Namn på föl- regler

skorpannorpan

Trådstartare
Nu är det mycket möjligt att detta ligger fel men min undran är vilka regler som finns kring földöpning. Jag vill döpa mitt föl till ett namn med initialer i. Alltså stor bokstav följt av punkt å sen hela efternamnet. Får man det? Har skickat till asvh men får inte svar.
Tacksam för kunskap!
 
Sv: Namn på föl- regler

Jag har för mig att de har ändrat att man inte får ha bokstäver före namnet. Vet en kompis som har en häst med bokstav+ namn och när hon tio år senare ville ha samma kombination till hästens syster så gick inte det igenom utan hon fick ha det bakom namnet istället. Men jag är inte helt säker.
 
Sv: Namn på föl- regler

Ja, precis så menar jag! har de ändrar det? Ha va ledsamt, när jag ÄNTLIGEN har hittat ett namn som känns rätt?!
 
Sv: Namn på föl- regler

Fast de har ändrat reglerna igen, numera får man till och med ha stuterinamn före hästens namn även hos ASVH, om jag inte minns galet.
 
Sv: Namn på föl- regler

Okej, ja detta var 2008 & 2009 så då är det förmodligen ändrat igen.
 
Sv: Namn på föl- regler

Tyvärr får du nog inte använda punkter i namnet med gällande regelverk, men att kalla hästen för "A Svensson" finns inget som hindrar.

(...)
Vidare kan prefix, bokstavskombinationer och enstaka bokstäver också användas som inledning av hästens namn.
(...)
Ett namn för innehålla max 20 tecken inklusive mellanslag.
(...)
Endast bokstäver och siffror tillhörande svenska alfabetet är godkända att använda. (...) Av övriga tecken tillåts endast apostrof (’) och bindestreck (-).
 
Sv: Namn på föl- regler

Är det också nytt? för det finns ju ganska många men punkter i namnet som det är nu i alla fall...

Registererat på blup hittar jag iaf ända fram till födda 2012.
 
Sv: Namn på föl- regler

Reglerna ska vara från 2010, men skulle tyvärr inte förvåna mig om de som sköter registreringen inte har koll på dem...
Man kan ju alltid chansa och skriva det namn man vill ha på papprena och se om det går igenom :angel:
 
Sv: Namn på föl- regler

Min senaste avkomma född 2009 har punkter i sitt namn, döper alla mina avkommer med samma.

Vore ju typiskt nu om de har ändrat...lagom till att jag ska döpa min avkomma nu i år som också ska ha samma namn kombination.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 902
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 280
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 722
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp