Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vala betyder spåkvinna...om hon nu är det eller inte kan jag inte svara på eftersom hon inte vill prata om detta med mig.
Men det ligger ibland en lite mystisk dimma runt henne....
Glampi...ljusstråle, skina och blänka.
Jo visst. han är allt vår lilla stråle som skiner och blänker han...så som han busar med unghingstarna så skulle man kunna tro att det är han som är 3 och dom andra två som är 8.
Det är alltid han som ska ha igång dom andra två på bus och hemliga upptåg.
Gissa om vi brukar skratta åt dom här tre grabbarna när dom sätter igång alla tre.
Sen har vi ena unghingsten...den som lilla jag vill köpa men inte har råd med.
Saetarassgat....betyder gullegump....och han har verkligen världens gulligaste gump...
Det beskriver hur han blev till välldigt bra, en hingst rymde och hade skoj med thurs mamma, sen så vart han riven av ett lodjur så ägaren hitade honom blodig i hagen.
desutom är han ett litet kaos som hittar på nya skojiga saker hela tiden.
Vi äger Frigg, som betyder Odens hustru. Hon är en fantastisk häst, och väldigt klok och så. Det känns som att det namnet passar bra.
Sedan är vi fodervärd på Gydja, som betyder Gudinna. Det passar riktigt bra på henne! Hon är isabell, och tycker att hon är snyggast, bäst och mer värd än alla andra.
Kveikja skall i böckerna betyda livsspira/livets frö. Men jag har även fått förklarat för mig att det är ordet för när man tänder t.ex. en tändsticka eller en tändare. Jag har alltså sett ordet med en betydelse "gnista". Kveikja har jag döpt själv och det passar henne perfekt. Hon är en spontan häst som gärna går från stilla skritt i hagen till att plötsligt brista ut i ett glädjebocksprång. Jag valde mellan Kveikja och Mysla -idag kan jag inte föreställa mig henne som en Mysla(= grå mus?), hon är ingen mesig mus...
Andvari betyder vaksam och lätt bris. Vaksam tycker jag stämmer bra, han har koll på sin omgivning på ett bra sätt. Kallar honom dock alltid för Andi vilket betyder Anda/vindpust. Men det är mest för att jag inte orkar säga Andvari.
Har ni nån gång upplevt ett namnbyte på en häst och vad fel det känns? Jag skötte en Jarpur(=brun häst) en gång i tiden, han var inte direkt brun utan färgväxlare med leverbrun bas. Hos sin nya ägare döptes han om till Litfari(=han som skiftar färg) vilket ju passade mkt bättre, men det är ju helt fel i mina öron!... Det känns helkonstigt att prata om "litfari" för han heter ju Jarpur... Det är inte lätt
Hundavel & Ras Jag har inte traffat nagra Portugiser i Sverige, men de jag traffat har har varit trevliga och mycket villiga att lara sig och att jobba...
Hundavel & Ras Jag kanske var otydlig. "Jag tror att de är på rätt väg" syftar alltså på t. ex. "våra" uppfödare, och andra uppfödare som har liknande...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.