få honom att börja äta det? :D Är (nästan) lyckligaste människan i världen om jag kan få honom att äta det! :rofl:

Börja med att blöta en liten liten näve och blanda ner i hans vanliga kraftfoder, så han måste stå ut med det för att få sin mat. Förhoppningsvis kommer han efter någon vecka inse att det faktisk är mat, och sluta uppföra sig som om du försökte förgifta honom, och då kan du börja öka upp mängden. Nu kan jag naturligtvis inte garantera att det funkar, men det har funkat för att introducera bla foderjäst, bakjäst och nya mineraler till olika pållar som först vägrat äta det, små mängder och tålamod brukar lösa det mesta.

Det andra sättet att lura i hästar mat kan vara lite svårare att genomföra i praktiken, då det handlar om konkurens. Vi har för tillfället två åringar i samma box, som naturligtvis blir misstänksamma så fort det ligger nåt nytt i krubban, men då är det alltid en av dem som ska kolla ifall kompisens mat är godare, och då blir det genast fart på ätandet. Icke att de tänkte dela med sig bara för att det smakar lite konstigt! Det var även samma princip som fick fullblodet att äta lucernpellets när hon var ny: De ratades till att börja med, men när sedan boxgrannen avundsjukt stod och tryckte sig mot gallret så kunde hon inte låta bli att börja tugga i sig det. "Va, har inte din matte gett dig mat? Titta min har gett mig massor :D!"

Jag har provat att blanda det i hans andra mat, det resulterar bara i att han lämnar alltihop. :o Lät det ligga kvar så att han fick ett dygn på sig att äta det, men icke. Han hade inte rört det.

Har också provat med den andra metoden du skriver, funkade inte heller. Så det känns ganska hopplöst...

Hur mycket blandade du då i maten? Jag pratar alltså om så små mängder så det nästan inte märks, bara några få pellets (när jag vande in bakjäst började jag med en bit stor som en halv ärta ungefär). Alternativt att du bara lägger en näve pellets vid en kant i krubban så han kan sortera bort dem, men tvingas vänja sig vid lukten, och på sikt lär sig förknippa den med mat.

Sen finns det ju som sagt inga garantier på att det funkar, och det lär ju ta sin lilla tid även om det funkar. Det är bara jag som har svårt att föreställa mig en häst som inte gillar vårgräs :confused:, vägrar han beta före midsommar också?

Jag har ingen aning om hur det är med betet, har inte haft honom någon sommar än. Hoppas att han betar iallafall! :rofl:

Jag lade väl i en "liten näve".

Jag är lika förvånad (förvirrad?) som du, eftersom det är just gräs, och jag ser ingen anledning till att han inte skulle vilja äta det. Känns ju egentligen som det "säkraste kortet" till en kräsen häst... Men ja, de är ju individer :D Ska dock fortsätta försöka få honom att inse att det är gott :D

KL

Äntligen fick min lokala butik in detta. (efter lite påtryckningar från min sida då ;) )
Pållan åt det med förtjusning, gav bara 1 dl i dag så hon fick det torrt.

Tycker pelletsen är stor, vet nån skrev små men det stämmer in på vad jag har hemma nu. Och ja, stenhård, var ju tvungen att prova själv. :angel:

Sen när jag vänjer in nytt foder så gör jag hellre så att jag delar upp krubban i två fack, det nya fodret separerar jag alltså från det gamla.
Skulle jag blanda in det så skulle pållan matvägrat allt foder om hon inte gillat det. På detta sättet så får hon själv smaka en liten tugga i taget och lära sig att gilla det. Det har hittills funkat bra, även om nån fodersort tagit upp till en vecka för hon att börja gilla.

*kl*
Verkar som att min pålle är den enda som inte tycker att detta fodret är ätbart :o Köpte hem en säck häromdagen för att det passade perfekt med alla värden, har ett bra pris och känns som ett vettigt foder. Men ack nej, han åt lite när jag handmatade honom, men i krubban rörde han det inte och fortsatte jag handmata honom så spottade han bara ut det... Kräset fullblod! :rofl:

Funderar på om det skulle fungera att blanda upp med betfor, tror ni han skulle äta det då eller luktar det för mycket för att betforen skulle göra någon skillnad?

För mig är det ett mysterium att han inte äter det, eftersom det egentligen bara är gräs och dessutom doftar gräs... Knepigt! Müsli (eller Krafft Groov, som han dessvärre inte kan äta pga. havren i det) är det enda som är välkommet i hans mage säger han.

Haha nä din är inte den enda.. min tuggade i sig det i typ 2 dagar sen sa han "ät det själv om du tycker det ser så gott ut".. Lucern hack däremot går ner i mängder!! Bytade dessutom för lite mer än en vecka sedan till H*PP* G*OW A*FA och du kan tro vad han äter!! Dessutom tycker jag mig redan se skillnad på både päls och hull!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 528
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 733
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: katja
·
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.