namnbyte....

C

crystalica

hej hej! har precis skaffat en ny katt här hemma. har en katt på snart 1 år,skaffade en till nu om e jämngammal typ.båda är kastrerade. den nya kisen e rätt rädd,fast de gått 9 timmar.. e de normalt? å nu e de så att han jag hämta han hos kallar han sotis. kan man "byta" utan att han blir alldeles förvirrad?? funderade på Neo till han nämligen.... tacksam för svar! :bow:

Sv: namnbyte....

Ge katterna ett par dagar att vänja sig, det är normalt att de kan vara rädda ett tag. När vi hämtade hem min första kattunge så låg hon under soffan i en vecka och var vettskrämd...
Visst kan man byta namn på dem men det är ju lite taskigt om de nu lyssnar till deras gamla namn, vissa katter är ju inte medvetna om vad de heter, då kan de ju bli lite förvirrade...

§Zith

okay. han sitter ju i ett hela tiden . jag har gett han egen mat,vatten, å toa i ett rum å stängt dören om han. e de "rätt"-..? eller ska jag låta min andra kise ( som e SÅ nyfiken på den som e rädd ) gå in till rummet hur som helst?

så svårt, man vill ju den nya kattens bästa, så han vänjer dig vid oss, jag har gåttt in till han nårra gånger å pratat lite med han... :)

Låt honom vara där ett tag tills han lugnt går runt i det rummet och kollar på saker, och kommer fram eller iaf inte springer ifrån dig när du kommer in. Den andra kissen får helt enkeln vänta lite för den första måste få lov att vänja sig. När katten är lugn och säker i det rummet kan du ju öppna dörren och låta honom gå som han vill. Stressa honom inte utan låt honom ta det i sin takt. Kommer den andra kissen då och ska hälsa så tror jag nog du ska låta dem göra det, man ska inte lägga sig i sånt...
Fortsätt gå in och prata med honom så han känner att det finns någon han kan söka sig till.

Lycka till!

§Zith

nu har han vägat sig ut. å nu har han tuffat till ´sig ordentlig!! är nästan rädd för att oscar blirvit för mycket i underläge... Neo jagar han lite titt som tätt,fräser åt han ibland... kommer detta "lägga sig"? vi vill ju inte att oscar ska må dåligt nu.... vill att de ska kunna vara vänner....

Det brukar bli lite tjabb innan de har vant sig vid varann. Gå inte emellan för mycket om de inte verkligen behövs, dom kommer att slåss lite i början. Bara ge dem tid att vänja sig! Ett tips är ju att se till så att klorna är klippta på dem båda två. Hoppas de går bra! Vad är det för kisse du har hämtat hem?

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 336
Övr. Hund Hej! Måste få prata ur mig lite grann.. min sambo har lyckats övertala mig till en valp efter några månaders tjat, jag är hemma å...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 373
Senast: AnnaSGM
·
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25