K

knasan

Vi hade precis en tråd om namnbetydelser. Men att spekulera i är huruvida namnen lyckas BESKRIVA sin bärare tycker jag är jätteroligt! Vad tycker ni? Vad ser ni?
:)

Sv: namn igen

Min pålles namn betyder hyvel=plog och det är absolut den sämsta beskrivningen. Han kanske var så som okastrerad hingst, vad vet jag.

Muninn- är ju odens korp, och vad jag vet brukar korpar vara svarta, inte bruna ;) Men hans far heter ju Odinn, så det kommer väl därifrån. Har även hört att Muninn betyder "Minne" från början, och det passar fint... eftersom jag alltid kommer att minnas honom, och för att han inte glömemr i första taget om han tycker att man varit osjysst mot honom ;)

Villingur- Betyder "Den vilde" och det är det sämsta jag hört... Han är en härlig skogshäst, något nervös ibland men absolut inte vild! Kanske var han det som ung...

Hruni: Har ingen aning om vad det betyder!!! Någon som vet? inte ens min isländske fosterbror visste... Men men, han kallas Rune, och det passar eftersom han är en gammal gubbe ;)

Tindra= Tycker att namnet passar henne bra. Hennes fantastiska ögon ser ut att "tindra" o glittra oftast + lite annat. :love:

Hrefna= Betyder svart sto och det stämmer på pricken eftersom hon är just ettsvart sto :d

Hej
Valackens namn gillar jag inte. Det är intetsägande och tyvärr väldigt hårt i uttalet (dessutom är det lätt att folk utalar fel), han har istället fått ett smeknamn med mjukare klang.

Stoet däremot döpte jag själv efter hur jag kände mig när jag kunde köpa henne och känner mig varje gång jag ser henne. Troligtvis kommer det också att spegla hennes sätt som riden. Men det vet jag inte förrän jag ridit in henne - men hon borde pga stammen bli en vädligt framåt häst...

kotte

Brú som betyder bro kan jag tycka stämmer, men hon är absolut inte kraftig, om en bro ska betyda det, utan ganska smäcker(när hon inte ätit upp sig på betet eller på vintern) ;)
Däremot är hon trygg å jag vet att hon är hand om sin ryttare när det gäller, alltså bär sin ryttare lika tryggt som en bro :)

Skutull betydde visst harpun/bricka skrev ngn häst.Det har jag inte hunnit komma underfund med än men han är kvick å sprallig å otroligt söt :love:

Hrefna= Betyder svart sto och det stämmer på pricken eftersom hon är just ettsvart sto

Nja, det betyder korphona på isländska. Har själv haft en liten Hrefna för några år sedan, född 1994.

Eh..här ska det ju stå :o , inte häst, men det fattade ni säkert :D

Gyllir betyder fux/gyllene.
Och det kan ju inte stämma bättre då han faktiskt är en fux ;P hehe
En alldeles underbar en

Assa- betyder (grå) örnhona, vi döpte henne till det eftersom hon är musblack, och när hon kom till oss hade ganska skarp blick (dock inte längre)
Völsavilla - betyder ung. häxdimma, eftersom dagen hon föddes var så dimmig att man inte såg handen framför sig.
Fáfnir - efter en drake i nordisk myt. Han är efter Fáfnir frá Fagranesi, så det är väl därför, snarare än att namnet skulle passa honom (han är ursnäll)
Von - betyder tro, hopp. Vet inte varför hon döptes till det, men det har visat sig vara perfekt!
Höttur- betyder hätta, och eftersom han är vit med svart huvud kunde inget passat bättre!
Jörvi - grus, svårt att säga varför, han är brun med "gul" mule, kanske inte så gruslikt. Så det kanske har något att göra med hans uppväxt att göra.
Hrani - ett gammalt ord, som betyder rå, obetänksam. Inget kunde vara mer fel!! Han är en ängel, smyger fram med små barn, men är ändå jätteläcker att rida om man kräver det av honom!

De andra hästarna har egennamn, som inte betyder någonting direkt.

Utom kanske Brunhildur... ett otroligt sött sto, som har fått ett så maskulint namn. Har sett att de namn som har att göra med olika typer av valkyrior har ändelsen -ur. Så det syftar väl på det. Isf. passar det inte
Nån som har en idé?

Min häst heter Kufl som betyder prästkappa. Det syftar ju på hans färg (silversvart) så det passar ju bra... Men hade varit mer kul med ett namn som beskrev hans personlighet!

Vårt sto heter Sveifla som betyder svinga/svänga, detta anspelar på att hon när hon blir irriterad har en förmåga att svänga, piska och snurra med svansen för att visa sitt missnöje. Och damen har en hel del humör, irriterad blir hon ofta...

Asså....hehe...läste på en sida i går och där stod det att Hrefna betydde svart sto...därav antog jag det. :smirk: Men om det betyder korphona så tycker jag fortfarande det passar....korpar bruakr la vara svarta åtminstonde.. :idea: ;) :angel:

Gjafar betyder "den generöse krigaren" eller "givare". står lite olika på olika ställen... givare passa iaf bra på honom, för han ger så mkt till oss och gör alltid sitt bästa! :)

Villimey= Vildflicka. Hon fick namnet för att hon var så vild som liten bäbis. Nu har hon är en större bäbis har hon lugnat ner sig lite, men är fortfarande busig och ganska tuff. Tycker namnet passar henne.

Jag har haft en kàri = storm men det vet jag inte om det passar honom, han var jätte snäll o ganska lugn så en storm var han inte.
Jag har nu en Thokki= vänlig häst, som stämmer bra är nog den vänligaste hästen jag har mött.
Sedan har jag en Eldjàrn= eldgaffel eller jag såg på nått ställe att det kunde betyda brännjärn, men, men eldgaffel stämmer bra han har en riktig röd fux färg.
Ska nu till o köpa en Rökkvadis= skymnings guddinan, ja! vad vet jag om det passar henne.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
493
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
922
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka