Namnförslag på tik...

I

Izzie

Har planer på att äntligen köpa en liten tik valp nån gång i nästa år, möjligtvis runt sommartid om jag har tur. :) Största problemet just nu är väl att faktiskt bestämma mig för EN ras - till & börja med i alla fall. Kommer nog ha åtminstone två hundar samtidigt så småningom. :D

Raserna jag riktigt gillar är:
1. Cavalier King Charles Spaniel (Black&Tan och Blenheim)
2. Shiba (Rödfärgad helst)
3. Golden Retriever (duh!)
4. Chihuahua (långhårig helst)
5. Karelsk Björnhund blandis (min chef har världens vackraste lilla 12-veckors valp som är blanding av Karelsk Björhund/Jämthund så jag funderar allvarligt på att söka efter en Karelsk blandis... dom renrasiga Björnhundarna är ingen bra sällskapshund enligt böckerna)

I alla fall, anledningen till tråden är namnen. Jag har vissa namn "reserverade" beroende på ras och färg (Cavaliern) som jag tycker låter passande. De enda raserna jag har kommit på namn till är Golden och Cavalier. Grannen har världens sötaste mor och dotter Cavalier (mamman är Ruby - dottern black&tan) och jag gillar deras lite annorlundare namn riktigt ordentligt. Tänkte söka lite inspiration häromkring och se vad ni kan komma på med för namn för tik av ovanstående raser. Förslag på andra raser är helt välkomna! Kommer bli ännu svårare att bestämma mig men jag älskar helt enkelt hundar såååå mycket att jag får aldrig nog av alla raser!

Sv: Namnförslag på tik...

Många svenska uppfödare ger shibor japanska stamtavlenamn. Om du går in på hunddata (kennet.skk.se) kan du leta på rasen Shiba och få fram vanliga shibanamn. Jag känner bland annat en Dikusha (the ruler), en Daikichi (great luck) och en Hana (flower).

Eftersom jag troligen kommer bli med valp framåt nästa höst har jag letat runt efter namn på rätt bokstav till den kullen som planeras, just nu tycker jag bäst om Jumonji (saknar översättning) och Jikkuri (deliberately, carefully).

5. Karelsk Björnhund blandis (min chef har världens vackraste lilla 12-veckors valp som är blanding av Karelsk Björhund/Jämthund så jag funderar allvarligt på att söka efter en Karelsk blandis... dom renrasiga Björnhundarna är ingen bra sällskapshund enligt böckerna)
Varför skulle då en blandning med denna ras bli en bättre sällskapshund?

Mitt förslag är Isa! Detta tycker jag är ett jättefint namn.
Passande eftersom du kallar dig Izzie här också :)

Varför skulle då en blandning med denna ras bli en bättre sällskapshund?

Ganska uppenbart varför faktiskt. Eftersom det är en blandras har inte hunden de typiska "svåra" tendenser som Karelsk Björnhund har -- rasen används mest till storviltjakt (jakt generellt sätt) eftersom den sägs inte vara någon typisk familjehund, men klart det finns undantag. Men personligen kollar jag i första hand efter en blandras eftersom en rensrasig passar nog inte mig. Sen beror det också på vad hunden är en blandning mellan för raser.

millan30_228: haha Isa är ju iofs det folk kallar mig för mestadels av tiden, så kanske inte, men tack för förslaget! ;)

Ganska uppenbart varför faktiskt. Eftersom det är en blandras har inte hunden de typiska "svåra" tendenser som Karelsk Björnhund har -- rasen används mest till storviltjakt (jakt generellt sätt) eftersom den sägs inte vara någon typisk familjehund, men klart det finns undantag. Men personligen kollar jag i första hand efter en blandras eftersom en rensrasig passar nog inte mig. Sen beror det också på vad hunden är en blandning mellan för raser.

Ööööhhhhhhh okej.....Du kan aldrig veta vilka egenskaper hunden får och från vilken ras det kommer. Bara för att det är en blandras så "försvinner" inte vissa egenskaper, det argumentet var nog faktiskt det dummaste jag har hört *sorry* men det är sant.

Både karelsk björnhund och jämthund är jakthundraser och bör INTE säljas som rena sällskapshundar. Inte ens en mix av dessa, som då bör ha kraftfulla "jaktgener" i sig...inte schysst varken mot hunden eller blivande ägaren.

Får nog hålle med dom flesta att här har du varit och susat i det blå.
Jag tycker att du ska läsa på lite mer om genetik innan du skaffar hund om du faktiskt tror på det du skriver. Jag menar inte att vara bitsk, men jag tänker bara "dra den där om rödluvan också" när jag läser det här. Hittils tycker jag iaf att en cavalier skulle passa dig bäst.

Det kommer inte det här heller att bli kan jag garantera. Du kan inte förutspå att den här hunden kommer att bli lättsam när den är 12 veckor. Vänta tills den är ett år och se om du fortfarande har samma åsikt.

*suck* Okay... jag ser att mitt argument kom ut helt fel/annorlunda än vad det var tänkt. Självklart går det inte att "välja" vad för egenskaper och liknande som nedärvs, och jag har märkt på chefens valp att en Karelsk blandras inte är "bättre" än en renrasig. Efter vad jag har hört och läst om blandraser så blir vissa tendenser mer "dämpade" (kan inte komma på bättre ordval just nu) men å andra sidan är det vissa hundraser som aldrig bör blandas med en annan ras för olika anledningar. Jag har aldrig haft en blandras och kan inte alls mycket på det ämnet, men jag fattade det som om en Karelsk Björnhunds blandis kan bli lugnare men ja, både Karelsk Björnhund och Jämthund är jaktraser så då fick jag fel uppfattning. Har ju inga planer på att ha jakthund men jag har varit fascinerad av Karelsk Björnhund i flera år nu så därför hoppas jag på att en blandras av rasen skulle gå an.

Ledsen om min förra post verkade totalt vrängd, men jag baserade den på vad jag har läst och pratat med folk om. Hoppas verkligen att denna post är mer logisk på nått sätt... tvivlar på att jag är den enda som haft en sådan här teori faktiskt. Men tack så mycket för era svar... fastän dom inte hade något att göra med själva ämnet.

min tik heter Love Child de andra i kullen hete saker som:
Love Bug
Love Monster
sen måste jag erkänna att jag tycker piggelin är lite passande på en liten hund som en chiuaua (stavning?)

Om du inte jagar skulle jag absolut inte kpa en karelsk björnhund. Mina föräldrar föder upp sådana och de är inga bra "inne hundar". De vill vara ute i skogen och jaga älg:D Ett litet tips bara:angel:

Sedan förstår jag inte varför folk ska köpa blandrashundar, kan man inte hålla varje ras för dig! Men det är ju en annan diskussion.

Alltid vetat om riskerna med blandraser och jag har aldrig tidigare varit på jakt efter en blandras medvetet, men det var när jag träffade Hera (chefens valp) som jag blev förälskad och tänkte: "Hmm, kanske man ska skaffa en sån hund som Hera?" men det var typ 5-6 veckor sedan och eftersom jag träffar henne fem dagar i veckan har jag insett nackdelarna med en sån blandras - vad det skulle innebär för mig och allt sånt. Jag vet också att klart man inte kan välja vad för sorts egenskaper hunden får om den är en blandras; samma sak gäller ju på sätt och vis även renrasiga hundar. Jag har även pratat litet med en av mina chefer och hon försäkrade mig också om att en ras så som Karelsk Björnhund blir helt knasig att ha som strik sällskapshund om den inte få ut och jaga och röra sig, så jag nöjer mig med att beundra Hera helt enkelt.

I alla fall, har tänkt lite mer på olika raser och namn. Fortfarande jäkligt svårt eftersom det är inte 100% vad det blir för ras i slutändan. Kommer nog dröja 6-12 månader i värsta fall innan valpköpet blir av. Men detta är vad jag kommit fram till än så länge...

Golden Retriever: Jessie, Kelly, Sandy.
Cavalier King Charles Spaniel: Molly, Sally, Mimmi (mammas förslag)

Är som sagt intresserad av Shiba och nu även Chihuahua, men kan inte riktigt komma på namn som jag blir nöjd med. Tvivlar på att jag faktiskt köper en Chihuahua i slutändan men drömma går ju. Med tanke på min personlighet och livsstil är en Cavalier och/eller en Golden bästa hundrasen för mig. En tjej på jobbet har försökt råda mig till att INTE köpa en Cavalier på grund av rasens nerärvda hjärtproblem, men jag älskar fortfarande denna ras så mycket! Men efter vad hon sa har jag börjat läsa på om Cocker Spaniel också.

En tjej på jobbet har försökt råda mig till att INTE köpa en Cavalier på grund av rasens nerärvda hjärtproblem, men jag älskar fortfarande denna ras så mycket! Men efter vad hon sa har jag börjat läsa på om Cocker Spaniel också.

Engelsk el. Amerikansk Cocker?
Har en golden själv...

Min cavalier Luddes mamma heter Wilma. Det är ett fint namn.

Missel: Helt klart Engelsk Cocker Spaniel! :D En kompis till mig har två Amerikanska och visst är dom söta, men jag kommer aldrig skaffa en Amerikansk Cocker Spaniel - en Engelsk däremot är något jag funderar på. Rasen har bra lynne och är skitvacker!

Och det är alltid lika trevligt att stöta på en annan Golden ägare. Tik eller hane? :)

Svalan: Oooh, Wilma är ju jättefint! Tack så mycket - har lagt till namnet i min Cavalier namnlista nu! ;)

Jag skulle bara säga att jag tycker att det är kul att du tycker om cavalierer

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 185
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 860
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka