Nån som är bra på hältor?

J

Jamilia

Jag är så otroooligt nervös idag eftersom jag ska till kliniken med min häst på hältutredning.
Sedan tre veckor tillbaka har hon varit halt, dock något bättre igår när jag kollade på linan. Hältan syns tydligt när man tar in henne på liten volt i vänster varv, då nickar och hackar hon. I höger ser jag ingenting faktiskt. Ingen värme eller svullnad någonstans.

Kan tillägga att hon förra veckan blev plötsligt halt i skritt, bara sådär. Går i liten hage ensom och rör sig nästan ingenting. Den tydliga hältan försvann på två dagar.

Någon som törs sig på en gissning? Svaret får jag ikväll någon gång efter 17 :crazy:

Sv: Nån som är bra på hältor?

inte direkt bra på hältor men väntar med spänning på svar då min häst hade exakt samma "symptom" förra vintern. Klinikens svar: "Hittar ingen direkt orsak, lindrig hovbroskförbening på den hoven men ska ej vara orsaken till hältan..."

Man blev nästan besviken när man åkte därifrån....

Skulle vara intressant att se på henne med värmekamera.Har ni uteslutit hovböld?

Min første hest, dansk halvblods, var halt over en lengre periode. Vet. sa at han hadde spatt og måtte avlives fordi hesten hadde vondt. Fikk en annen vet. til å se på han og han sa at jeg kunne prøve å sko hesten med såle. Jeg fant en dyktig skoer på travet og fikk skodd hesten med såle. Hesten levde i mange år etter det. Om en hest er halt trenger det ikke være noe med selve benet men det kan sitte lengre oppe i skulderen. Noe muskulært? Har du prøvd å strekke i foten? En annen ting er at om hesten er halt i ex. venstre forben kan det være skade i høyre bakben eller omvendt.

inga svullnader och värme nånstans? min häst har haft många varierande hältor och den värsta var antagligen bara en vrickning längre ner i hoven. ´jag håller tummarna för dig att det går bra! hästens ben är ett mysterium!

Är jättenyfiken på hur det gick!:o

Det gick trots allt ganska bra...
Hon var halt 2 grader lågt v fram. Efter ett antal bedövningar från kota och nedåt var hon ohalt, diagnos hovledsinflammation.
Det som var tråkigt är att hon har förändringar på strålbenet båda fram, just v fram har fått små små förändringar sedan förra gången vi röntgade henne -01. H fram ser lite värre ut men är helt oförändrad på fem år och där är hon ju ohalt så antagligen har dessa förändringar ingen betydelse just nu. Hon ska skos med ringsko framöver för att stödja upp just strålbenet.

Behandlad i hovleden med tuppkam (kanske..?) och sen fick hon kortison. Vila två veckor och sen sätta igång, inget återbesök om allt ser bra ut efter tre veckor.

Senast ändrad av en moderator:

Tur att du fick diagnos iaf. Mer än vad jag fick när jag var in med min...

Hoppas hästen blir bra!

Lycka till!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 154
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 272
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025