Nån som kan kinesiska?

Brisa

Trådstartare
Behöver support av nån med antingen kunskap om hälsokost eller kinesiska språket. Har efter en cancerdiagnos fått kinesisk hälsokost via en jobbkontakt i Kina. Den blev liggande på kontoret och nu när jag äntligen hämtat den så känns det oförskämt sent att ställa frågor... Hon gav instruktioner till en kollega som firar jul på Jamaica och jag vill inte gärna störa honom.

Har klurat ut att det är torkade gojibär i en av påsarna. Men den andra går jag bet på! Det ser ut som små tvinnade repstumpar. Hårda och torra och inte det minsta tuggvänliga. Gissade att det är nån slags te men det verkar det inte vara. Märket är Tong Ren Tang och enda ledtråden är texten längst ner på paketet. Nån som har nåt tips?
img-2585.JPG

Jag kan nog hjälpa dig :) Vill du maila bilden är du snäll (annzah @ live.co.uk) så ska jag fråga mina kollegor!

Lyckas inte ladda upp bilden från mobilen... :meh:

Men tack @Inglorion!! Där var ju repstumparna. Hade aldrig gissat på att det var en orkidé! Nu ska jag bara googla fram hur jag ska använda dem. Hoppas inte de ska tuggas. :D

Lyckas inte ladda upp bilden från mobilen... :meh:

Men tack @Inglorion!! Där var ju repstumparna. Hade aldrig gissat på att det var en orkidé! Nu ska jag bara googla fram hur jag ska använda dem. Hoppas inte de ska tuggas. :D

Mer troligt att de ska malas och ätas blandat med annat :D Mend et kanske funkar som te också?

Skickade bilden till en blandad kompott vänner på Facebook, min Taiwanesiska vän hittade rätt i alla fall :rofl: Hon kunde i alla fall navigera hemsidan för företaget.

Buke är fantastiskt, vilket otroligt nätverk! Jag och en vän har försökt söka info men när vi körde fast sa jag att jag lägger ut en bild på "det där hästforumet du vet"... och det tar inte ens en halvtimme så har någon i Taiwan blivit inkopplad och kommit med svar. Är det inte magiskt så säg. :love:

Tack alla för hjälpen!!

Om repstumparna är orkideer kan det vara läge att veta vilken art det är så den inte finns med på CITES listan. Dvs listan över utrotningshotade djur och växter. Arter på listan får man inte handla med eller föra in över nationsgränsen. Kan vara bra att veta :)

Om repstumparna är orkideer kan det vara läge att veta vilken art det är så den inte finns med på CITES listan. Dvs listan över utrotningshotade djur och växter. Arter på listan får man inte handla med eller föra in över nationsgränsen. Kan vara bra att veta :)

Den verkar både utrotningshotad och vara på CITES-listan, så jag ska absolut inte importera själv eller uppmuntra henne till att skicka mer. Tråkigt men hon skickade av de allra bästa avsikter så jag får hålla god min. Tyvärr är det ju i just Kina väldigt vanligt att använda utrotningshotade arter i medicinska syften..

Den verkar både utrotningshotad och vara på CITES-listan, så jag ska absolut inte importera själv eller uppmuntra henne till att skicka mer. Tråkigt men hon skickade av de allra bästa avsikter så jag får hålla god min. Tyvärr är det ju i just Kina väldigt vanligt att använda utrotningshotade arter i medicinska syften..

Odlar de den själva? Men jag vet inte om det gör någon skillnad för CITES? (och ibland försöker de med att ge sken av att djur och växter i medicin kommer från odling och fångenskaps program istället för det vilda när det inte är sant :()

De brukar definitivt tyvärr använda arter som är starkt utrotningshotade ofta i sin medicin :( Har en vän som jobbar med myrkottar och där är det ledsamma tillslag konstant med tusentals döda djur på väg till Kina.

Ja, och noshörningar och tigrar har ju nästan blivit utrotade pga att de setts som potensmedel... så tragiskt. Men jag tror det är nya bud för ett par år sedan (officiellt iaf).

Odlar de den själva? Men jag vet inte om det gör någon skillnad för CITES? (och ibland försöker de med att ge sken av att djur och växter i medicin kommer från odling och fångenskaps program istället för det vilda när det inte är sant :()

De brukar definitivt tyvärr använda arter som är starkt utrotningshotade ofta i sin medicin :( Har en vän som jobbar med myrkottar och där är det ledsamma tillslag konstant med tusentals döda djur på väg till Kina.

Odlade grejer kan vara ok tror jag, men då måste man kunna styrka med dokumentation att det är just odlat.

Snällt av din jobb-kontakt.
Men tror du att kinesisk hälsokost hjälper mot cancer?
eller tänker du mer att "det lär ju inte skada, så jag kör på"?

Snällt av din jobb-kontakt.
Men tror du att kinesisk hälsokost hjälper mot cancer?
eller tänker du mer att "det lär ju inte skada, så jag kör på"?
Nä, jag ser det inte som nåt botemedel. För övrigt är cancern bortopererad och jag ska förhoppningsvis redan vara botad. Men jag tyckte det var rart och omtänksamt av henne. Och vad gäller gojibär är de ju väl kända och fyllda med antioxidanter. Så de käkar jag gärna upp. Repstumparna väckte min nyfikenhet mest.

Just när det gäller orkidéer är CITES lite lurigt - det görs undantag för vissa produkter av odlade arter (bl.a. vanilj) och snittblommor. Dendrobium är ju också släktet med fjärilsorkidéerna (populära krukväxter) å andra sidan har någon art i släktet högsta skyddsklass. Skulle någon vilja ha torkade "repstumpar" skulle mitt råd vara att ringa Jordbruksverket

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka