Namngivningstips..

Men uppfödare av SWB fÄr vÀl namnge sina hÀstar helt fritt och dÄ Àr det vÀl upp till uppfödaren att Àven vÀlja stavning? (IslandshÀstar SKA ju ha islÀndska namn med korrekt islÀndsk stavning)
Absolut, men till exempel Madick var ju menat att heta Magic - visst funkar det förstnÀmnda men Àr ju inte riktigt som man tÀnkt sig

Jag ogillar nÀr fölungen fÄr heta förÀlderns namn och sen gÀrna ett engelsk 's. Typ Diarado's Rose. Det blir sÄ fel. Dels 's som inte Àr svenskt dels att fölungen liksom ska ha förÀlderns namn som nÄn sorts markering.

Om du anvÀnder engelska ord som Rose tycker jag dock man bör anvÀnda engelskt genetiv.
Hur gör man ens den engelska genitivapostrofen pÄ ett svenskt tangentbord? Jag har inte hittat den, varken pÄ ipaden eller datorn. :bag: Fast det finns sÀkert nÄt kortkommando pÄ datorn?
Har en bekant med travhÀstar som har en sÄn apostrof sÄ jag kan inte söka pÄ dem med hela namnet i travsports databas, kom pÄ att om jag skriver xxxxx* sÄ kommer alla med namn som börjar pÄ det upp, sen vÀljer jag i listan.

Hur gör man ens den engelska genitivapostrofen pÄ ett svenskt tangentbord? Jag har inte hittat den, varken pÄ ipaden eller datorn. :bag: Fast det finns sÀkert nÄt kortkommando pÄ datorn?
Har en bekant med travhÀstar som har en sÄn apostrof sÄ jag kan inte söka pÄ dem med hela namnet i travsports databas, kom pÄ att om jag skriver xxxxx* sÄ kommer alla med namn som börjar pÄ det upp, sen vÀljer jag i listan.
Jag har inte ett svenskt tangentbord, iallafall inte till utseendet :rofl: men lÀngs ut till höger i raden som slutar med Ä. SÄ hÀr ser ordningen av tecken ut nÀr jag jobbar mig ut mot höger pÄ den raden Ä š '

Och det du sÀger med ' Àr ju precis det jag menar med originalinlÀgget, det förstör liksom sökningar i databaser.

Jag har inte ett svenskt tangentbord, iallafall inte till utseendet :rofl: men lÀngs ut till höger i raden som slutar med Ä. SÄ hÀr ser ordningen av tecken ut nÀr jag jobbar mig ut mot höger pÄ den raden Ä š '
PÄ mitt tangentbord ligger den efter À

För övrigt drar jag mig in i skÀmshörnan eftersom jag har döpt en hÀst till Texas Hold'em

Om man klickar pĂ„ första bilden uppe till höger pĂ„ https://sv.wikipedia.org/wiki/Tangentbord ser man att det ligger till höger om Ä pĂ„ samma tangent som *. Och apostrofen Ă€r den som kommer upp i första hand pĂ„ den tangenten, sĂ„ kan man söka med * kan man hitta den lĂ€ttare. ;)

Man bör hÄlla sig till rÀtt sprÄkregler oavsett sprÄk. Heter hÀsten Pappas Pojke sÄ Àr det svenskt genitiv som gÀller. Heter den Daddy's Boy sÄ Àr det engelskt genitiv som gÀller. Gör mig galen nÀr hunduppfödare har kennelnamn som Fyrklövern's.

Om man klickar pĂ„ första bilden uppe till höger pĂ„ https://sv.wikipedia.org/wiki/Tangentbord ser man att det ligger till höger om Ä pĂ„ samma tangent som *. Och apostrofen Ă€r den som kommer upp i första hand pĂ„ den tangenten, sĂ„ kan man söka med * kan man hitta den lĂ€ttare. ;)

Man bör hÄlla sig till rÀtt sprÄkregler oavsett sprÄk. Heter hÀsten Pappas Pojke sÄ Àr det svenskt genitiv som gÀller. Heter den Daddy's Boy sÄ Àr det engelskt genitiv som gÀller. Gör mig galen nÀr hunduppfödare har kennelnamn som Fyrklövern's.
Vi har en Annas' foodcourt hÀr. Inget hÀstnamn men det kliar i ögonen varje gÄng jag kör förbi!

Det drygaste namnet just nu Àr nog Ctouth :banghead: Eller syrranshÀst, Ruccola. Flyingeuppfödning dessutom. Varför döper man hÀsten efter en sallad?!

Jag minns med vÀrme fölungen Myocastor Coypus (SumpbÀver) som en stackars speaker kÀmpade med att uttala, utöver att namnet i sig Àr fantastiskt kul. Efter det fick jag mig en tankestÀllare om att det finns fördelar med ett namn man inte mÄste lÀsa 6 ggr och stava sig igenom lÄngsamt för att uttala.

ApropÄ det dÀr med att döpa föl efter sina förÀldrar. Jag Àr inget större fan av det som diskuterats ovan, nÀr man tar ena förÀlderns hela namn och anvÀnder i fölets namn. Det Àr okej om namnet anspelar pÄ förÀlderns namn, t ex Àlskar (!) jag @Görel s namngivning, men exemplet Diarado's Rose hÀr ovan gör lite ont i pinsamhetstarmen, Àven om det Àr ett fint namn egentligen.

ÄndĂ„ sĂ„ vill jag sĂ„ gĂ€rna döpa ett stoföl efter min hingst Xander till... Xanderella.

NÀr det blir dags, kan nÄgon komma och rÀdda mig frÄn mig sjÀlv. LÄt mig inte printa ut nÄgra papper eller skicka in nÄgra formulÀr. Se till att det stackars fölet fÄr ett vettigare namn. SnÀlla.

Tack pÄ förhand,
Wrong McHypocrite

ÄndĂ„ sĂ„ vill jag sĂ„ gĂ€rna döpa ett stoföl efter min hingst Xander till... Xanderella.
Det gÄr bra hÀlsar namnstasi
Gillar namnet jÀttemycket, tycker absolut att man fÄr göra sÄ. Jag hade ett sto som tyvÀrr inte blev drÀktigt med Nintender, hon hade ett namn med begynnelsebokstav T, om det blivit ett föl skulle den hetat Tinder (fanns noll st Tinder pÄ blup dÄ) om det var en hingst och Tinderella om det var ett sto

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • UppdateringstrĂ„d 30

HĂ€strelaterat

Tillbaka