Nån som har westernsadel til sin islänning?

S

sleepy

Hur fungerar det? Finns dom korta nok? Jeg synes de korte engelske salene har så veldig liten bæreflate... Og de fleste islandssaler er for raka til hesten min! Har tenkt til å kjøpe bomløst etterhvert, men akkurat nå funderer jeg på ALLT!!! :p Da jeg red "store brune" var Westernsadel favoritten...

Hej
Har man en kort häst blir den för lång då jag fått reda på att anläggningsytan är 52 cm lång.

Jag har westernsadel till min islandshäst, det är en vanlig westernsadel, fast den är rundskuren å den pasar jättebra. :)
Märket är Premier(kommer inte exakt ihåg hur det stavas) med full quarterbom, köpte den för ca 2 år sen hos green Canyon western-store i Sunne för ca 12000:- (värt varenda krona)
Nu vet inte ja hur din häst e byggd?? Min e 143cm och gtrov i typen med normallång rygg...
Hör gärna av dig å tala om hur det går!!!

Min hest er ganske liten, 133 i mankehøyde, men han er lang! Bilder av han her.

Jeg hadde en islandssadel på 51cm, og den lå litt over en håndsbredd fra pelsvirvelen bak, men denne hadde for rak bom pluss at dypeste punkt var i salens bakerste tredjedel, så den har jeg ikke lenger. Men en westernsal med riktig "fasong" på ca 50cm bør kunne gå... :)

Vilken söt häst!! :love:
Vet faktiskt inte alls hur lång min sadel är, men du borde prova en sån.. Den e helskön!! :)

Hi hi, tack, ja han har noen aldeles bedårende øgonfransar, hvertfall! Skal prøve å søke på salen din på nettet... :)

Jag har en ganska lätt "arab"westernsadel i cordura och läder. Den heter "Big Horn Arabian Light". Kortare än vanliga westernsadlar, rundskuren och lite uppsvängd där bak. Den har passat alldeles utmärkt på de flesta av våra islandshästar. Finns på Hööks t.ex.

Det finns bomlösa westernsadlar! Finaste är Bob Marshal Sports Saddle. Även Startrekk, Torsion och Barefoot har westernmodeller.

Hej
Har provat den på min isis men den såg ut som ett täcke på henne :D

Hm! Skadar inte att prova! :) Och finns den på Hööks är den ju grei å levere (lämna?) tillbaks! Om den SER ut som et dekken er jo ikke så farlig ;) bare den støtteflaten blir for lang!

Här är sadeln på en av våra hästar. Köpte sadeln då min gamla pappa alltid vill ut och fräsa på hästryggen när han kommer på besök. Han kan egentligen inte rida och det är bara galopp i full fart som gäller. Jag var livrädd att han skulle ramla av så jag tyckte han behövde något stadigt att sitta i ;). Själv trivs jag inte i westernsadel.

På bilden är "gubben" 75 år!
arnold75.jpg

Hästen är 142cm men har inte speciellt lång rygg. Vår minsta häst är 136 cm han kan precis ha en 4 år gammal Nordica sadel i längd. På honom passar westernsadeln bra. Den ser lite lång ut, men eftersom den både är mjuk och uppsvängd bak så generar den inte.

Kul! :cool: Jag måste prova!!! Jag gillar egentligen Westernsadlar best av alle sadlar! Etter Westernsadler kommer islandssadler, f.eks eldre Hrafn-sadlar. Men de kan jeg bare glömme å ha på hesten min... :smirk: Men denne westernsadlen er MEGET interessant!!! :) Tror jeg skal ta meg en tur på Hööks på mandag.... :D

Den sadeln från hööks har ja provat på min häst, men den passade inte.. Den var alldeles för trång å klämde... :crazy:
Men om hästen inte e så grov kan den ju funka, det är en vettig å prisvärd sadel.. :)

han är ganska "grov"; for tiden bortimot 105 grader over manken, når han er tykk er han 110...

Tjoho, jippiiiii!! vilken kul bild å vilken kul farsa! :bow:
Jag å gubben skrattade så det sprutade tårar!
när vi tänkte på galoppfärden å gubben i Westernsadel.:rofl:
Han är ju heltuff.

Nu vill min gubbe också ha en Westernsadel, ha, ha.

Kolla in bomlöst på stallvra.com = Stall vrå
De är väldigt sköna!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 216
Senast: Lobelia
·
Utrustning Så min lille hest er øm i mage muskulaturen, og jeg lurer på å kjøpe en ny gjord til hoppsadelen. Finnes det noe ala Eric Tissant...
Svar
7
· Visningar
637
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 236
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25