Min tonåring har mycket akne sedan cirka tre år. Vi har provat följande: I princip alla aknepreparat på Apoteket, varit på vårdcentralen och fått utskrivet två olika sorters krämer, bland annat Dalacin (minns ej namnet på den andra). Vi har varit hos hudvårdsterapeut och köpt dyra krämer och serum. Har provat Exuviance och Paulas Choise. Ibland känns det som att det lugnar ner sig, men det är inget som gör att aknen försvinner. Nu börjar tonåringen gymnasiet och skäms över sin hud. Drar sig också för att vistas i sociala sammanhang och döljer gärna ansiktet med huvtröja och lugg.
Jag börjar fundera på att prova oral antibiotika, väntar på att vårdcentralen ska ringa nu men vill gärna höra lite erfarenheter av folk som provat detta. Själv är jag supernojig för att antibiotikan ska slå ut tarmflora och så vidare, men det är rent hjärtskärande att se tonåringens kämpande och dåliga mående.
Är det någon härinne som har erfarenhet av att äta antibiotika mot akne? Fungerade det? Fick ni biverkningar av antibiotikan?