Nån som ätit antibiotika mot akne?

Trist att inget verkar hjälpa! Märker du skillnad om du utesluter orsaker? Antar att du menar kosten?
Jo. Har haft bekymmer med acne på halsen sedan i våras (aldrig haft där förr...). Det försvinner nästan om jag låter bli choklad och chips. Den "övriga" acnen jag ändå har på verkas inte, men den är hanterbar. Så... det var det där med att låta bli choklad :D

Hej!

Jag har behandlat 2 ggr med tetracyklin. Blev bra båda gångerna men efter första gången kom det tillbaks. Tror jag åt i 6 månader/gång. Min mage är lite knäpp- den älskar antibiotika, så jag mådde toppenbra iaf så länge jag tog dom rödgula pillrena. Testade nån sort som magen dog helt av också, men fick byta till dom vanliga igen.

Roaccutan har jag inte vågat testa pga depression.

/L

Jag har tagit antibiotika mot akne i flera omgångar. Sammanlagt har jag tagit antibiotika i typ.. ett år?! Det gav ingen/liten effekt. Jag hade inga biverkningar som jag noterade där och då, men när jag till sist slutade för gott så förstod jag att det "skräp" som liksom farit framför ögat ibland var någon form av biverkning (det gick över när jag slutade med antibiotikan).

Det är bra att ni har sökt hjälp. Det finns en hel del alternativ att prova och att fråga efter andras erfarenheter i en sådan här tråd är egentligen inte till någon hjälp. Det som funkar för den ena kanske inte funkar alls för den andre osv osv.

Det enda som hjälpte just mig mot aknen var Diane, men på grund av svåra biverkningar fick jag avsluta den behandlingen efter bara någon månad och då kom aknen tillbaka. Så jag fick fortsätta att leva med akne, tills den gav med sig efter några år. Mina mest besvärliga akenår var när jag var ca 21-25.

Jag har ätit både antibiotika och roaccutan, tyvärr utan bestående förbättring. Antibiotika brukar man behöva prova först, men jag tror det är ovanligt att det hjälper i längden om man har svårare acne. Min son äter just nu roaccutan, han har fått leverpåverkan så han fick sänka dosen lite men annars funkar det bra. Även för mig fungerade det bra medan jag åt, men sedan kom tyvärr acnen tillbaks för mig. Roaccutan är ett licenspreparat och skrivs bara ut av hudläkare med särskilt tillstånd.

Tack för svaren! Såklart är vi ska olika men ville höra lite erfarenheter från andra. Jag har skrivit en egenremiss till hudmottagningen nu, tror att de har bättre koll än vårdcentralen. Dock börjar jag känna lite oro pga levern, hen har haft leverpåverkan förut, ofarlig sådan iofs men kan vara dumt att äta om han inte MÅSTE. Läkaren har dock säkert koll på det där.

Tack för svaren! Såklart är vi ska olika men ville höra lite erfarenheter från andra. Jag har skrivit en egenremiss till hudmottagningen nu, tror att de har bättre koll än vårdcentralen. Dock börjar jag känna lite oro pga levern, hen har haft leverpåverkan förut, ofarlig sådan iofs men kan vara dumt att äta om han inte MÅSTE. Läkaren har dock säkert koll på det där.

Man får ta prov både före och under tiden där bla levervärden kontrolleras.

Här är en till med positiva resultat av Roaccutan :) Fick när jag var över 20 år, minns ej exakt.
Fick inga speciella biverkningar alls :up:

Jag skulle dessutom i dagsläget vara extremt försiktig med antibiotika! Många forskare varnar för en global antibiotikaresistens som kan komma att få allvarliga konsekvenser.

Jag har tagit antibiotika mot akne i flera omgångar. Sammanlagt har jag tagit antibiotika i typ.. ett år?! Det gav ingen/liten effekt. Jag hade inga biverkningar som jag noterade där och då, men när jag till sist slutade för gott så förstod jag att det "skräp" som liksom farit framför ögat ibland var någon form av biverkning (det gick över när jag slutade med antibiotikan).

Det är bra att ni har sökt hjälp. Det finns en hel del alternativ att prova och att fråga efter andras erfarenheter i en sådan här tråd är egentligen inte till någon hjälp. Det som funkar för den ena kanske inte funkar alls för den andre osv osv.

Det enda som hjälpte just mig mot aknen var Diane, men på grund av svåra biverkningar fick jag avsluta den behandlingen efter bara någon månad och då kom aknen tillbaka. Så jag fick fortsätta att leva med akne, tills den gav med sig efter några år. Mina mest besvärliga akenår var när jag var ca 21-25.
Vilka var biverkningarna från Diane?

Min tonåring har mycket akne sedan cirka tre år. Vi har provat följande: I princip alla aknepreparat på Apoteket, varit på vårdcentralen och fått utskrivet två olika sorters krämer, bland annat Dalacin (minns ej namnet på den andra). Vi har varit hos hudvårdsterapeut och köpt dyra krämer och serum. Har provat Exuviance och Paulas Choise. Ibland känns det som att det lugnar ner sig, men det är inget som gör att aknen försvinner. Nu börjar tonåringen gymnasiet och skäms över sin hud. Drar sig också för att vistas i sociala sammanhang och döljer gärna ansiktet med huvtröja och lugg.

Jag börjar fundera på att prova oral antibiotika, väntar på att vårdcentralen ska ringa nu men vill gärna höra lite erfarenheter av folk som provat detta. Själv är jag supernojig för att antibiotikan ska slå ut tarmflora och så vidare, men det är rent hjärtskärande att se tonåringens kämpande och dåliga mående.

Är det någon härinne som har erfarenhet av att äta antibiotika mot akne? Fungerade det? Fick ni biverkningar av antibiotikan?
Jag fick rosacsia (stavnin?)) liknande utslag i ansiktet i vuxen ålder. Krämer var verkningslösa, fick tetracyklin på vc. Om jag minns rätt så tog jag 3 ggr/dag och det skulle gå 3 timmar till måltid. Lita bökigt men inga biverkningar. Utslagen försvann och har inte kommit tillbaka.
Stå på er så han får hjälp, för det finns hjälp!

Jag fick rosacsia (stavnin?)) liknande utslag i ansiktet i vuxen ålder. Krämer var verkningslösa, fick tetracyklin på vc. Om jag minns rätt så tog jag 3 ggr/dag och det skulle gå 3 timmar till måltid. Lita bökigt men inga biverkningar. Utslagen försvann och har inte kommit tillbaka.

Tyvärr stor skillnad på acne och rosacea.

Jag tror du hade Perioral dermatit! Inte Rosacea. Perioral dermatit är jättejobbigt och liknar acne litegrann, men svarar bra på tetracykliner.

Jag har haft perioral dermatit två gånger (och granuloma anulare och rosacea) och då ätit tetracykliner några gånger. Jag har känslig mage men har klarat mig med Pro-Viva, annars inga biverkningar förutom väldigt torr hud.

Har också ätit både antibiotika (Erymax) och Roaccutan. Hjälpte inte ett smack för mig utan gav bara problem med magen, Roaccutan fick sen sänkas pga dåliga värden.
Fick sen utskrivet Diana av den gynekolog jag gick till som självmant frågade om jag ville ha hjälp med acnen. Tack o lov för det! Åt ett halvår och har sen dess inte haft några problem.
Tyvärr dock inget råd till TS son.

Uppdatering: Vi blev hänvisade av hudmottagningen att höra av oss till vårdcentralen, fick en snabb tid och sonen fick utskrivet antibiotika (kommer inte ihåg vad den heter nu) och EpiDuo, så nu har han kommit igång med behandling!

Tack för svaren i tråden!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka