Nån mer som har en vandrare?

jos

Trådstartare
Jag har tre.

Kalle är äldst, jag tror att han föddes i April 1990. Sexton år. Så sent som i Mars i år kunde han vara borta två veckor i sträck (och varje gång han var borta var jag givetvis helt övertygad om att han frusit ihjäl) och sedan bara plötsligt komma hem igen, frisk och hel om än något tufsig. Inte hade han tappat särskilt mycket vikt heller, så någonstans måste han ju fått mat.. haha. Han är inte direkt i skick att jaga längre.

Simba är född -94 tror jag, eller ett år senare. Det senaste året har han hållt sig hemma, men innan dess har han sällan varit hemma mer än någon dag innan han gav sig ut på äventyr igen.

Tilda är tre år. Hon var först inne+utekatt, sedan enbart ute, fick flytta till lägenhet och bara vara inne, och nu när hon har flyttat hem till min far får hon vara ute igen. Första natten då hon inte ville komma in var jag hemskt nervös. Jag kanske inte borde låtit henne gå ensam när hon inte känner till området? Dagen efter kom hon hem, nöjd och glad. Nu har hon fått vara ute så mycket hon vill i en dryg månad, och man får vara glad om man ser till henne alls. Hon kommer hem varannan eller var tredje dag ungefär och visar att hon lever. Omtänksamt, eller hur..

Hur är det med era lösgående missar? Kastrerade? Märkta? Halsband?

Edit: Kan ju tillägga att mina är kastrerade, alla tre, men ingen trivs med halsband så det har jag givit upp för längesedan.

Sv: Nån mer som har en vandrare?

Visst är det omtänksamt av dem att titta in lite då och då? ;)
Katterna hemma hos mamma kommer och går som de vill, men det var flera år sedan de var borta längre än över natten. Trixi höll sig borta uppåt en vecka en gång när hon var yngre och vi var väl i princip övertygade om att aldrig få se henne igen efter andra dagen. :smirk:
Nu för tiden tror jag att de håller sig relativt nära hemmet enbart för att de förstår att mamma skulle oroa sig hysterisk annars. :p Sen är det tydligen mycket godare att ta hem alla infångade och dödade/halvdödade råttor och äta dem under sängen än att äta ute... :cool:
De är givetvis kastrerade men inte märkta och går utan halsband.

Hemskt omtänksamt. haha..

Mina tar faktiskt inte med sig några byten hem längre. När Tilda var stallkatt tyckte hon dock att det var hemskt kul att låta musen, råttan, sorken, fågeln eller vad det nu var ligga framme på gården i en vecka eller så. Den var ju så rolig att leka med!

Våran hane är en vandrare. Han kan vara borta i veckor nu när det är sommar, och komma hem tjock och glad. Han jagar väl flickor.. ;) Han är nu 2 år och ej kastrerad.

Våran stora hona, 1,5 år, går inte långt hemifrån. Hon har inte varit ute så mycket utan blivit utekatt nu i våras. Ganska skygg så hon håller sig nära hemma och kommer och går flera gånger om dagen om hon får. Det har hänt att hon varit borta 2 dygn eller så.

Lillbebisen har inte börjat gå iväg än. Hon är bara med oss på tomten än sålänge.

Halsband har dom i den mån det går. De försvinner ju med jämna mellanrum. Det är ju också ett sätt att tala om för folk att katterna har et hem om inte annat. Om en katt tex. kommer varje dag och tigger mat så kan ju folk börja undra om den får mat någon annanstans.

*avsäger mig alla påhopp och kommentarer om min katthållning, alla kan inte tycka likadant* ;)

Håller med om att halsband kan vara ett bra sätt att visa var katten hör hemma, men jag är så himla rädd att de ska fastna någonstans, i en trädgren eller buske, eller fastna med benen i halsbandet i ett försök att få av sig det. Är mycket kluven i halsbandsfrågan.

För ganska många år sedan var gammelkatten, Kalle, borta väldigt ofta och väldigt länge. Tjock blev han också. En dag kom han med halsband på sig! :eek: Vi blev hemskt upprörda, vem har beslagtagit vår snuttis? Efter en stund såg vi att det satt en liten behållare på bandet, med en papperslapp i. "Vem är jag? Ring nummer!" Det visade sig att han tiggde mat hos grannen. :D

Haha.. ja det har hänt en stallkatt också, att den fått ett nytt hem - halsband och allt. Och fastän vi tog av det så kom han hem med nya. Lite grinig blev man ju efter som att det var den snyggatse katten på hela orten. Men han ville hellre bo där så då fick han väl göra det då. :smirk:

Kan hålla med gällande halsband. Men man får se till att de har ett sånt spänne som går upp om de skulle fastna. Och reflex såklart. Sen beror det ju mycket på vad man har för katt också. Våran hane klättrar inte, inte ens när han försöker så tar han sig ända upp. Fastän han såklart säkert skulle kunna om han var tvungen. Så chansen är ju mindre för honom att han skulle fastna. Men det handlar ju om att prioritera.

Finns det säkerhetshalsband? Det kanske vore en investering. Blir huvudobjekt på morgondagens shoppingrunda då. :p :cool:

Min honkatt, sticker iväg varje sommar, ja så fort det blir varmt och kommer hem ca.3-4 månader senare. Första gången görsvann hon i augusti september och kom hem i november månad. Hon var väldigt mager, men det hade ju varit kallt och snö en tid då med så det var inte så konstigt.

Nu sist hon var borta så stack hon i maj och kom hem i augusti, bara så där som om hon gick ut dagen innan. Först vi trodde hon kanske gick i väg till någon sommar gotlänning som gav henne mat eller så, men som hon såg ut så tror jag inte det. Hon var magrare än någonsin och hade extremt med mask, aldrig haft det förr och var svårt skadad i en baktassen. Så förra året kostade hon nästan 3000kr att få ordning på, andra år har det varit 1300 sisådär. Vetrinären tyckte att kommer hon hem så illa där ann i år också (hon försvann i maj månad) så kanske vi bör fundera på att avliva henne, för det är inte bra för henne att hålla på så här...

Oj! Men tänk vilka äventyr hon måste vara med om ute i vildmarken! :D Om de ändå kunde tala..

Ja jag har ett med säkerhetsspänne till våran nya misse.. fint är det också och med reflex. kika på djuraffären. jag köpte mitt på arken zoo. :)

När vi får besök av främmande katter eller hundar brukar min älskling försvinna. När ett par veckor gått och man börjar tro att hon aldrig kommer tillbaka dyker hon plötsligt upp. I år lyckades hon pricka ett riktigt snyggt datum att komma hem på, försvann en vecka och ungefär 00.15 på min födelsedag satt hon och skrek utanför fönstret. :p Skulle helst inte släppa ut henne alls men hon låter så väldigt när hon är instängd.

De andra katterna försvnner också titt som tätt... ett par har aldrig kommit hem. :(

Det ska jag absolut göra! Tack för tipset! Nu är det bara att vänta på att fröken Katt behagar komma hem också..

Min katt har kommit hem både utan halsband och två gånger hade hon halsbandet runt magen! Det satt ju tight, men det var ett med mycket resår så det var ingen fara. Kom fram till att det satt för löst runt halsen, nu sitter det på, samtidigt som om hon fastnar kommer hon lätt loss på grund av resåren, eller vad tror ni?

En av mina vandrar på sommaren, jag har satt en kattlucka så han kan komma in när han kommer hem. Ibland är han borta ett par dagar ibland ligger han inne på morgonen. Smal blir han. Vår andra vuxna hane tycker att det är bra att han inte är hemma så mycket, då får han ju uppmärksamheten. Min vandrare har varit stallkatt förut och är van att klara sig själv. Kastrerad förstås.:)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama