Nån högstadielärare här???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Apollo

Trådstartare
Hur mycket av betygen ligger i nationella proven.
Om man har godkänt i nationella proven kan man då ge IG i dessa ämnen??
 
Sv: Nån högstadielärare här???

Apollo skrev:
Om man har godkänt i nationella proven kan man då ge IG i dessa ämnen??

Ja. Det kan ju vara så att eleven har varit IG på nästan allt annat, och sedan plötsligt skriver G på de nationella proven. De nationella proven testar ju inte allt.
 
Sv: Nån högstadielärare här???

De nationella proven ska väl egentligen inte ligga till grund för betygen, eller?
 
Sv: Nån högstadielärare här???

Som jag har förstått det, så ska betyget på NP vara jämförbart med betyget i ämnet, d.v.s. om en elev presterar MVG i svenska, bör NP för ämnet också uppnå MVG, eller vice versa.

Att kräva G för att man fått G på NP, men i övrigt inte uppnått betygskraven för ämnet i fråga låter aningens... befängt.
 
Sv: Nån högstadielärare här???

Ja, det kan man. NP är bara en liten del av allt det man ska prestera inom ett ämne.
 
Sv: Nån högstadielärare här???

Som jag har fått lära mig ska de nationella proven bara hjälpa..
 
Sv: Nån högstadielärare här???

Tack för ert svar allihopa.
Då är det ingen ide att tjafsa om det med skolan.
 
Sv: Nån högstadielärare här???

Fast rent teoretiskt är det målbetyg vi har idag (nu arbetar jag i en 2-3:a så jag har ingen bétygssättning). Så egenligen OM du kan bevisa att du når upp till målen så ska det inte spela någon roll vad du presterat på lektionerna.

Men jag vet inte hur det fungerar rent praktiskt då jag aldrig suttit med betygssättning själv.

Javan
 
Sv: Nån högstadielärare här???

Np 5 är ju en vägvisare, de ska vara till för att se om någon elev håller på att falla igenom så att de säkert ska nå målen i 9:an. Jag vet att de är uppbyggda efter uppnående målen i svenska, matte och engelska och når man dem så anses man i alla fall ha godkänd kunskap i dessa ämnen. Även om man INNAN dess aldrig presterat så visar man då åtminstone att man behärskar ämnet så pass att man uppfyller uppnående målen. Så jag tycker det är lite konstigt att klara NP i nian men inte få godkändt i ämnet. Vad är orsaken till underkänningen?

Javan

Javan
 
Sv: Nån högstadielärare här???

Det är så här att min son har koncentrationssvårigheter och Tourettes syndrom. Han har inga inlärningssvårigheter, går i vanlig klass. Får stöd när det behövs.
Han pendlar jämt mellan IG och G i kärnämnena och får kämpa mer än någon annan.
Men i Svenska och Engelska har han nu visat att han kan, han har gjort mycket bra ifrån sig på nationella proven och visat han kan saker som dom nog inte trodde att han kunde. Min son går i 9:an och det är ju gymnasiet som gäller nästa år.

Det är med den utgångspunkten som jag undrar över betygsättning men innan jag inger mig i nån diskussion med skolan så vill jag veta hur det ligger till.
 
Sv: Nån högstadielärare här???

Kimz0r skrev:
Som jag har förstått det, så ska betyget på NP vara jämförbart med betyget i ämnet, d.v.s. om en elev presterar MVG i svenska, bör NP för ämnet också uppnå MVG, eller vice versa.

För några år sedan gick skolverket ut mot kritik mot lärarna för att de satte betyg som i alltför hög grad överensstämde med de nationella proven. De trodde att alltså att lärarna lät sig styras för mycket av de nationella proven.

Personligen tycker jag att man borde se det som något positivt om det visar sig att elevens resultat på de nationella överensstämmer med vad hän har i betyg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 220
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Hur ska man tänka runt valet inför åttan och möjlighet att läsa ytterligare ett främmande språk? Först och främst vill jag säga i...
2
Svar
39
· Visningar
2 283
Senast: lingonben
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 003
Senast: Nordthor
·
Kropp & Själ Tog nya prover förra måndagen och jag undrar lite kring mitt järnvärde. Har legat bra tidigare, kring 22, nu helt plötsligt var jag...
Svar
4
· Visningar
686
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp