Nämn fördelar/nackdelar med att ha hästen på sommarbete respektive hö/silageutfodring

N

nyfikenjag

Vad har ni får åsikter om sommarbetets vara eller icke vara? Ni som inte släpper era hästar på gräs hur resonerar ni? Eventuella skillnader mot hur det var när hästen gick på gräsbete? Ni som har era hästar på sommarbete vad har ni för åsikter, har ni funderat i banorna att fodra hö/silage istället?

Sv: Nämn fördelar/nackdelar med att ha hästen på sommarbete respektive hö/silageutfod

Våra hästar går i flock på lösdrift med ligghall i stora hagar under hela året. De lever mer eller mindre uteslutande på bete från slutet av april till fram i september/oktober.

Vi hade en stackars fånghäst (som vi tyvärr senare fick avliva) som inte fick gå på bete. För mig är medicinska orsaker enda anledningen till att inte ha hästar på bete.

Sv: Nämn fördelar/nackdelar med att ha hästen på sommarbete respektive hö/silageutfod

Mina hästar har alltid gått på sommarbete, från maj till september- oktober. Även om de tävlats.

I år är första gången jag haft en häst som fått kraftig övervikt av betet så nästa år får jag se hur jag gör, hon har inte mått bra av att bli så rund. Annars är det bara fördelar tycker jag. De som rids har täcke vid dåligt väder men unghästarna får härda ut!

Sedan finns det de som vill ha semester från hästen som då "tvingas" ställa den i en liten grushage med hö/ensilage. Om hästen blir fet på grund av för mycket mat/för litet motion så är en betesbegränsare en mycket trevligare lösning.

Jag har nog fått lära mig sedan jag var ung att hästar SKA gå på bete på sommaren. Jag tror faktiskt på det fortfarande. Jag tror inte att det finns något foder som kan ersätta det naturliga betet. Våra hästar går ute i stora hagar med gräs mer än halva året. Vi har inte så långa vintrar här. Min egen häst, en ponny, fick fång i höstas. Jag är glad att hon ändå har kunnat gå kvar i sin stoooora vinterhage och äta gräs, de stora går på¨gräsvallen. Det är möjligt att jag har fel men jag tror att det betyder mkt för hästen. Dels alla vitaminer mm som gräset innehåller och dels detta att kunna gå och äta, leta efter mat, äta det som är gott osv.
Fördelar - nackdelar. Jag glömde svara på frågan. Jag ser inga fördelar med att ge dem hö7ensilage i stället, bara nackdelar.

Sedan finns det de som vill ha semester från hästen som då "tvingas" ställa den i en liten grushage med hö/ensilage. Om hästen blir fet på grund av för mycket mat/för litet motion så är en betesbegränsare en mycket trevligare lösning.

Ja nån semester är det inte frågan om här. Jag har ridit ordentliga pass, både dressyr, intevallträning med galopp och även hopptränat hela sommaren. Och det har äntligen börjat ge resultat - hästen har faktiskt fått midja!

Jag överdrev kanske lite, kraftig övervikt har hon kanske inte haft... men övervikt är det. Och jag har funderat på en sådan där betesreducerare, det kanske blir till nästa sommar, nu har hon ju faktiskt tappat lite. Jag skulle inte låta henne gå på torrt hö en hel sommar, aldrig i livet!

I möjligaste mån anser jag att hästar ska få gå på bete, eller iallafall på gräs sommartid, även om de rids hela sommaren. Betet skall givetvis anpassas efter individ. Fånghästar ska man dock vara lite försiktig med, de ska kunna få gå ute ändå, men fodras efter deras individuella behov.

Liknande trådar

Utrustning Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar. Men.. jag saknar bil för...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 640
Senast: Buck
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 937
Senast: Lona
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 380
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 870
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur