Nåm som känner igen?

Lavinia

Trådstartare
Min sötnos mår inte bra. Eller så här...
För nån månad sen började hon gå ner i vikt, något hon brukar göra på våren när hon fäller. Jag pratade med mina tränare som tyckte att lite smal var hon väl, men eftersom hon verkade må så bra i övrigt(piggare än nånsing, jobbglad etc.) så var det ingen större fara, bara hon inte blev smalare. Jag höjde maten, vilket brukar hjälpa och hon började gå upp om magen. Hon var fortfarande mager över rygg och bak, men eftersom hon var på väg upp oroade jag mej inte. Nu en månad senare har hon åkt på nån typ av förkylning? Hon snorar slemmigt snor, brunt när hon ätit silage, grönt när hon ätit gräs och annars brunt eller gult. Segt är det också. Hon snorar mest när hon äter, eller precis ätit och hon är svullen bakom ganascherna. Hon växlar mellan 37,2-37,9 grader i temp. tyvärr minns jag inte hennes normaltemp, men den låg tror jag på 37,5 ca. Avföringen är precis som vanligt.
Igår var hon trött, ville inte bli borstad, klappad, då slår hon mot oss eller gå sin väg, verkar ha ont i hela kroppen. Hon lyckades knata över en kompis på väg till maten, som om hon inte såg henne. Så hon fick vila igår och bara gå ut och beta och aptiten är det då rakt inget fel på. Hon är glupsk som aldrig förr!
Men som sagt, nåt fel är det, och hon "vägrar" gå upp över rygg och kors även om man inte känner revbenen på magen. Nån som känner igen och vet vad det är. Hon är även glansig och fin i pälsen, även om hon inte fällt riktigt allt under magen. Hjälp, snälla, jag kommer självfallet ringa veterinären, men det vore bra att ha lite tips att ge henne../ Lavinia, orolig för söta pållan...

Sv: Nåm som känner igen?

Har ni analyserat hö så att du vet hur mkt protein hästen får i sig ? Låter som om hästen får för lite protein, detta kan även sätta sig på allmäntllståndet, sänka immunförsvaret, ge allmän muskelnedbrytning (smärta i kroppen) Har själv sett ett fall nu under våren där var det en sammanblandning av analyssvar som orsakade kraftig proteinbrist, denna häst var också tunn på muskler i hela överlinjen, fick mkt lätt förkylningar, dock blev denna häst slö (men de kan ju reagera olika) blodprover tydde på muskelnedbrytning och allvarligast av allt på denna var att hjärtat inte arbetade som det skulle. När detta upptäcktes så höjdes proteinet kraftigt upp till strax över vad hästen behövde och 3 veckor senare mådde hästen bra igen och hjärtat arbetade som det skulle igen. Blir ju ett svälttillstånd och då kolappsar ju kroppen efter hand. Så kolla upp ordentligt att hästen får i sig vad den behöver, mer viktigt än vanligt att analysera hö iår med tanke på att mängder med hö togs in med i stort sett inget protein alls i ifjor och det är inget man kan se på det med bara ögat kan se hur fint ut som hellst men kan som sagt skapa livsfarliga brister i kroppen om man inte är vaken.

Hej!

Tyvärr har vi ingen analys, för bonden tar silaget från olika åkrar och varken han eller stallägaren anser att det är lönt att analysera. Vi smaskar ju upp n bal på ca 3 dagar, så att analysera varje här är ju också svårt. Dessutom är det ju bete snart...

Hon får typ lika mycket silage som hästarna som är 180(hon är 160) och hon får redan luzern, eftersom hon behöver mer protein än "normalhästen"(insåg det när jag stog på stall med analys). Jag får väl ringa ut vet. som får ta ett sånt blodprov, så vi får veta. Nån annan som har nån ide´vad det kan vara?/ Lavinia, mycket orolig

Lavinia skrev:
Nu en månad senare har hon åkt på nån typ av förkylning? Hon snorar slemmigt snor, brunt när hon ätit silage, grönt när hon ätit gräs och annars brunt eller gult. Segt är det också. Hon snorar mest när hon äter, eller precis ätit och hon är svullen bakom ganascherna. Hon växlar mellan 37,2-37,9 grader i temp. tyvärr minns jag inte hennes normaltemp, men den låg tror jag på 37,5 ca.
Snorar - det kommer grönt, brunt, gult ur näsborrarna, alltså? Båda eller bara den ena? Det kan vara något med bihålorna, tex en infektion. Om en tand är frakturerad till exempel kan det fås. Ta ut vet. för en ordentlig koll med munhåleundersökning och blodprov. Feber är inte ett måste vid sådana lokala infektioner.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Celinehenn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 482
Senast: Lingon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 189
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka