Namn? Stam? Va?!

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Upptäckte en för mig lite märklig sak med en häst jag "känner till" eller vad man nu ska kalla det (träffat den i stall flera gånger, men aldrig ridit den eller så).

Hästen i fråga är ett SWB sto, f. 2005.
Men nu till saken:
Jag känner henne vid ett namn, som jag uppfattar är hennes "riktiga" namn (alltså inte något typ smeknamn för att hennes riktiga skulle vara "svårt" eller så). Fick för mig att Bluppa henne, då jag var lite nyfiken på stammen och så. Hade då bara hennes namn, årtal och pappa-morfar att gå på, men ändå. Först slår den ifrån, så jag tänkte att "de har väl stavat namnet på något lite käckt sätt eller så". Det är ett människonamn kan tilläggas. Döm om min förvåning när jag efter sökning nr 2 får upp ett sto, född samma år, samma signalement, samma pappa-morfar men med ett helt annat namn och en annan ägare! :eek:
Namnet är, om jag inte misstar mig, ett vin, ägaren samma stuteri som tydligen födde upp henne.
Gick då på in på stuteriets hemsida/FB sida, och mycket riktigt hittar jag aktuell häst på flera bilder där (dock nämns inget namn där).

Wait, what? :confused:
- Som jag uppfattar det så är hennes "människo-tjejnamn" inte ett smeknamn utan hennes "riktiga" så att säga (och hade det varit hennes smeknamn hade det framgått tydligt!)
- De som borde stå som ägare gör inte det, utan hennes uppfödare gör det...

Någon som förklara hur det kan bli såhär? :confused:
 
Upptäckte en för mig lite märklig sak med en häst jag "känner till" eller vad man nu ska kalla det (träffat den i stall flera gånger, men aldrig ridit den eller så).

Hästen i fråga är ett SWB sto, f. 2005.
Men nu till saken:
Jag känner henne vid ett namn, som jag uppfattar är hennes "riktiga" namn (alltså inte något typ smeknamn för att hennes riktiga skulle vara "svårt" eller så). Fick för mig att Bluppa henne, då jag var lite nyfiken på stammen och så. Hade då bara hennes namn, årtal och pappa-morfar att gå på, men ändå. Först slår den ifrån, så jag tänkte att "de har väl stavat namnet på något lite käckt sätt eller så". Det är ett människonamn kan tilläggas. Döm om min förvåning när jag efter sökning nr 2 får upp ett sto, född samma år, samma signalement, samma pappa-morfar men med ett helt annat namn och en annan ägare! :eek:
Namnet är, om jag inte misstar mig, ett vin, ägaren samma stuteri som tydligen födde upp henne.
Gick då på in på stuteriets hemsida/FB sida, och mycket riktigt hittar jag aktuell häst på flera bilder där (dock nämns inget namn där).

Wait, what? :confused:
- Som jag uppfattar det så är hennes "människo-tjejnamn" inte ett smeknamn utan hennes "riktiga" så att säga (och hade det varit hennes smeknamn hade det framgått tydligt!)
- De som borde stå som ägare gör inte det, utan hennes uppfödare gör det...

Någon som förklara hur det kan bli såhär? :confused:

Du har missuppfattat något?
 
  • Gilla
Reactions: CK
Att uppfödaren står kvar som ägare spelar väll ingen roll ?
Man har inte gjort något ägarbyte på blup på henne och det behöver man inte igentligen , helt lagligt .
 
Upptäckte en för mig lite märklig sak med en häst jag "känner till" eller vad man nu ska kalla det (träffat den i stall flera gånger, men aldrig ridit den eller så).

Hästen i fråga är ett SWB sto, f. 2005.
Men nu till saken:
Jag känner henne vid ett namn, som jag uppfattar är hennes "riktiga" namn (alltså inte något typ smeknamn för att hennes riktiga skulle vara "svårt" eller så). Fick för mig att Bluppa henne, då jag var lite nyfiken på stammen och så. Hade då bara hennes namn, årtal och pappa-morfar att gå på, men ändå. Först slår den ifrån, så jag tänkte att "de har väl stavat namnet på något lite käckt sätt eller så". Det är ett människonamn kan tilläggas. Döm om min förvåning när jag efter sökning nr 2 får upp ett sto, född samma år, samma signalement, samma pappa-morfar men med ett helt annat namn och en annan ägare! :eek:
Namnet är, om jag inte misstar mig, ett vin, ägaren samma stuteri som tydligen födde upp henne.
Gick då på in på stuteriets hemsida/FB sida, och mycket riktigt hittar jag aktuell häst på flera bilder där (dock nämns inget namn där).

Wait, what? :confused:
- Som jag uppfattar det så är hennes "människo-tjejnamn" inte ett smeknamn utan hennes "riktiga" så att säga (och hade det varit hennes smeknamn hade det framgått tydligt!)
- De som borde stå som ägare gör inte det, utan hennes uppfödare gör det...

Någon som förklara hur det kan bli såhär? :confused:

Nuvarande ägare har väl "bytt" namn på hästen, men inte brytt sig om att ändra i passet - namnbyte kostar 5000 kr (har jag för mig). Inte helt gratis alltså ;). Skicka in passet för ägarbyte behöver man inte heller göra - köpeavtal gäller.

/Lizzie
 
Du har missuppfattat nånting.

Jag har en häst som aldrig kallas nånting annat än Fia. Fast hon har ett dop-namn som iofs är jättefint, men hon kallas alltid Fia. Och så har jag en Stina, samma sak där - enbart på seminstationen och på tävling har de kallats vid sina riktiga namn. Vera kallas oftast för Vera och Crille oftast för Crille, men de riktiga namnen används ibland också. Tur att årets föl heter ett människonamn från början :p
 
Det är nog relativt vanligt att man använder ett annat namn än det registrerade, jag har trott att en häst i stallet har hetat sitt smeknamn jättelänge, eftersom ägaren bara använder smeknamnet, det står på namnskylten och alla hennes saker också. Har stått i samma stall i drygt ett år men var inte förrän någon månad sedan när vi flyttade över hästarna i ett nybyggt stall på gården och hon skev ut hela namnet på namnskylten istället som jag fick reda på att hon hade ett lägre namn ;)
 
Min häst heter Djans men det går ju nästan inte att säga så han går under Jan-E. Det är många som inte har en aning om att han heter Djans "på riktigt".
På stoet, som finns på blup, står vi heller inte som ägare. Det är tidigare ägare som står som ägare där.

Så det är nog inte så ovanligt att hästar kallas för annat än vad de heter, jämt, och att fel person står som ägare på Blup :)
 
Tack för alla svar! :)

Nää, fick nämligen för mig att det hela verkade jättemärkligt, men nu var det ju uppenbarligen ganska "vanliga" situationer. Varje dag lär man sig något nytt! :D Tack Buke-expertpanelen!
 
Jag står fortfarande som ägare till en tidigare ägd häst om man söker på hästens namn.

Och på en annan häst jag tidigare ägt står hennes avlidna ägare kvar trots att det är > 10 år sen ägaren dog.

Tittar jag på min 1a häst som var ett fullblod står sista ägare varken jag eller den jag köpte honom av utan en ännu tidigare ägare.

Så det är inget nytt att det står fel ägare i dom olika registren.
 
nackdelen med att ägarbytet inte är gjort hos ASVH kommer först när man betäcker stoet och får ett föl. Det är nämligen så att den som är registrerad ägare till stoet när fölet föds också kommer stå som uppfödare till fölet.
Det är ju enklare att registrera ägarbytet från början än att börja jaga förra ägaren (eller hur många led bakåt det nu är som står registrerat som ägare) för att få tag på den att skriva på registreringsansökan så att du får vara uppfödare.
 
Nuvarande ägare har väl "bytt" namn på hästen, men inte brytt sig om att ändra i passet - namnbyte kostar 5000 kr (har jag för mig). Inte helt gratis alltså ;). Skicka in passet för ägarbyte behöver man inte heller göra - köpeavtal gäller.

/Lizzie

Namnbyte i papperna är inte möjligt längre efter passens inträde. Så hästens pappersnamn får man leva med:p.
 
nackdelen med att ägarbytet inte är gjort hos ASVH kommer först när man betäcker stoet och får ett föl. Det är nämligen så att den som är registrerad ägare till stoet när fölet föds också kommer stå som uppfödare till fölet.
Det är ju enklare att registrera ägarbytet från början än att börja jaga förra ägaren (eller hur många led bakåt det nu är som står registrerat som ägare) för att få tag på den att skriva på registreringsansökan så att du får vara uppfödare.

Jag håller med om att det är bäst om ägarbyte görs direkt, men iaf hos ASVH är det inte då mycket jobb att göra det i efterhand. Kopia på köpeavtal (och pass kanske? Jag kommer inte ihåg) skickas in till ASVH och en avgift på några hundra betalas.
 
Namnbyte i papperna är inte möjligt längre efter passens inträde. Så hästens pappersnamn får man leva med:p.

Fast kollar man på ASVH's hemsida (registrering och avgifter) så kostar det 5000 kr att byta namn. Så det borde gå att göra om man tycker att det är viktigt.

Om man sedan får ett nytt pass eller inte det har jag ingen aning om. När jag tilläggsregistrerade mitt polska sto i ASVH fick jag en stämpel med det svenska reg.nr i hennes polska pass. Möjligtvis att det blir något liknande vid namnbyte *spekulerar*.

/Lizzie
 
Fast kollar man på ASVH's hemsida (registrering och avgifter) så kostar det 5000 kr att byta namn. Så det borde gå att göra om man tycker att det är viktigt.

Om man sedan får ett nytt pass eller inte det har jag ingen aning om. När jag tilläggsregistrerade mitt polska sto i ASVH fick jag en stämpel med det svenska reg.nr i hennes polska pass. Möjligtvis att det blir något liknande vid namnbyte *spekulerar*.

/Lizzie

Man kan byta namn men det gamla namnet kommer att finnas kvar inom parentes, ex Gosegull (ex Celia)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 071
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 742
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp