Nån bra övning?

A

APOLONIA

Hej! När min häst river, river hon alltid (nån enstaka gång med bak) med frambenen, hon böjer inte riktigt på dom. Så jag undrar i fall ni har någon bra övning som man kan öva på för att dom ska böja på frambenen mer, jag har testat med markbom och det funkar rätt bra!
Och en till fråga, efter hindrena brukar hon dra iväg mycke och bli lite stark. Har ni någon bra övning för att få mer kontroll på henne mellan hindrena? Tacksam för svar! :)

Sv: Nån bra övning?

Jag har läst om en sån övning någonstans förut, men jag har totalt glömt hur den gick till... Fanns på Hippson.se förut men nuförtiden måste man vara plusmedlem för att se övningarna... :devil:

Iaf till din andra fråga så har jag en pålle som gör samma sak, hon är inte så het innan hindren, men precis när hon landar skjuter hon iväg! Det enklaste och bästa (enligt mig iaf) är att sätta upp ett lågt hinder (ca "LD-nivå") i början av en långsida, så att det finns ganska lång sträcka bakom. Sen är det bara att hoppa och efter varje språng sakta av till trav, utan att slita som tusan i den, gör istället om till hästen lyssnar på dig och "bromsträckan" är så kort som du vill att den ska vara. Gör det sedan lite svårare genom att sakta av till skritt ist för trav och slutligen ska ni kunna göra halt innan ni är framme vid kortsidan!

Det är en bra och enkel övning som i alla fall har fungerat för mig och som jag gör titt som tätt, lycka till! :D

Det kan vara ren svaghet, Att hästen inte orkar. Varesig lyfta bak eller vara kvar i tempo. Då är de ren styrketräning som gäller.

Har haft samma problem och har till viss del fortfarande då detta tar TID att åtgärda. Den viktigaste övningen är klättra, klättra och klättra!!!!! 1 gång i veckan MINST och då lägga upp klättringen som ett rent arbetspass, dvs hästen ska bli flåsig och varm av det (min häst är svettig när vi klättrat färdigt!). Klättringen har många fördelar förutom styrketräning; Det utförs i skritt och sliter inget på hästen, du kan jobba på din sits och balans utan att störa hästen, hur stressad eller "ur form" man själv än är kan man alltid klättra och hästen får ett bra arbetspass samt att klättringen är GRYMT lösgörande. Första gången jag klättrat och red dressyr dagen efter såg jag ut så här: :eek: :banana: :rofl: Hästen har ALDRIG varit mer lösgjord och fin i dressyrarbetet!

För att hästen ska sluta riva med enbart frambenen måste den bygga styrka OCH lära sig att den faktist KAN vinkla bakbenen och komma upp i fram! Du måste få hästen att vinkla bakbenen och "sätta sig" bättre innan hindret för att på så sätt få upp framdelen bättre. Att hoppa med en markbom innan hindret är jättebra övning för att både hjälpa dig och hästen till bra språng. Min häst fick en liten "aha"-upplevelse när vi hoppat med markbom några gånger och det blev bättre efter det. Klättringen hjälper dig med detta också då hästen måste vinkla bakbenen vid nerförsklättring och "sätta sig".
Sen kommer det till en hel drös dressyrarbete så du lär dig att rida med hästen framför dig mellan hindren.

Lycka till!

//Alice

Jag kan ju inte veta att något fungerar på din häst, det kan ju ha jätte många olika anledningar men jag kan försöka:D min kompis häst rev jättemycket, sen tog de honom till en kiropraktor och det visade sig att han var ojämn i bak och sen fixade dom det på något sött och det gick tydligen över :idea: jag strechar mina hästars fram och bakben och det fungerar jättebra, deras teknik har verkligen förbättrats :laugh:

korta studs så den får vara snabb med benen, sen mkt styrka och dressyr! Gör inte för svåra övningar/höga hinder så den river av den anledningen. Den måste få upp självförtroendet att den klarar det, även om den hoppar enstaka hinder högt/felfritt...Den måste orka hoppa lika bra på första som sista hindret utan att bli trött.

bygg upp studs typ 6 st varannan högre å varannan lägre plus en markbom framför första studsen å kom i trav och hoppa :P sägg sen upp 2 eller 3 hinder på red me ca 20m mellanrum hoppa 1 hinder gör en volt hoppa nästa ;>

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 972
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 356
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka