Nikita har alltid varit Nikita (söndagsnamn SE Stjärnviks Nikita). Men oftaste är hon Nikitsen, mammas gosgos, gossekatten, världens finaste katt, älsklingskatten, älsklings Nikita, och uh, många andra namn, ofta i världens löjligaste ton :o

Smokie, för att hon är svartsmoke. Kallas ofta Smokes och Smockan (fast jag uppskattar inte det senare). Även känd som Storan.

Hollie, ingen aning om varför hon heter så. Katthemmet döpte. Vi skrev Billie Holiday i registreringspappren :D Kallas ofta Hollie, Holiday, jobbiga sak, "men åååh!!", holliboll, Terror, Fegis. Mellan.

Traxex. Min sambo spelar Dota2 och tyckte det var ett bra namn på en trebent katt av någon anledning. Hon kallas ofta Trassel, Trass eller Mikro, Mini, Lilla.

Mina heter Prisma och Crypto. Prisma kommer från Prism som är ett övervakningsprogram som används av amerikanska underrättelsetjänsten. Och Crypto från Cryptocat, en typ av app (tillägg till webläsare) genom vilket man skickar krypterade meddelanden.

Har en dataintresserad sambo och namnen gillar vi båda :D

Mercedes och Nessa.

Mercedes (hankatt ;)) för att han hette det hos förra ägaren. Kallas oftast för Mercedes, 'Ceders, katt, pälsklingen, kattuschling, Persival (det mellannamn en kompis tilldelade honom ...) eller Mercan (gillar jag inte).

Nessa är också en omplaceringskatt, men hon hade ett namn som jag ansåg alldeles för fult (:angel:) så hon blev omdöpt när hon kom hem till oss. Då det är jag som är en romantisk själ var det också jag som stod med listor fulla med namn. Av okänd anledning vägrade maken fina namn som Concordia, Nephele och Amphitrite. Nessa kommer från Neassa som har den här fantastiska förklaringen på Behind the name:

Meaning uncertain. In Irish legend she was the mother of Conchobhar, king of Ulster. According to some versions of the legend she was originally named Assa meaning "gentle", but was renamed Ni-assa "not gentle" after she sought to avenge the murders of her foster fathers.

Hon kallas vanligen Nessa, lilla damen eller kattkräk.

Vår nuvarande katt heter Eda, hehe. Hon bytte från Erica eftersom vi ville ha ett annat namn.
smile.png

Katten jag växte upp med & som också blev 17 år hette Odden från engelskans odd/udda pga att han bara hade ett öga (öppnade aldrig sitt andra öga även fast veterinären sa att kan skulle).

Min kisse heter Frans, men har aldrig använt det namnet på honom, vet inte varför det blev såhär. Han lyssnar till Kissen och det är det namnet vi använder.

Funnits många namntrådar här, men gör inget att du startat en ny och gör väl inget att jag skrivit förr...
Har bara en katt. Hon heter Vessla. Inte för att hon liknar det där lilla mårddjuret utan för att jag jobbar i norge och på norska betyder vesla - med ett s - lillan, gullan. Men på min hemdialekt så heter vessla lekatt, och på norska röjskatt så en en vessla är också en katt, en liten katt... (fast inget kattdjur). Då jag köpte henne från ett djurhem så sa dom att hon var ca ett år. Hon vägde bara 2,5 kg så jag tänkte "en liten katt, en vesla...". Men hon var säkert yngre för hon växte bra och väger nu 3,3 kg utan att var fet. Har aldrig träffat någon annan katt som heter Vessa! Förra katten hette Såfin för att hon var sååå extrafin och så gärna ville höra det varje dag. Såfins mamma hette Morissa för att hon var temperamentsfull.

Fick min katt när jag var 10 år, döpte henne till Skrållan efter lite funderande. Ingen aning om varför faktiskt, tyckte väl att de passade bra:D

Anton var döpt redan på katthemmet och eftersom jag tycker det är lite småroligt med människonamn på djur fick han fortsätta heta så. Socker döpte jag själv däremot eftersom det var jag (eller mamma visserligen) som hittade honom som kattunge. Jag ville ha något som återspeglade hur söt han var, så Socker fick det bli. :heart

Enzo hette det när jag köpte honom. Maräng hette Doris men det hette mina föräldrars katt så hon fick byta för hon ser ut som en maräng (creme) :)

Nemo, döpt efter Kapten Nemo, då han var ensam katt första månaderna. Kallas också Minimannen, helt enkelt för att han är en miniatyrstereotyp av en man :p

Drama, för att hennes ankomst som omplaceringskatt samt ungefär hela sitt liv i min ägo är som en egen föreställning på Dramaten. Nuff said :p Kallas också Minimorsan, för att hon alltid varit min extramamma och tar hand om mig :love:

Peggie Bus, inte längre min katt då en vän fått henne. Föddes i stallet och hade en bror som var vit med ljusgrå fläckar på ryggen som såg ut som pegasusvingar. Han fick därför heta Pegasus - vilket ledde till att syrran fick heta Peggie. Bus är ett minnesnamn från Minimannen och Minimorsans enda gemensamma kattunge, som tyvärr lyckades ta sig ut på balkongen och ramla ned från femte våningen med tragiskt slut :(

Sven-Orvar och Britt-Marie, pappas katter som han skaffade för ett år sedan. Fått sina namn because of kärlek till konstiga, svenska dubbelnamn. Jag döpte Sven-Orvar och brorsan döpte Britt-Marie. Går också under gruppnamnet "UFOn". :p

Singha - För att jag gillar ölen och tyckte det passade bra som namn :).

Lo- Vi tänkte hon skulle heta Corona först eftersom jag kom på Singhas namn innan så det hörde ihop, men inte så smidigt namn. Sambon tyckte hon såg ut som ett Lodjur då hon har lite tofsar på öronen och då kom jag på att hon kunde heta Lo helt enkelt.

Isa- Så svårt med namn. Men Isa är vit/silver och jag fick tankarna på snö och is. Funderade på Frosty/Frostie. Sambon tyckte Flingan och då kom jag på att Isa var rätt så kort och bra.

Simba - Dotterns katt. Lejongul sak som helt enkelt är savannens (traktens) okrönte kung...

Isa - Bestämde sig bara för att flytta med mig hem när jag hälsade på hos en kompis. Hon var då ett år och kallades "sköldpaddan", men när jag lyfte upp henne och tittade på henne och min kompis frågade vad jag skulle kalla henne så sa min mun "Isa!". Hon bara ÄR Isa! :love: och hade bara väntat på att jag skulle komma och ta med henne hem...:heart

Love - Isa´s dotter, som vi behöll. Uttalas inte som "love" som i "kärlek" utan som NAMNET Love. Ja, namnade liksom sig själv...

Min heter Meow. Anledningen till det är att jag köpte matskålar innan jag döpte katten. På skålarna var texten Meow ingraverat.

Det är också ett namn som katter lyssnar bra på=)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama