Nala till veterinären

Prosit

Trådstartare
Idag är det dags. Den lilla skruttan jag tog hem från katthemmet är inte riktigt kry. Hon har fortfarande diarré och det spelar ingen roll om hon äter vanlig kattmat, specialmat eller fiskdiet. Hon är lika lös ändå. Hon bajsar pölar och det luktar ovanligt illa. Hennes mage låter som en tvättmaskin.
Hon lägger inte på sig heller, är fortfarande tunn.

Sen är det ett problem till. Hon blir jättefort trött, och väldigt anfådd av lite lek. Hon leker en liten stund, och sen ligger hon och flämtar i 5 minuter efteråt. Hon lägger sig på sidan, ligger 3 sekunder och byter sen sida. Ungefär som att det är obekvämt. Så håller hon på flera minuter och flåsar som en blåsbälg. När andningen lugnat ner sig sover hon i flera timmar.

Detta är ju inte riktigt normalt för en katt som inte är ett år ens. Jag var till veterinären i måndags med två katter från katthemmet och passade då på att beställa en tid för Nala. Så kl 14.30 får ni hålla tummarna för då blir det röntgen och ultraljud. :( samt en massa prover. Hur detta ska gå till vet jag inte, för hon blir rädd när man håller fast henne. Vet inte vad hon varit med om, men roligt kan det inte ha varit. Klippte klorna på henne igår, och då blev hon rädd för nåt utanför. Det tog en timme att lugna ner henne.

Hon är svår att hålla i, hal som en ål. :crazy:

Sv: Nala till veterinären

Hoppas de hittar vad felet är! Lilla kraken...
Hade ingen aning om att hon blir rädd om man håller i henne, det har hon inte blivit när jag gjort det ju? :confused: :(
Men isf tar de nog proverna när hon är sövd! Onödigt att stressa upp henne i onödan!
Hoppas det går bra! Lycka till!

Det klämdes och kändes. Tog blodprover, och fick svar innan vi åkte hem, så det drog ut på tiden. Hon har inte diabetes, njursvikt eller fel på levern. Förklaringen till hennes enorma vattenkonsumtion hade veterinären ingen....... möjligtvis mera prover under narkos. Vi ska dock sikta på att få bukt med hennes mage först. Nu ska hon gå på Hills I/d, i två veckor, samt flagyl som ges i munnen en gång om dagen. Hon får INTE äta vanlig mat.... så det blir till att ha utfodring i separata rum. Detta kommer iofs göra att Tipex går ner lite i vikt......... men det blir ju jobbigt. Vad gör man inte för sina små??

Nala blir inte rädd av att man bara tar upp henne och håller, det är när man måste hålla fast henne hon får panik. Om hon bara sitter i famnen är det lugnt. Men nu togs det ju prover, och det var ju inte kul. Vi var tre pers som höll i katten och en som stack. Krage på, katten på sidan, en höll i huvudet, en i frambenen och jag i bakbenen och en tjej tog proverna. Katten skrek stackarn. Mitt hjärta blödde.

Det blev varken röntgen eller ultraljud, eftersom det inte kändes konstigt när de klämde på magen.
Nu går hon runt här hemma och visar Tipex hur synd det är om henne som har bandage på sitt rakade framben :P

Nähä, bara hemma och mellanlandar, ska ner till Huskatten och jobba, så det är dags att åka o köpa med sig lite käk.

Åh så skönt att höra! :) Då är hon nog foderkänslig då? :confused:
Skönt att det inte var allvarligt iaf! :bow: :banana:

Nä jag vet nog ingen katt som tycker om att bli fasthållen ;) Trodde du menade att hon fick panik om man bara bar på henne...

Kan tänka mig att hon är ynklig därhemma nu! :D De har ju en tendens att blir det när det är lite synd om dom ;)

Jobbigt att fodra i olika rum men det är det ju värt! Mangör ju allt för sina djur!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 833
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
4 044
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt... 11 12 13
Svar
246
· Visningar
27 468
Senast: Krålus
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 460
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka