Namnförslag på tik...

Sv: Namnförslag på tik...

Men man kan ju inte välja hundras efter vilka namn man kommer på:smirk: Man ska väl välja hundras efter vad man tror passar, namnet spelar väl mindre roll? Dessutom brukar ju valpen redan vara döpt och reg med namn när man köper den!

Zarro: Har på sätt och vis vuxit upp med Cavaliers omkring mig - just nu har grannen två hus över världens vackraste mor & dotter Cavalier. Jag är hur avis som helst! Näst efter Golden, så är nog faktiskt Cavalier min favoritras! :)

Långnos: Nej nej, jag kommer inte köpa den ras som jag kommer på flest namn till. Jag går efter lynne, personlighet, skötsel och allt det vanliga men jag gillar att göra listor över saker & ting. Vissa namn för mig passar vissa raser. Som t.ex Jessie; tänker direkt på en Golden Retriever tik. Namnet Molly tycker jag passar en Black & Tan Cavalier bäst istället för en Blenheim. Så jag har lite knasiga ideer jag inte kommer undan. Och vår Golden kille var döpt när vi hämtade honom men man kan väl välja att inte alltid behålla valpens namn? *nyfiken*

Våra hundar har alltid varit reg med ett namn, men inte alltid som vi kallat hunden just för det utan gett den ett smeknamn! Vet inte om man kan "döpa om" en hund eller vad det kostar, men känns onödigt tycker jag...är ju bara ett namn på papper!

Missel: Helt klart Engelsk Cocker Spaniel! :D En kompis till mig har två Amerikanska och visst är dom söta, men jag kommer aldrig skaffa en Amerikansk Cocker Spaniel - en Engelsk däremot är något jag funderar på. Rasen har bra lynne och är skitvacker!

Och det är alltid lika trevligt att stöta på en annan Golden ägare. Tik eller hane? :)

Tkr också om den engelska, vi har en golden hane.

Brorsans Rottis är reggad under namnet Nelson, men det är bara hans namn på papper - hans tilltalsnamn är Killian. Så det är väl mer att man ger hunden ett annat tilltalsnamn än det som står på pappret. Vår Golden hane är reggad i SKK under namnet Simson och eftersom vi familjen inte kunde komma överens om ett namn, behöll vi namnet Simson istället. :)

Stamtavlenamnet är ganska oviktigt för mig. Visst är det bäst om det är ett namn man tycker är fint, men om man inte tävlar/ställer ut stup i kvarten lär man ju inte höra det så ofta ändå.

Nästa tik ska kallas Duga, om jag får bestämma. Inte jättvackert kanske, men kanska kaxigt att berätta att man har "en hund som heter Duga". Minstingen kallas Tia, som syftar på hennes framtida lydnadskarriär (och hennes gyllene färg). Våga inte sno mina namn! :devil: :angel:

Våra heter Kippo, Krux, Ganti

Ganti, Krux behöll vi namnen som är i stamtavlan.

Min bäbis är reggad som Ex Officio, det kändes sådär att ropa så det blev Hampus istället.. ;)

Jo, för många tycks stamtavlenamnet bara vara en formalitet. I vårt fall blev det vår rädning; plus att uppfödaren var inte så speciell av sig så kennelns namn ingick inte i valparnas namn, dock i föräldrarnas. Plus att Simson hade jag aldrig hört på en hund tidigare så han blev extra speciell. :)

Och oroa dig inte emax; ska inte sno dina namn! ;) Har som sagt en del redan bestämda och jag är lite extra kräsen på namn. Hunden ska ju dras med det hela sitt liv så det gäller att man är 100% nöjd. Jag dras också till mer engelsk/amerikanska namn - lite mer ovanliga namn som ändå går att uttala okej på svenska. :)

Jo, för många tycks stamtavlenamnet bara vara en formalitet. I vårt fall blev det vår rädning; plus att uppfödaren var inte så speciell av sig så kennelns namn ingick inte i valparnas namn, dock i föräldrarnas. Plus att Simson hade jag aldrig hört på en hund tidigare så han blev extra speciell. :)

Och oroa dig inte emax; ska inte sno dina namn! ;) Har som sagt en del redan bestämda och jag är lite extra kräsen på namn. Hunden ska ju dras med det hela sitt liv så det gäller att man är 100% nöjd. Jag dras också till mer engelsk/amerikanska namn - lite mer ovanliga namn som ändå går att uttala okej på svenska. :)

Speciella och ovanliga namn gillar jag också...hmm..ett exempel på vår kelpie som heter Krux, gillade inte namnet i början men nu passar de på honom...

Stamtavlenamnet är ganska oviktigt för mig. Visst är det bäst om det är ett namn man tycker är fint, men om man inte tävlar/ställer ut stup i kvarten lär man ju inte höra det så ofta ändå.

Nästa tik ska kallas Duga, om jag får bestämma. Inte jättvackert kanske, men kanska kaxigt att berätta att man har "en hund som heter Duga". Minstingen kallas Tia, som syftar på hennes framtida lydnadskarriär (och hennes gyllene färg). Våga inte sno mina namn! :devil: :angel:

Dina namn gillar jag. Lite samma stuk här. Egentligen gillar jag långa snazzy namn, men tyckte inte det passade på en schäfer.
Efter mkt funderande slängde jag fram "Råda" till min sambo, och han gillade det också. Råda är dels en ort nära hans hemstad, dels en sandsort som vi jobbar med, och hundens mamma heter Lehra, dels tyckte jag att det passade en schäfer att vara lite rådig och sitta på en sten och råda över sin skog!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 185
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 860
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka